Neizvesna borba sprintera za zelenu majicu na 100. Tur d'Fransu
Po važnosti drugi po značaju, plasman za zelenu majicu na Tur d'Fransu ne mora da bude ni manje žestok ni manje zanimljiv od borbe vozača za generalni poredak. Bitka koja se često odlučuje za frtalj točka u brzim završnicama etapa ili na prolaznim ciljevima, tokom spektakularnog tronedeljnog megdana 100. izdanja najznačajnijeg biciklističkog nadmetanja na svetu obećava da bude neizvesnija nego ikad. Bez obzira, međutim, na brojne „mašine“ na dva točka, opravdano se može očekivati da će se debata vatrenih sprintera voditi između dvojice majstora paklenih obračuna – Petera Sagana (Kenondejl) i Marka Kevendiša (Omega Farma).
Kad su organizatori Tura odlučili da 2011. promene sistem dodeljivanja poena za zelenu majicu, činilo se da je ona u korist čistokrvnih sprintera. Povećanje broja bodova na finišu etapa, kao i ustanovljivanje samo jednog super prolaznog cilja koji donosi pregršt poena umesto više „siromašnijih“ tranzitnih linija, naročito je išlo na točak Kevendišu. Popularno „Topovsko Đule“ za ostrva Man treću godinu zaredom upisao je „barem“ pet trijumfa na Trci oko Francuske, ali je tek tad uspeo i da se domogne prestižnog odličja. Činilo se da je ispravljena „istorijska nepravda“ i da će uništilac masovnih sprinteva nastaviti u smeru legendarnog Erika Zabela koji u kolekciji ima čak šest zelenih majica sa Tura.
Onda se na tlu Francuske prošle godine pojavila pošast zvana Sagan. Mladi Slovak je kao i Kevendiš i Nemac Andre Grajpel (Loto Belisol) uzeo tri etape, ali ipak demonstrirao da pored množenja pobeda na ravnim ili relativno ravničarskim terenima mora da postoji konstantnost, čak polivalentnost talenta i izdržljivosti, na mnogo zahtevnijim profilima tronedeljne trke. Peter je na svom debitantskom Turu osvojio zelenu majicu uz divovsku prednost od čak 141 poena! Jednostavno, biciklista Kenondejla odlazio je u begove, borio se i kupio dragocene bodove i kad su na meniju etapa bili usponi teški za varenje tipičnim sprinterima.
- Ne plašim se nikoga! Biće dosta jakih i brzih momaka na Tur d'Fransu, ali kad bih previše obraćao pažnju na njih, izgubio bih iz vida najvažniji cilj, a to je overiti liniju finiša prvi – komentarisao je Kevendiš.
Novi šampion Britanije na drumu i nekadašnji svetski prvak, verovatno najbolji sprinter na planeti današnjice, za razliku od prethodne godine može da se osloni i na pomoć ekipe Omega Farma, apsolutno posvećene osvajanju zelene majice. Na 99. Turu, Kevendiš je bio u zadnjim redovima ambicija formacije Skaja koja je svu strategiju bazirala na nosiocu generalnog plasmana trke Bredliju Viginsu. Koliko se Mark dobro oseća u dresu belgijskog tima, svedoči i 12 zabeleženih pobeda od početka sezone, uključujući tri na Điru kao i crvenu majicu, namenjenu najboljem sprinteru na Trci oko Italije.
Po broju trijumfa, međutim, ne zaostaje ni aktuelni šampion Slovačke. Sagan je, takođe, 12 puta dizao ruke na kraju etapa ili jednodnevnih trka ove godine. Formu značajno podržava i motivacija da se odbrani zelena majica.
- Prošle godine imali smo Vinćenca Nibalija koji se borio za konačan trijumf, ali ovog jula lider sam ja. Ciljevi tima su savršeno jasni: da se ponovo osvoji zelena majica i da se nakupi što više etapnih trijumfa. Naravno, uz konkurenciju u kojoj su Kevendiš, Grajpel ili Metju Harli Gos, zadatak neće biti nimalo lak. Loš dan se neće praštati, u svakom trenutku mora da postoji odgovarajuća taktika i oslonac na jak tim – zaključio je Sagan.
Dok se Sagan i Kevendiš budu prepucavali, nije nemoguće da neko treći od opasnih predatora sprinterskih obračuna ugrabi zelenu majicu. Teško da je skoro jedan Tur d'Frans bio izložen vetrometini brzih obrtača pedala kao što će biti ovaj stoti.
Andre Grajpel (Loto Belisol), poznatiji kao Gorila, prošle godine uz Petera i Marka takođe je slavio na tri etape. Mladi Džon Degenkolb (Argos – Šimano) bio je najbolji sprinter na minuloj Vuelti. Metju Harli Gos (Orika) pokazuje izuzetnu izdržljivost u planinama, ali i Marsel Kitel (Argos) ima recept za uništavanje ambicija rivala u brzim završnicama.
Putanje ko će pred Trijumfalnom kapijom u Parizu stajati u zelenoj majici, nije sasvim suprotno od toga ko će obući žutu majicu na kraju prvog dana stotog Tur d'Fransa. Etapa duga ravničarskih 213 kilometara od Porto – Vekija do Bastije na Korzici (29. juna), umesto tradicionalnog prologa, retka je i posebna prilika za sprintera da postane prvi lider najznačajnije trke na planeti.
Sagan, Kevendiš ili Grajpel, s obzirom na konfiguraciju terena, mogao bi da bude u žutom čak čitavu prvu nedelju.
- Ulog je veliki, Trka oko Francuske je jedini Gran Tur na kome nisam nosio majicu lidera – komentarisao je Kevendiš.
Veliko Tour de France prognoziranje 2013
Po treći put organizujemo Veliko Tour de France prognoziranje. Okusajte se u prognozerskim sposobnostima i osvojite neku od nagrada.
Nikola (alokiN)
Autobus Bus-plusa zeznuo stvar! :)