Pojmovi kod MTB guma

Kakve su osobine različitih spoljnih guma za MTB i šta koji pojam znači.
Subota, 17. februar 2007
Pojmovi kod MTB guma

Svi mi koji vozimo, pre ili kasnije dolazimo u situaciju da treba da promenimo spoljne gume. Kakve su im osobine, sta koji pojam znaci, evo objasnjenja. Pojmovi ce biti na originalnom (engleskom ) jeziku, jer i na uputstvu, kao i na pakovanju guma, karakteristike su tako i date.

Two-ply casing
Guma satavljena od dva zasebna sloja spojenih u “sendvic”, formirajuci tako spoljni sloj. Ove gume su teze, cvrsce i imaju vecu otpornost za busenje. Ova tehnologija se koristi kod nekih downhill guma.

120, 60, 30 tpi
Pojam TPI je skracenica od Threads per inch ili debljina i broj najlonskih niti po jednom incu. Proizvodjaci koriste 120 tpi u proizvodnji svojih elitnih - najjacih modela guma, jer je ovim nacinom lako napraviti laku i mekanu gumu. Deblja nit – 60 tpi ima za posledicu teze gume koje su otpornije na zasecanje. Ova oznaka je karakteristicna za srednju klasu guma. Ekonomska klasa i najjeftiniji modeli nose oznaku 30 tpi.

Anti-pinch insert
Materijal nalik peni koji je ubacen izmedju sloja sa strane gume. Ovo redukuje mogucnost da rub i strana gume bude zasecena ili ustinuta od strane ruba felne.

Bead traction lines
Ovo su linije – markeri koji idu uspravno okolo periferije gume. Kenda tvrdi da bez ovih markera gume imaju tendenciju ukljestenja i pucanja duz felne vremenom. Nezgodna strana ove opcije je sto u slucaju tubeless guma one teze bivaju zaptivene duz felne.

Biting edge
Okrenut na napred, vrh krampona se naziva Biting edge. Zadnji deo krampona se naziva Braking edge. Unutrasnji deo krampona je taj koji vas odrzava u sedlu u krivinama.

Carbon black
Sve gume pocinju svoj “zivot” kao kremasta masa u kremastoj boji. Dodavajuci im crni karbon, ne samo da dobijaju crnu boju, vec i strukturu i jacinu.

Casing width
Sirina oplate – uze gume imaju za posledicu manji volume, pumpaju se na visi pritisak i brze reaguju na terenu. Sire gume se pumpaju na manji pritisak i poboljsavaju kvalitet i sigurnost u voznji.

Center knobs
Jedan ili dva usko zbijena reda krampona centiranih na sredisnjem delu gazne povrsi gume. Ovo je pojas koji najvise trpi habanje.

Chafer strip
Jak unakrsno tkan material od najlona koji je umetnut sa obe strane gume. Takodje moze biti postavljen i sa spoljne strane bocnog zida gume. Ovo stoga da bi dodatno protektirao stranice od zasecanja i ukljestenja od felni. Continental koristi ovu tehnologiju u svojim “ProTection” modelima.

Dimples, grooves, notches
Ovo su nazivi ( ulegnuce, zljeb, zarez ) za obradjene vrhove krampona. Ove osobine ne samo da daju kramponu bolje prijanjanje i smanjuju proklizavanje, vec daju i dodatnu fleksibilnost kramponu pa se on ponasa kao da je radjen od mekse gume.

Dual compound tread
Guma koja svojim sastavom varira duz gazne povrsine. Najcesce se koristi 70 durometar komponenta u samom centru gaza radi poboljsanja efikasnosti pedaliranja, kocenja i manjeg proklizavanja, 60 durometar komponenta za strane gaznog dela radi poboljsanja gripa, pogotovu u krivinama. I ovde postoji princip kako se ove dve komponente spajaju, jer mora da opstoji odredjen “prazan proctor” izmedju. Maxxis i Michelin su u svoju ponudu uvrstili i trostruku komponentu, dve komponente se koriste na vec pomenuti nacin, a treca se ubacuje u donji deo krampona koja ih cini cvrscim i otpornijim.

Dual profile
Dubina gazne povrsine koja varira daje gumi multiprofilnost. Gledajuci odozgo, centralna brazda je tako profilisana da daje zaobljene na jednom delu i ostre ivice na drugom. Dubina brazdi na krajevima gazne povrsine je profilisana tako da se pri naginjanu izravna a sve zbog boljeg prijanjanja krampona i sigurnosti u voznji.

Fillers
Componente koje se dodaju gumi da bi je zastitili od uticaja ozona, sunca i ostalih spoljnih uticaja koji mogu uveliko skratiti vek istoj.

Flat profile
Profil koji je plici i koristi sire krampone. Plici profil generalno bolje “lezi” u krivinama, jer krampon brze dolazi u dodir sa podlogom.

Floater ply
Ekstra dodat material direktno ispod gazne povrsine. Ne ide sa strane, vec samo sredisnjim delom. Radi se i od kevlara, a sluzi za dodatnu otpornost na busenje, kao i za sprecavanje izoblicenja sa povecanjem pritiska u gumama.

Footprint
Specificira koliki je i koliko duboko gazni deo pri kontaktu sa terenom ostavlja trag pri voznji, kocenju i skretanju. Odredjen je sirinom gaznog dela, odnosom krampona i brazdi, pritiskom u gumama.

Kevlar bead
Sama ivica gume koja je napravljena os vlakana kevlara koji su upredeni kao kanap. Kevlar je jak material i veoma lak.

Knob shape
Velicina krampona odredjuje i za kakvu je upotrebu ili disciplinu guma i predvidjena. Downhill gume imaju vece krampone, kao i XC gume za vlazne uslove, dok XC gume za suve uslove imaju plice i sitnije krampone.

Knob side profile
Generalno, ovde se govori o uglu krampona. Za suve uslove, koriste se kramponi sa tupljim uglom. Nasuprot ovome, za vlazne uslove kramponi imaju ostriji ugao. Za meksi teren se koriste kramponi sa uglom od oko 5 stepeni, a za tvrdji oko 10 stepeni.

Land-to-see ratio
Ovo je odnos povrsine pokrivene kramponima i one pokrivene brazdama. Pokazuje koliko je gazna povrsina agresivna ili blaga – glatka.

Large volume casing
Trend koji je razvio Hutchinson. Da bi ispunila ovo, guma mora da bude siroka bar 5,08 cm i da sa sirina gaznog dela poklapa sam sirinom gume.

No Tubes
Ovo se naziva kada se obicna guma koja koristi unutrasnju uz pomoc Stan’s No Tubes zaptivaca i trake za felnu transformise u tubeless gumu.

Round profile
Kada je dubina gazne povrsine ravnomerna duz cele gume – ovo joj je naziv. Ovaj profil ima karakteristiku da se lako “kotrlja” lakse ulazi u krivine i generalno je i laksa guma.

Rubber durometer
Odredjuje mekocu gume. Oficijalna skala je Shore A durometar skala. Standardna jednokomponentna guma je po skali 70 durometar ili nizi. Nanize, skala ide zap o 5 podeoka i to do vrednosti od 45. Sve preko vrednosti od 70 durometara je ekonomska klasa. Gume sa nizim brojem vrednosti sui teze, jer se njima dodaje vise ulja da bi bile mekse. Kenda je izmedju nekolicine proizvodjaca uspela da napravi gumu koja je u isto vreme i laksa ali i meksa.

Rubber rebound
Ovo oznacava koliko se brzo krampon vrati u svoj prvobitni polozaj i oblik posto bude pritisnut i zavrnut.
Downhill-eri vole sporiji rebound, jer je u ovoj discipnini dobar grip – polovina uspeha! Sporiji rebound drzi krampon pritisnut na podlozi i vise njih ostaje u kontaktu sa istom. XC discipline traze brzi rebound, jer on povecava transfer energije i smanjuje otpor pri voznji po terenu. Rebound odnos je definisan miksom polimera, uljne komponente i kolicine crnog karbona.

Shoulder knobs
Ovo oznacava krajnji spoljni red krampona ili eventualno zbijena dva reda istih na samim krajevima gume. Ovo su kramponi koji primarnu funkciju imaju u kontroli pri voznji u krivinama.

Sidewall rubber
Niti koje se upotrebljavaju za pravljenje tela gume, vezuju se medjusobno u specijalnu meku i savitljivu gumu koja formira rubove. Ovaj tip gume se moze videti na lakim XC gumama.

Speed ramps
Postepeno odradjen nagib prednjeg dela krampona koji redukuje trenje izmedju gume i podloge. Ovako odradjen krampon daje gumi laksi i brzi “hod”.

Synthetic rubber
Kada se prirodna guma pomesa sa hemijskim putem proizvedenom gumom ( naziv im je butadin i stiren ), dobije se stiren -butadin guma. Razliciti odnosi SBR se koriste da bi se dobile performance u brzini, prijanjanju na podlozi, tezini i izdrzljivosti. Guma kao kompomenta je najtezi deo supstance i mesanjem sa specijalnim sintetickim komponentama postaje laka XC guma. Sinteticka guma ima i drugi takodje odomacen naziv – butil guma.

Tie bar
Zile ili mala sitna rebra na gumi koja spajaju krampone u svojoj bazi. Koriste se da bi povecali stabilnost samih krampona.

Transition knobs
Red ili redovi krampona koji popunjavaju prostor izmedju krajnih krampona sa strane i sredisnjih. Nemaju sve gume ovakve krampone, a njihova uloga je da prvi nacine kontakt sa podlogom kada se krene u naginjanje i skretanje.

Tread cleaning
Kako kramponi zajedno deluju na potiskivanje prasine i materijala podloge pri voznji. Ovo dobija na znacaju ukoliko se vozi po meksem terenu od onog za koji je sama guma predvidjena.

Tread continuity
Kada se guma vozi u normalnom polozaju, dakle ne u otklonu ili u krivini, gornje ivice tranzicionih krampona i dalje dodiruju tlo. Kako su dizajneri postavili centralne i tranzicione krampone u odnosu jednih na druge, diktirace i to sa kakvom ce lakocom guma ici i okretati se.

Tread depth
Ovo je visina krampona. Meri se od vrha, pa do samog korena. U zavisnosti od proizvodjaca, centralni kramponi mogu imati drugu visinu od tranzicionih i krajnjih. XC gume za suve uslove mogu imati od 0,15-0,31 visinu krampona. Gume za mekse i vlaznije uslove mogu imati visinu krampona i do 0,47 cm. All mountain, downhill i sl. Mogu imati visinu krampona do 0,63 cm. Downhill gume za vlazne uslove sa spajkovima mogu imati visinu krampona do 0,79 cm.

Underskid
Ovo je tanak sloj gume debjine od 0.079cm-0.15cm koji stiti deo gazne povrsi izmedju krampona. Ovaj sloj se takodje postavlja i na stranice guma koje sluze za downhill, all mountain.

UST
Ovo je skracenica od Universal System Tubeless, koji su zajedno razvili Mavic i Hutchinson. Danas je ovo najpoznatiji i najrasprostranjeniji tubeless sistem kada je MTB u pitanju. Ukoliko guma ima na sebi oznaku UST, znaci da je sertifikovana od strane Mavic-a a to dalje znaci da se ista montira na felnu rukama, bez ikakve pomoci alata kao i da ce stajati na felni bez ikakvih teskoca pri pritisku od 60 psi. ili 4,13 bar. Ovo je pritisak koji Mavic preporucuje jer tada guma “sedne” na felnu kako treba koja naravno takodje treba da bude UST sertifikovana.
Nisu sve gume UST sertifikovane, iako su napravljene da budu tubeless varijanta.

White carbon
Beli karbon je laksi ali ne i izdrzljiv kao crni karbon. On daje gumi njenu prirodnu kremastu boju. Ukoliko se u ovakvu mesavinu dodaju pigmenti, dobijamo gume u raznim bojama.

Eto, ovo bi bio mali leksikon sta koji pojam znaci u MTB gumarskom svetu.


Tema na Forumu

 

O AUTORU

Miša ( misaxtr ) Jovanović

Miomir Jovanović, među bajkerima poznatiji i kao mišaxtr, interesovanje prema planinskom biciklizmu gaji već više od dvadeset godina. MTB tehnikalije poznaje do najsitnijih detalja. Diše na dva točka a svaki trenutak slobodnog vremena daće za jednu dobru ofroud vožnju.
KOMENTARI
Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem