Vožnjom bicikla do zdravije planete

Najnoviji izveštaji upozoravaju da moramo smanjiti emisiju CO2 pre nego što bude prekasno.
Sreda, 6. februar 2019
Vožnjom bicikla do zdravije planete

Svi smo manje-više svesni da vožnja bicikla nosi sa sobom brojne zdravstvene benefite, ali uticaj koji ima na planetu i poboljšanje uslova života, mogu da osete svi, a ne samo pojedinci koji teže zdravijem načinu života.  

U najnovijim izveštajima objavljenim na Međuvladinom panelu o klimatskim promenama zemalja Evropske Unije (IPCC), pominje se da ukoliko globalna temperatura poraste za 1.5 stepena celzijusa ili više, do 2030. godine planeti preti rizik od ekstremnih suša, požara i poplava koji će se isto tako srazmerno povećati.

Ukoliko ne počnemo da menjamo dosadašnje funkcionisanje odnosno emisiju ugljen-dioksida, globalna temperatura bi mogla da poraste i do 3 stepena celzijusa – duplo više od onoga što naučnici smatraju da bi bilo katastrofalno. Na promenu mogu da utiču svi, od državnih vrhova, preko velikih korporacija do običnih građana. Na panelu je predloženo nekoliko načina za smanjivanje štetne emisije, a jedan od njih je i korišćenje bickla kao prevoznog sredstva.  

Postoji mnoštvo zanimljivih dokaza da zamena korišćenja automobila biciklom koristi životnoj sredini.  U studiji Instituta za transport i razvojnu politiku iz 2015. godine zaključeno je da bi porast (od oko 20 odsto) korišćenja bicikla širom sveta mogao smanjiti emisiju ugljen-dioksida nastalu urbanim prevozom za skoro 11 odsto do 2050. godine. Istraživanje iz 2010. godine pokazalo je da ako bi 20 odsto populacije koristilo bicikle umesto automobila za kratke relacije u Milvokiju i Medisonu (Viskonsin, SAD) emisija ugljen-dioksida bi bila manja za 57.405 tona. Istraživanje iz 2011. godine u Barseloni, Španija pokazalo je da projekat javnih biciklističkih servisa smanjuju emisiju u ovom gradu za 9.000 tona godišnje.

Međutim, navesti ljude da iz četvorotočkaša pređu na dvotočkaše nije lako kao što statistike čine da deluje da jeste. Vozači moraju da se osećaju bezbedno dok dolaze od tačke A do tačke B na dva točka, nebitno koja je distanca u pitanju, a mnogi se ne osećaju tako.

“Ono što se može učiniti je urbanističko planiranje i implementacija kompletnih uličnih politika, stvari kao što su finansiranje infrasktrukture, izgradnja zaštićenih biciklističkih staza i otvoreni razgovori sa građanima o tome šta bi učinilo da se oni osećaju bezbedno,” rekla je Keron Vitaker predsednica Lige Američkih Biciklista.

Koristeći biciklističke staze i drugu infrastrukturu kako bi se obezbedila bolja povezanost manjih sredina i predgrađa sa školama, šoping centrima i poslovnim centrima, gradovi bi ohrabrili i podstakli ljude da zamene svoje automobile biciklima.

Države pojedinačno mogu da odigraju značajnu ulogu, ne samo finansirajući izgradnju staza i parkinga za bicikle, one mogu da omoguće gradovima da menjaju i prilagođavaju pravila kao što je na primer smanjenje brzine. Pored pitanja bezbednosti, udaljenost je jedan od najvećih razloga zašto ljudi ne idu na posao biciklom. Studije su pokazale da većina neće koristiti bicikl kao prevozno sredstvo do posla ako je udaljenost veća od 24 kilometra u oba smera. Ali ne postoji razlog da se vožnja biciklom ne kombinuje sa vožnjom autobusom ili vozom, zavisno od mogućnosti u datom gradu odnosno državi. 

Vitaker takođe savetuje indivudualne bicikliste da se bore za svoja prava i traže od države uređenje bicikističke mreže. Na kraju krajeva, biciklisti koji već putuju na svojim dvotočkašima, a poznaju nekoga ko bi možda želeo da radi isto to ali još uvek nije krenuo, mogu da motivišu druge tako što će ih pozvati da zajedno voze.

Ako vožnja bicikla može da pomogne planeti, onda je na biciklistima svih vrsta da urade sve što je u njihovoj moći da to podele sa drugima.

P.S. Neke od pozitivnih strana korišćenja bicikla:

  • Emisija štetnih gasova jednaka je nuli  👍
  • Ne utiče na globalno zagrevanje 👍
  • Bez problema prolazi kroz gužvu u saobraćaju 👍
  • Nema troškova benzina, parkinga, obaveznog osiguranja 👍😁
  • Pozitivno utiče na zdravlje i mišiće 👍💪😁
  • Čelične noge 👍 💪😁
  • Ako se doda korpa može da prevozi i teret 👍
  • Brže i lakše od hodanja 👍
  • Ne proizvodi buku, naravno ako se uredno održava 👍😁
  • Planeta će nas više voleti ako smo na biciklu 👍😁
KOMENTARI
  • mirek200

    Miroslav U. (mirek200)

    14. feb 2019 09:24h

    Nista od toga,uostalom oni koji su zagadili planetu sada su najbucniji u apelu da se spasi planeta. Prilicno sumorna buducnost ceka ljudsku populacuju u bliskoj buducnosti,kako zanjes tako ces i znjeti,problem je sto ce ispastati oni koji nisu ni priblizno krivi za zagadjenost zemlje a to su zemlje u razvoju u koje spada i Srbija. Amerikanci su napr. objavili kako gas freon koji se koristi u rashladnim uredjajima unistava ozonski omotac,i apeluju da se predje na novu vrstu freona koji ne unistava omotac. A oni su koristili te stetne freone nakmanje 50 godina.

Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem