Scott Spark 30 2010

Scott Spark 30 2010 na testu.
Nedelja, 1. novembar 2009
Scott Spark 30 2010

Scott Spark je vec trecu sezonu na tržištu ili da kažemo – bojištu, a još uvek se nalazi medu najlakšim FS (full suspension) biciklima u svojoj klasi koja je pre svega za XC vožnje ali i za maratone na kojima može odlicno da parira. S obzirom da su u Scott-u vec odavno poznati kao majstori za karbon, podatak da ovaj ram sa zadnjim amortizerom tezi 1790 grama dovoljno govori u prilog da se kod ovih modela težište bacilo na one koji sebe vide na ovom bajku u galopirajucoj trci za plasman, bodove i medalje. No, Spark je osvojio i mnogo širu populaciju, pa je ovaj bajk sada i kod trail vozaca, kao i kod onih koji vole da tumaraju po ceo dan po prirodi. Ovome najviše u prilog ide i prednji amortizer koji sada ima 120mm hoda, pa je što se tice savladivanja raznolikog terena, pogotovu nizbrdica, sasvim konkurentan.

Na testu je bio model Spark 30 – “zlatna sredina” što bi neko rekao kada se gleda paleta ovih modela.

Da krenemo sa onim od cega se ova mašina sastoji:

Ram je kao i kod prethodno testiranog Genius-a izraden u IMP tehnologiji, pa da sada ne detaljišemo previše o tome i ovde, koga zanima, detaljno je objašnjeno kod testa Genius-a. Ono što ovde treba reci je da je hod u punom modu 110mm, da kablovi idu kompletno sa bužirima i imaju i "skrivenih" provlacenja, šticna se može uvuci koliko god treba bez ikakvih ogranicenja jer vešanje zaobilazi ovu cev, a sama konstrukcija zadnjeg dela dozvoljava vožnje po ekstremno blatnjavim uslovima jer ima veliku toleranciju na bacanje i taloženje blata na njemu.

Ono što svakako odmah upada u oci kada se baci pogled na volan je twinlock rucica za kontrolu kako zadnjeg tako i prednjeg amortizera. Otvorena pozicija dozvoljava full hod i prednjeg i zadnjeg. Jedan klik i zadnji amort prelazi u tzv. Traction mod, dok prednji amortizer ostaje otvoren. Konacno krajnji položaj zakljucava i prednji i zadnji amort istovremeno, što je jedinstven sistem, a u isto vreme veoma lak za rukovanje koje veoma brzo postane intuitivno. Sam mehanizam - rucice su u alu verziji – mnogo trajnije sada nego kada je to bilo u plasticnoj varijanti.

Na ovom modelu se nalazi i Reba SL amortizer sa hodom od 120mm, pa iako nema onu fluidnost u radu kao FOX, Manitou, što se tice cvrstine i krutosti u samoj vožnji sasvim zadovoljava ( sam nacin rada se postiže uz obavezno eksperimentisanje sa + i – komorama ), a njen veci hod doprinosi i dodatnoj sigurnosti kada su u pitanju spustevi i zahtevne deonice. Naravno, poseduje rebound kontrolu kao i vec pominjani lock out.

Zadnji amortizer je takode kao i kod Genius platforme odraden u saradnji sa DT Swiss proizvodacem i nosi naziv "Scott nude TC". Težine 240 gr, sa eksternim rezervoarom za vazduh koji ima za cilj da poveca zapreminu neophodnu za TC mod, rebound podešavanjem i daljinskim upravljanjem, ima hod u otvorenom modu 110mm, TC modu 70mm i totalni lock bez hoda.

Što se ostale opreme tice – kocnice su zastupljene Avid elixir R modelom, koje su vec poznate po svojim odlicnim karakteristikama u sili kocenja i samom osecaju na rucici.

Šifteri, prednji menjac i pogon su Shimano SLX grupa, za koju je i u praksi na mnogim testovima receno da je shimano-v "best buy". Posebno treba reci da je pogon izuzetno krut i cvrst i da šiftanje lancanika ide veoma glatko, tako da apsolutno ne zaostaje za svojom "jacom bracom". Zadnji menjac je XT shadow varijanta, što u ovom slucaju i te kako ima smisla - da bude što manje izložen mogucim udarima u korenje, kamenje i sl. ako se na umu ima da je prakticno osim kuke menjaca sve ostalo karbon.

Tockovi su DT Swiss model XR 30, kokpit komponente ukljucujuci i šticnu su Scott brend, sedište takode.

Boje na biciklu ukomponovane tako, da vam je prosto žao da bilo šta dirate i menjate – osim ako nije znacajno lakše – ali bi i tada uslov bio da bude u istoj boji - inace greota!

 

Prvi utisak kada se ovaj primerak uzme u ruke daje sam ram – masivne cevi od karbona – iako je kompozit u pitanju, ulivaju poverenje u smislu same cvrstine bicikla, jer nema gore stvari nego kada nešto platite veliku sumu novca, a onda uvidite da to nije to. Ram se u vožnji odlicno ponaša, ima cvrstinu i nema nikakvog flex-a koji može proizvesti dozu nesigurnosti i zadrške u vožnji, pogotovu kada se uzme u obzir njegova mala težina. Sam položaj na bajku je XC orijentisan, pa velikoj vecini apsolutno nece biti problem kada prvi put sedne na njega, vozili pre toga 'full suspension' bajkove ili ne.

Kada smo kod rama, jedna napomena za one koji imaju obicaj da voze sa kolenima koja su malo skupljena ili popularno receno “zakljucana” – može vam se desiti u vožnji da kacite istim link na horizontalnoj cevi, što u nekim situacijama može biti i nezgodno – da ne kažem i bolno.

Spark se odlicno ponaša na uzbrdicama, pogotovu u lock modu, kada "bob" efekat ne postoji. Još jedna stvar koja je znacajna – pri pedaliranju iz stojeceg stava, prakticno nema bob efekta nevezano u kom je modu zadnji amortizer što je vrlo dobra karakteristika.

Kada govorimo o osecaju u vožnji u odnosu na zadnje vešanje i suspenziju – sama konstrukcija vešanja daje relativno konstantan i linearan rad amortizera, pa on ne postaje tvrd pri vecim truckanjima kako mu hod dolazi sve bliže kraju. U otvorenom modu vožnja je glatka, amortizer upija neravnine i dobro se ponaša kada su u pitanju spustevi, dajuci neophodan hod i sigurnost u vožnji. U ovom modu se oseca bob efekat, ali u prihvatljivim granicama. U TC modu – koji prakticno izoluje eksterni rezervoar i skracuje hod, ovo bi trebalo da bude od koristi kada se prelazi po tehnicki zahtevnim deonicama kada je potreban manji hod a u isto vreme i manji bob efekat. U teoriji je dobro zamišljeno, ali u praksi – vožnji se gotovo i ne primecuje razlika izmedu otvorenog i TC moda, a prisutan je i bob efekat – gotovo identican otvorenom hodu.

Dakle – realnost je da se kod ovog zadnjeg amorta u vožnji koristi otvoreni i lock mod najviše, a to daje i najbolje performanse – ne zaboravite da je u lock opciji zakljucan istovremeno i prednji i zadnji amortizerjednim pokretom rucice na volanu.

Bajk se odlicno ponaša u krivinama, nema uvijanja i samim tim ni nesigurnosti u vožnji, po ravnom "grabi" punom parom, a na usponima bajk ide onoliko brzo i dobro koliko sam vozac ima kondicije, iskustva i rutine, pa prema tome – nema ogranicenja!
Izbor guma Rocket Ron 26x2,1 je sasvim dobar i pokriva veliku vecinu raznolikih terena i uslova vožnje, na konkretnom testu su se odlicno pokazale i nije bilo nikakvih neželjenih situacija i proklizavanja.

Što se tice onih koji bi ipak da nešto menjaju – Spark je veliki potencijal, jer je osnova vec tu – imate izuzetan i lak ram koji je u vrhu u svojoj klasi – pa ko voli može i sve delove da izmenja – mada za takvu investiciju apsolutno nema velike potrebe. Savet za takve je – sacekajte da se regularnom vožnjom sami delovi pohabaju ( tipa lanac, pogon, kaseta ) pa onda menjajte po želji.

Da zakljucim – Spark je odlicna XC mašina sa mnogo vecim potencijalom od klasicne XC vožnje i takmicenja, hod od 120mm mu dozvoljava da bez problema "zagazi" i u trail vode sa istim uspehom. Naravno, vrhunska tehnologija i košta, pa tako kao i za Genius-a, krenite sa skupljanjem novca namenski…

 

 

Diskusije na forumu

 

KOMENTARI
Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem