SRAM FORCE road serija

Sreda, 9. maj 2007
SRAM FORCE road serija Evo nesto i za drumase, do sada se nisam njima bavio, ali ovome nisam mogao da odolim! Evo sta je SRAM pripremio za Road u svojoj elitnoj seriji FORCE.
Da je neko pre tri godine rekao da ce ova Americka kompanija krenuti u “borbu” protiv vec ustolicenih divova u drumskom biciklizmu – Campagnolo-a i Shimano-a, verovatno bi se ova vest docekala sa blagim osmehom. Ali, razvoj tehnologije i uspon ovog proizvodjaca iz Cikaga – i eto ostre konkurencije.
Da krenem redom:

Force zadnji menjac

Pojam “exact actuation” koji je u upotrebi kod ovog menjaca se zasniva na SRAM-ovoj teoriji da menjac i sifter treba da predju identican put pri svakoj uspesnoj promeni brzine. Sajla ovog menjaca se pomera 3 mm kod svake promene brzine, a zadnji menjac sifta sa izuzetnom preciznoscu, sto mu omogucavaju prvenstveno puliji koji su sa lagerima i nemaju nikakav “prazan” hod, koji bi pokrivao eventualnu nepreciznost pri promeni brzina kao kod nekih konkurenata. Dalje, kabl koji povlaci poznat paralelogram kod menjaca ulazi preko poluge – ramena menjaca. Ovo ima za posledicu smanjenje napetosti samog kabla pri ulasku u sam menjac. Da bi se max. redukovala tezina, delovi ovog menjaca su uredjeni od karbona, magnezijuma i alu serije. Tezina mu je 174 gr i predvidjen je kako za standardne, tako i za kasete sa 10 lancanika.
U praksi – u kombinaciji sa SRAM kasetom, tesko da mozete naci brzi menjac. Sama preciznost kada se fino nasteluje ceo sistem je zadivljujuca. Potrebna je veca preciznost stelovanja nego kod Dura-ace menjaca, a odprilike ista kao sa Campagnolo-vim Record modelom.

Force pogon

Kurble ovog pogona su alu skelet koji je tu da bi odrzao neophodnu cvrstinu tamo gde je i najbitnija – kod fiksiranja lancanika, kod fiksiranja pedala i kod integrisane patrone. Potom se ovaj skelet oblaze sa patentiranim “6K” ( 6000 mikro fibera po jednoj niti karbona ) karbonskim slojem koji se tretira u kalupu pod visokom temperaturom i pritiskom i utapa u jedinstvenu strukturu. Tezina ovog pogona je 675 gr.
U praksi – fino nastelovan prednji menjac i ovaj pogon vas nece nikada izneveriti! Njegova cvrstoca i preciznost su vec uveliko stekli reputaciju kod profi takmicara.

Force prednji menjac

Izgleda da je naizgled najprostiji deo mehanike na biciklu u praksi pokazao da ga je i najteze dobro konstruisati i napraviti. Svaka krivina i ispupcenje na ovom menjacu ima za cilj da se siftanje dovede do perfrekcije. Sram je ovu komponentu odradio tako da funkcionise kako sa klasicnim, tako i sa kompakt lancanicima i nudi ga u dve opcije i to “clamp’ i “braze-on”. Paralelogramski link je od aluminijuma, a kavez i deo koji prihvata sajlu od celika radi trajnosti. Tezina im je 102, odnosno 88 gr.
U praksi – iskusni vozaci znaju kakav zvuk ima cvrst, dobro dizajniran prednji menjac. Ovaj sifta precizno i brzo u oba smera, tako da je vozaceva paznja usmerena na put, a ne na krkljanje i preskakanje. Jaka opruga menjaca zahteva i jaci potisak kod siftera navise, dok nanize klanac elegantno sklizne gotovo bez zvuka.

Force “doubletap” sifteri

“Doubletap” je ime koje je SRAM namenio ovim sifterima a razlog je zbog unidirekcionog menjana brzina. Dakle, laki potisak siftera i brzina se menja jedan stepen navise. Potisak od 10 stepeni na unutra – i menjac sifta jedan stepen nanize. Nastavite potisak i menjac sifta dalje do 3 lancanika nanize. Levi sifter radi po slicnom principu: jedan potisak sifta nanize, duzi potisak u ustom pravcu podize lanac navise.
Iako se u prvi mah ovo cini malo nejasnim i mozda komplikovanim, ovaj nacin siftanja jako brzo postaje “instiktivni” pokret u voznji. Rucica menjaca je ergonomski projektovana da bude lako dohvatna i da se bez nekog napora brzine bez problema menjaju. Ovi menjaci su kompatibilni sa standardnim, 10-ofaznim kasetama i pogonom sa dve sajbne. Rucice kocnica su od karbona, a rucica menjaca od magnezijuma.
U praksi – navikavanje na ovaj nacin siftanja je mnogo prostiji nego sto se na prvi pogled cini, samom cinjenicom da mozak treba da kontrolise samo jednu akciju. Ono sto treba odmah nauciti je da se pri siftanju u odredjenim trenucima treba ignorisati prvi “klik”. Dakle, SRAM je ovde ponudio nesto novo i sveze, oni koji su ovo probali, kazu da su utisci impresivni.

Force kocnice

‘Dual pivot” dizajn je vec opsteprihvacen standard za profi nivo kocnica, kao i njihov “brzopotezni” ( QR ) stezac sajle. Ono sto upada u oci pored visoko poliranog izgleda i prefinjeno odradjenog profila je tzv. Trougaoni nosac, koji daje dodatnu cvrstinu kocnicama ne opterecujuci ih sa viskom gramaze. Paknovi su u kucistu od aluminijuma i mogu se naravno menjati, bez pomeranja i rasklapanja sistema. Tezina ovih kocnica je 280 gr za par.
U praksi – ove kocnice u voznji dejstvuju odlicno i cvrsto. Probane sa Ksyrium i Dura-ace tockovima dale su odlicne performanse. Miks koji je upotrebljen u paknovima daje odlicnu akciju kocenja, bez onog osecaja grebanja na suvom, a solidno se pokazao i po mokrim uslovima voznje.

Force integrisana patrona

SRAM-ova GXP team integrisana patrona je dvostruko zaptivena: interno sa “O” prstenovima, a eksterno sa kontaktnim zaptivkama. Instalacija ovog sistema je veoma laka i brza, kao i deinstalacija kurbli za koje je potrebno upotrebiti samo 8 mm imbius kljuc.

Force “openglide” kaseta

Matematicki, lanac moze biti u liniji sa lancanikom druge dimenzije na jednom ili 2 mesta. Ukoliko se bolje pogleda ova kaseta, moze se primetiti da postoje mesta na kojima su zupci obradjeni ili cak i eliminisani. Ovo je upravo ono sto SRAM naziva “openglide” sistemom, a sastoji se u tzv. “otvaranju vrata” lanci za preciznu promenu brzine. Lancanici su od temperaturno tretiranog celika. NAjveca 3 lancanika su na spajderu od aluminijuma, dok se ostali redjaju sa na njima vec napravljenim spejserima ili slaganjem spejsera od plastike. Rade se u dimenzijama 11-23;11-26;12-26. Kaseta 11-23 je tezine 220 gr.

Eto, ovo je SRAM-ov doprinos eliti drumaskog biciklizma, tako da su sad u igri tri proizvodjaca, pa ko voli nek izvoli!


Tema na Forumu

pise: MisaXtr
KOMENTARI
Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem