Počinje 102. izdanje legendarne trke oko Francuske
Tradicija, legenda i kvalitet konkurencije već više od veka čine Tur d'Frans najznačajnijim biciklističkim okršajem na planeti. Ni 102. izdanje dugo 3360 kilometara, koje počinje individualnim hronometrom (13,8 km) u Utrehtu, ljubitelje sporta na dva točka i istinske adrenalinske akcije svakako ne bi trebalo da uskrati za epske bitke i momente koji će ih prikovati za male ekrane tokom skoro čitavog meseca jula.
Ono što predstojeću Trku oko Francuske čini uzbudljivom u najavi jeste koncepcija i ruta koju su organizatori osmislili. Ove godine na Turu predviđene tačke ključnih bitki ucrtane su na izrazitim nadmorskim visinama Pirinejskih planina i Alpa, druge i treće sedmice tronedeljnog megdana. Takva ideja ima veze sa obeležavanjem 40 godina od uvođenja tačkaste majice, namenjene najboljem brdskom vozaču, ali zna se da je najvažniji trofej na Turu druge boje. Mitska žuta majica sleduje biciklisti koji se suvereno snalazi na različitim terenima i u svim mogućim situacijama u režiji karavana od 198 takmičara iz 22 ekipe, možda nepovoljnih vremenskih prilika i mnogih drugih neočekivanih okolnosti na putu do Pariza 26. jula. Poslednjeg dana Tura biće obeležen još jedan jubilej, a to su četiri decenije od kako se nadmetanje završava na čuvenoj aveniji Šanzelize.
Iako su karakteristike brdaša ono što svakako mora da krasi potencijalnog slavodobitnika 102. izdanja legendarne trke, ispijanje šampanjca podno Trijumfalne kapije u glavnom gradu Francuske ostaće sanak pusti svakom favoritu koji ne uspe da se izbori sa zamkama i nervozom prve nedelje i takozvanih tranzitnih etapa.
I kratak hronometar kojim u holandskom Utrehtu počinje nadmetanje može se pokazati presudnim u gubljenju važnih sekundi. Sledeći značajan momenat je u Belgiji gde se u okviru treće etape rekonstruiše poznati prolećni klasik Valonska strela sa ciljem na kratkom i veoma strmom usponu Mir d'Ij (9,6 %). Ambicije favorita mogu da udare u zid, dakle, i pre nego što se susretnu sa „paklom severa“. U četvrtoj etapi na meniju su, kao i prošle godine, kaldrmisane sekcije kojima se inače u aprilu kreće monumentalni klasik Pariz – Rube. Izdanje 2014. upravo je „na kocki“ iznedrilo konačnog pobednika. Vinćenco Nibali (Astana) zablistao je i zadao veliki udarac rivalima u blatnjavom paklu kišnog dana na kaldrmi.
Da se još začini prva nedelja Tura, pomoći će uspon Mir d' Bretanj kojim se završava osma etapa, a čiji pojedini delovi dostižu strminu i do 15 procenata. Opasnost za nosioce generalnog plasmana posebno će biti velika narednog dana, kad se vozi timski hronometar. Prilično brdska trasa u 28 kilometara borbe protiv štoperice neće naročito prijati onim favoritima koji su u međuvremenu, na nekoj od prethodnih etapa, izgubili pomagače iz ekipe.
Akcija u pravim planinama počinje posle prvog slobodnog dana koji je u ponedeljak 13. jula. Teškoće Pirineja raspoređene su u tri etape. Mnogi poznati prevoji naći će se pod točkovima karavana, a poslednji će biti Plato d' Bej, uspon ekstra kategorije (dug 15,8 km, prosečni nagib 7,9 %). Posle drugog slobodnog dana, u utorak 21. jula, zalazi se u Alpe, odakle se neće spustiti do završetka pretposlednje etape Tura na čuvenom Alp d'Ijezu (13,8 km, 8,1 %), takođe brdu ekstra klase. Sve to znači da će prostora za napadanje biti mnogo, a da će neizvesnost po pitanju pobednika verovatno trajati bukvalno do kraja trke.
Podebljana statusom favorita pred ovogodišnji Tur jesu imena četvorice vozača: Alberto Kontador (Tinkof – Sakso), Kristofer Frum (Skaj), Nairo Kintana (Movistar) i branilac titule Nibali. Svaki od njih ima određene adute i pedigre za trijumf na predstojećoj trci.
Kontador je dva puta zvanično slavio u Francuskoj (2007. i 2009), ali od oduzimanja titule zbog afere sa klenbuterolom na izdanju 2010, ne može se reći da je imao previše sreće na najznačajnijem biciklističkom megdanu. Pored brojnih malera, prošle godine je morao dramatično na pola trke da odustane zbog pada i povrede kolena. Od tad je, međutim, osvojio i Vuelta a Espanju u septembru 2014. i Điro d'Italija pre samo mesec dana. Štaviše, El Pistolero je u centru pažnje posebno zato što je najavio da želi u istoj godini da ostvari trijumfalni dubl na trkama Oko Italije i Oko Francuske što je poslednjem za pedalom pošlo Marku Pantaniju još 1998. Etapu broj jedan je uspešno odradio, pa mnogi veruju da mnogo opuštenije može da napadne titulu na Turu.
Da je Španac uspeo da se oporavi od izuzetno napornog Đira, gde je morao da se bori i sa pehovima i padovima koji ga nisu štedeli i sa izuzetno jakom formacijom Astane, pokazala je pobeda na nedavno održanoj trci Rut di Sid u južnoj Francuskoj. U Pirinejima je savladao jednog od favorita za slavlje na Turu Kintanu.
- Čini mi se da sam bukvalno do pre nekoliko dana osećao bol u nogama od Italije, ali sad jenjava. Više nego fizički, pokušaj trijumfa i na Điru i na Turu iste godine je mentalni izazov. Mnogo je ljudi koji mi govore da je to nemoguće, ali baš zato sam motivisan da ostvarim podvig. Mislim da smo sva četvorica favorita na nekom sličnom nivou što se forme tiče, iako bih izdvojio Fruma kao najopasnijeg rivala – istakao je Kontador.
Kris, takođe, ima neke nedovršene račune sa Turom. Pre 12 meseci od odbrane titule zaustavili su ga brojni padovi već u prvih nekoliko dana, i u petoj etapi morao je da se oprosti od trke za koju se čitavu sezonu spremao. Početak ove godine dosta je poremetila bolest, ali je Frum pokazao zube konkurentima slavljem na Kriterijumu Dofinea pre dve nedelje, nadmetanju koje tradicionalno služi favoritima Tura kao generalna proba. Najbolju formu trebalo bi da dostigne upravo za vreme Trke oko Francuske, a imaće i snažan tim da ga u naporima podrži.
- Samo sam želeo da se vratim na Tur, da ponovo imam priliku da se borim sa najboljima. Osećam se mnogo opuštenije nego prethodne godine kad sam branio žutu majicu. Kako je trka zamišljena i s obzirom na vozače koji dolaze, mislim da će biti prostora za stvarno sjajne bitke među favoritima, možda i najbolje u poslednjih nekoliko izdanja – komentarisao je Frum.
Sezona Nibalija neodoljivo podseća na prethodnu kad je i osvojio Tur d'Frans. Vinćenco nije bio toliko fokusiran na trke, koliko na građenje forme. Do minulog vikenda kad je odbranio titulu na državnom prvenstvu Italije u drumskoj vožnji nije imao nijednu pobedu i svega dva plasmana u top 10 na značajnijim megdanima. I na Kriterijumu Dofinea nastojao je da se pokaže samo kad je verovatno želeo da testira neki aspekt fizičke spremnosti. Možda dobitnu formulu za trijumf na Turu ne treba menjati, ali teško da će se određene kocke i kockice Nibaliju ponovo poklopiti i u naredne tri nedelje kao što su odustajanja najopasnijih rivala.
Kintana je 2014. osvojio Điro, a od odbrane roze majice odustao je zarad ambicija na Turu. Najbolji mladi vozač i drugi u Francuskoj iza Fruma pre dve godine svakako je svestan da mala kilometraža individualnog hronometra ide u prilog njegovim izvanrednim brdaškim sposobnostima. Ove sezone pobedio je Kontadora i Nibalija na trci Tireno – Adriatiko početkom marta.
NAGRADNI FOND 2.030.150 EVRA
Žuta majica (najbolji u generalnom plasmanu): 450.000 evra
Zelena majica (najbolji sprinter po poenima): 25.000 evra
Tačkasta majica (najbolji brdaš po poenima): 25.000 evra
Bela majica (najbolji mladi vozač u gen.plas): 20.000 evra
Najbolja ekipa: 50.000 evra
Najborbeniji vozač: 20.000 evra
Pobeda na etapi: 8000 evra
Pobeda na ekipnom hronometru: 10.000 evra
Dan u žutoj majici: 350 evra
BROJKE
3.360 kilometara
21 etapa
9 ravničarskih etapa
7 brdskih etapa
1 individualni hronometar
1 timski hronometar
Međunarodna ruta Tura
Daleko je od premijere da će Trka oko Francuske startovati van granica matične zemlje. Čak 21. put takozvani „Veliki početak” biće obeležen u stranoj zemlji, a već šesti put u Holandiji. Pre nego što karavan konačno uđe u Francusku, biciklisti će se nadmetati dva dana u Belgiji.
Sprinteri jure svoj plen
Posle žute, najprestižnije odličje na Tur d'Fransu je zelena majica namenjena najboljem sprinteru na prolaznim i konačnim ciljevima. Tu je konkurencija čak masovnija, što garantuje uzbudljivu borbu.
U odsustvu Marsela Kitela (DŽajant), koji je prethodne dve godine osvajao najviše etapa, Mark Kevendiš (Etiks – Kvikstep) mogao bi svoj saldo od ukupno 25 trijumfa na Turu da podigne na rekordni nivo. Popularno Đule sa ostrva Man samo bi tako mogao na crtu Peteru Saganu (Tinkof – Sakso), odnosno da prekine Slovakov niz od tri uzazstopne zelene majice. Nemački pancir Andrea Grajpela (Loto Belisol) i DŽona Degenkolba (DŽajant) biće, takođe, teško probiti u sprintu. Prete Norvežanin Aleksandar Kristof (Kaćuša), Australijanac Majkl Metjuz (Orika) i Francuz Arno Demar (FDŽ).
RED VOŽNJE
Subota 4. jul: 1. etapa Utreht – Utreht 13,8 km (individualni hronometar); nedelja 5. jul: 2. etapa Utreht – Zelande 166 km; ponedeljak 6. jul: 3. etapa Anver – Mir d'Ij 159,5 km; utorak 7. jul: 4. etapa Seren – Kambre 223,5 km; sreda 8. jul: 5. etapa Aras – Amijen 189,5 km; četvrtak 9. jul: 6. etapa Abvil – Avr 191,5 km; petak 10. jul: 7. etapa Livaro – Fužer 190,5 km; subota 11. jul: 8. etapa Ren – Mir d' Bretanj 181,5 km; nedelja 12. jul: 9. etapa Van – Plimele 28 km (ekipni hronometar); ponedeljak 13. jul: slobodan dan; utorak 14. jul: 10. etapa Tarb – La Pijer Sen Marten 167 km; sreda 15. jul: 11. etapa Po – Kotre 188 km; četvrtak 16. jul: 12. etapa Lanmezan – Plato d'Bej 195 km; petak 17. jul: 13. etapa Mire – Rode 198,5 km; subota 18. jul: 14. etapa Rode – Mand 178,5 km; nedelja 19. jul: 15. etapa Mand – Valans 183 km; ponedeljak 20. jul: 16. etapa Burg d' Peaž – Gap 201 km; utorak 21. jul: slobodan dan; sreda 22 jul: 17. etapa Dinj le Ben – Pra Lu 161 km; četvrtak 23. jul: 18. etapa Gap – Sen Žan d'Morijen 186,5 km; petak 24. jul: 19. etapa Sen Žan d' Morijen – La Tusuir 138 km; subota 25. jul: 20. etapa Modan Valfreži – Alp d'Ijez 110,5 km; nedelja 26. jul: 21. etapa Sevr – Pariz, Šanzelize 109,5 km.