Počinje 98. izdanje legendardne trke Điro D'Italija

Glavni favoriti Kontador, Port, Uran i Aru.
Petak, 8. maj 2015
Počinje 98. izdanje legendardne trke Điro D'Italija
Elitni biciklizam ovog meseca u znaku je roze boje. Ljubitelji ekološkog sporta na dva točka jedva su dočekali prvi od tri prestižna Gran Tura u godini. Tradicionalni 98. Điro d'Italija počinje timskim hronometrom (17,6 km) u San Lorenco al Mare, a posle 3481 kilometra u 21 etapi pakla, bola i lepote surovo izvanrednih predela Apeninskog poluostrva, jednom od 200 učesnika u Milanu će se 31. maja konačno ostvariti ružičasti snovi. 
 
Điro d'Italija Kad je minulog oktobra svečano predstavljena trasa legendarne Trke oko Italije, opšte je mišljenje bilo da je reč o veoma balansiranoj ruti. Činilo se da biciklisti najrazličitijih karakteristika mogu da se nadaju zadovoljenju ambicije. Etapa sa brdskim ciljem je šest, isto koliko i sprinterskih. Prilika ima i za eksplozivne vozače da dnevnu slavu uberu žestokim napadom na kratkim i strmim usponima. Sreća najhrabrijim i najupornijim beguncima takođe može da se osmehne u tri nedelje nadmetanja. Ono što je, međutim, neubičajeno za Điro jeste posebno dugačak individualan hronometar od čak 59,2 kilometara u 14. etapi od Treviza do Valdobiadene. Veruje se da će u borbi protiv štoperice barem jedan od glavnih favorita za trijumf da sklizne sa puta ka osvajanju čuvene roze majice i spiralnog trofeja. 
 
Po običaju, treća sedmica rezervisana je za odlučujuće obračune u vrtoglavim visinama Dolomita i Alpa. Situaciju mogu dodatno da začine zimski uslovi neretko prisutni u planinama tokom petog meseca. Samo najava golgote koja predstoji biće 15. etapa na meniju u nedelju 24. maja od Marostike do uspona prve kategorije Madona di Kampiljo (1715 m). Posle dana odmora, u utorak sledi verovatno najzahtevnija porcija trke od Pincola do Aprike, gde će u se 175 kilometara karavan naći na pravom rolerkosteru u vidu pet uspona, uključujući zastrašujući Mortirolo (1854 m, 18 % nagib) i onaj na kome je ucrtan cilj (1173 m). Prilično je duga 19. etapa od Gravelona Toće do Ćervinije, ali poslednjih 70 od 236 kilometara biće posebno dramatični. Valjaće preživeti dve grdosije označene najvišom kategorijom po težini Sen - Bartelemi (1644 m) i Kol Sen – Pantaleon (1664 m), kao i domoći se cilja na 2001 metar. Da bi neizvesnost po pitanju pobednika bila održavana do samog kraja, pretposlednja etapa od Sen – Vensana takođe ima kamenčuge spoticanja. Početak Kole dele Finestre (2178 m, 14 %  nagiba) naći će se samo dvadesetak kilometara od cilja na Sestrijereu (2035 m).
 
Iznenađenja na tako dugom i trnovitom putu su moguća, ali uoči početka 98. Đira imena četvorice biciklista mogu se zaokružiti izrazitom bojom favorita. Reč je o Špancu Albertu Kontadoru (Tinkof – Sakso), Australijancu Ričiju Portu (Skaj), Kolumbijcu Rigobertu Uranu (Etiks – Kvikstep) i Italijanu Fabiju Aru (Astana). Svako od njih četvorice ima određenu snagu i volju da trijumfuje, ali trebaće dosta promišljenosti, opreza i sreće kako u tri nedelje megdana ne bi pokazali slabosti ili zadobili povrede koje će ih izbaciti iz konkurencije.
 
U grupi favorita Kontador (32) definitivno je najiskusniji i biciklista sa najviše pedigrea. Zvanično mu se pripisuju titule sa šest Gran Tura, a iako mu je zbog slučaja sa povišenim klenbuterolom 2010. iz uspeha izbrisan Điro 2011, obožavaoci El Pistolera i ostali ljubitelji sporta veoma dobro se sećaju koliko je nadmoćan bio tad na Trci oko Italije. Prava ilustracija kako se mačka igra sa klupkom. Ono zbog čega Kontadorovo učešće ove godine izaziva posebnu pažnju javnosti jeste najava da želi da ostvari trijumfalni dubl Điro – Tur. Cilj gotovo nadčovečanskog napora poslednji je ostvario Italijan Marko Pantani 1998. Možda je nad Albertom i senka čuvenog zemljaka Migela Induraina koji je isti poduhvat ostvario 1993. 
 
Problem ovakvog zadatka je da Španac može ostati kratak na oba polja. Istina, duplo slavlje Điro –Vuelta ostvario je Kontador 2008, ali je imao više vremena da se sabere između dva Gran Tura. Nije sporno da bi u julu ravnopravno mogao da se nadmeće sa Krisom Frumom (Skaj) i Vinćencom Nibalijem (Astana) u francuskim planinama, ali da li će biti u stanju posle izrazito teškog Đira koji se često vozi u ne baš idealnim vremenskim uslovima. Razmak između italijanske trke i Tura je svega 34 dana, što je jedva dovoljno za oporavak, a kamoli za ponovno vraćanje u formu. Pitanje je onda dakle, da li Kontador misli da će u Italiji moći da pobedi i „sa jednom nogom“, dok će mu u mislima biti  žuta majica. Veliku pomoć imaće, barem, u dobroj ekipi.  Alberta će okruživati elitni suvozači Majkl Rodžers, Ivan Baso i Roman Krojciger. 
 
- Postoji stav koji se kod mene nikad ne menja. Kad započnem trku, želim da se borim da je osvojim. Ne razmišljam toliko ni o statistikama ni mestu u istoriji. Kad vam krv vri u nogama, ne možete da budete proračunati. Želim da pokušam zato što znam da ljudi uživaju u načinu na koji se trkam i vole da gledaju nadmetanja na kojima učestvujem. Daću sve od sebe da čitavu priču učinim zanimljivom. Postoji još nešto. Koliko god Tur bio važan, toliko je i pritisak oko njega veći. Điro je najlepša trka na svetu i sa najboljim navijačima, teško mi je uvek da ga preskočim. Dodavanjem još jednog Tura na listu samo po sebi ne bi bilo toliko značajno. Ukoliko ostvarim dubl, to će već biti nešto izvanredno. Oni koji govore da je nemoguće, krivi su samo što nisu pokušali. Ukoliko neko može da uspe, onda sam to ja – istakao je Kontador. 
 
Da mu dokažu da greši, potrudiće se ostali pretendenti. Port je imao početak sezone iz snova. Samo je Aleksandar Kristof ostvario više pobeda – 11 – od Australijanca – 9. U formi života, teško da će Riči (30) imati više prilike da na tako važnoj trci ima ulogu vodećeg i dobije svu moguću logističku podršku moćne ekipe Skaj. Do sad njegov najbolji rezultat na nekom Gran Turu bilo je sedmo mesto baš na Điru. Tasmanijac je izgubio na težini i spreman je za žestoke okršaje u planinama, a ono što ga u odnosu na ostale favorizuje jeste upravo dugi individualni hronometar. Port je iznenadio mnoge prekaljene zemljake na minulom državnom prvenstvu i postao šampion Australije u borbi protiv štoperice. 
 
 

Malo je reći da Uran ima razloga za osvetu. Kolumbijac (28) je na prethodna dva izdanja Đira bio drugi i žarko želi da se konačno u Milanu slika sa pobedničkim spiralnim peharom. Posebno je kivan zbog kontroverznog načina na koji je prošle godine ostao bez roze majice u korist zemljaka Naira Kintane (Movistar), koji ne brani titulu. Zbog nepovoljnih vremenskih uslova na usponu Stelvio u okviru 16. etape došlo je do zabune da li će spust biti neutralisan. Vodeći u tom trenutku Uran nije  ispratio napad Kintane koji je do cilja preuzeo roze majicu. 
 
Na talentovanom Aruu (24) pritisak je, ali i podrška domaće publike. Italijani veruju da su u mladom biciklisti pronašli novog Nibalija, pobednika sva tri Gran Tura.  Tokom drugog učešća na Điru prošle godine, Aru je ostvario etapni trijumf i konačno zauzeo najniži stepenik postolja. Glavni nedostatak Fabija je neiskustvo, ali i umešnost na hronometaru. Iako je proveo zimu „u tunelu” vežbajući aerodinamiku i borbu protiv štoperice, nekako je Aru najviše viđen kao favorit koji će se saplesti u 14. etapi. 
 

RED VOŽNjE

Subota 9. maj: 1. etapa timski hronometar San Lorenco al Mare – San Remo (17,6 km); nedelja 10. maj: 2. etapa Albenga – Đenova (173 km); ponedeljak 11. maj: 3. etapa Rapalo – Sestri Levante (136 km); utorak 12 maj: 4. etapa Kjavari – La Specia (150 km); sreda 13. maj: 5. etapa La Specia – Abetone (152 km); četvrtak 14. maj: 6. etapa Montekatini – Kastiljone dela Peskaja (181 km); petak 15. maj: 7. etapa Groseto – Fiuđi (263 km); subota 16. maj: 8. etapa Fiuđi – Kampitelo Mateze (188 km); nedelja 17. maj: 9. etapa Benevento – San Đorđo del Sanio (212 km); ponedeljak 18. maj: slobodan dan; utorak 19. maj: 10. etapa Ćivitanova Marke – Forli (195 km); sreda 20. maj: 11. etapa Forli – Imola (147 km); četvrtak 21. maj: 12. etapa Imola – Vinćenca (190 km); petak 22. maj: 13. etapa Montekio Mađore – Đesolo (153 km); subota 23. maj: 14. etapa individualni hronometar Trevizo – Valdobiadene (59,2 km), nedelja 24. maj: 15. etapa Marostika – Madona di Kampiljo (165 km), ponedeljak 25. maj: slobodan dan; utorak 26. maj: 16. etapa Pincolo – Aprika (175 km); sreda 27. maj: 17. etapa Tirano – Lugano (136 km); četvrtak 28. maj: 18. etapa Melide – Verbania (172 km); petak 29. maj: 19. etapa Gravelona Toće – Ćervinia (236 km); subota 30. maj: 20. etapa Sen – Vensan – Sestrijere (196 km); nedelja 31. maj: 21. etapa Torino – Milano (185 km). 
 

22 EKIPE

AG2R – La Mondijal, Androni Đokatoli, Astana, Bardiani – CSF, BMC, Kenondejl – Garmin, CCC Sprandi – Polkovice, Etiks – Kvikstep, FDŽ, Džajant – Alpecin, IAM Sajkling, Kaćuša, Lampre – Merida, Loto – Sudal, LotoNL – Džambo, Movistar, Sautist Pro Sajkling, Nipo – Vini Fantini, Orika – Grinedž, Skaj, Tinkof – Sakso, Trek Faktori.
 

BROJKE

1:57,25 časova – najveći razmak između pobednika Alfonsa Kalcolarija i  drugoplasiranog Pierina Albinija, 1914.
11 sekundi – najmanji razmak između pobednika Fiorenca Manjija i drugoplasiranog Ecija Ćekija, 1948.
20 godina – najmlađi pobednik Fausto Kopi 1940 (20 godina i 267 dana)
34 godina – najstariji pobednik Fiorenco Manji 1955 (34 godine, 180 dana)
5 – najveći broj pobeda imaju Fausto Kopi, Alfredo Binda i Edi Merks
42 – najveći broj etapnih pobeda Mario Ćipoloni
67 -  ukupnih pobeda italijanskih vozača

 

Izvor: M.Ti.
KOMENTARI
Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem