Holanđani će dobijati novac samo da bi na posao išli biciklom
Država koja je već poznata kao raj za bicikliste uskoro će možda početi da podstiče kompanije da dodatno plaćaju zaposlene koji dolaze biciklom na posao u okviru nacionalne inicijative za borbu sa gužvama na putevima.
Holandska Vlada želi da ohrabri ljude da biciklom prelaze tri biliona kilometara više od onoga koliko sada prelaze. Zamenica ministra za infrastrukturu Stientje van Veldhoven pozvala je holanđane da izađu iz svojih automobila i sednu na bicikla. Ona je predložila da kompenzacija za zaposlene odrasle osobe bude 19 centi po pređenom kilometru od kuće do posla i obrnuto. Van Veldhoven će razmatrati još nekoliko predloga koji bi pomogli promociju korišćenja bicikla kao što su subvenciju za njihovu kupovinu.
“Želim da stimulišem biciklizam sa ciljem da još dodatnih 200.000 ljudi ostavi svoje automobile i pređu tri milijarde kilometara više na biciklima.”
Holandija je već vodeća država kada je u pitanju biciklizam. Procenjeno je da u Holandiji trenutno ima 22.5 miliona bicikala, sa 17.1 milionom stanovnika, više od četvrtine holanđana koristi bicikl kao prevozno sredstvo za posao. Od 2005. godine broj bicikala je porastao za 11 odsto, a samo u Amsterdamu se 32 odsto svih putovanja obavi biciklom. Na internet stranici holandske vlade može se pronaći podatak da su rezultati regionalnih testiranja pokazali da čak i kada finansijsko nagrađivanje prestane, ljudi nastavljaju da koriste bicikl za prevoz do posla. Ovaj sistem nije dobar samo za zaposlene već i za poslodavce. Zaposleni koji dolaze na posao biciklom su u boljoj kondiciji i manje su skloni odsustvu zbog bolesti, takođe kompanije koje podstiču biciklizam mogu da ostvare značajnu uštedu na troškovima za parkiranje. Upravo iz tog razloga Vlada ohrabruje kompanije da obezbede adekvatne biciklističke objekte kao i da uvedu “plaćanje po kilometru” koje bi bilo oslobođeno od oporezivanja baš kao i putni troškovi za one koji putuju automobilom na posao.
Više od polovine dnevnih putovanja u Holandiji su manja od 7.5 kilometara u dužini, a više od polovine stanovnika živi na udaljenosti manjoj od 15 kilometara od posla. Ministarstvo smatra da sa trenutnom ekspanzijom električnih bicikala, distanca koju su postavili kao cilj lako može da se postigne. Kao podršku akciji Vlada Holandije je izdvojila iz budžeta 100 miliona evra za povećanje namenskih biciklističkih puteva i parking prostora.
Izabela Horvat
Nikola J. (nikolino)
Eto, a kod nas obratno, ko dolazi na posao autom ili prevozom, imace pravo na naknadu putnih troskova, a ko dolazi biciklom i peske, ta naknada ce mu biti ukinuta. Ja sam presao bicikl kao prevozno sredstvo vec 5 godina i poboljsao sam zdravlje, snagu i izdrzljivost, ali dobio astmu. Kasno sam saznao da se u Beogradu veci deo zimskih dana ne preporucuje boravak na otvorenom, a kamo li bavljenje sportom. Za astmu mi preporucuju svakodnevnu aktivnost na otvorenom, ali ne u Beogradu. Sad skupljam pare da kuim helihopter, pa da jutri odletim na planinu na aktivnost, pa tusiranje i na posao...