MTB i 10 brzina
MTB I 10 brzina – to mora da je neka sala!!! Shimano se jos uvek oslanja na proveren system od 9 brzina, mada i sami ponekad priznaju da je 8 brzina nesto sto ubedljivo ima najjaci rejting i dan danas, sa neprevazidjenom preciznoscu i lakocom u menjanju brzina. Ali iako je zvanicna situacija takva, s obzirom da Shimano vec ima 10 – to stepene trigere, pitanje ovog kod njih je samo dodavanje ekstra “klik-a” na sifterima i jos jednog lancanika pozadi – u ovom slucaju najverovatnije 36 zuba. SRAM – situacija malo drugacija…ne opovrgavaju ali ni ne potvrdjuju da je ova ideja vec u fazi razrade i prototipa. Stavise, na Interbajk sajmu je predstavio svoj patentirani DOUBLE TAP sistem, ali ovog puta u triger izvedbi i to na flat ( ravnom ) volanu. Za one koji nisu culi ili probali, ovaj sistem SRAM ima kod drumaskih grupa a funkcionise tako sto jedan potisak – klik – i brzina ide navise; ako potisnete rucicu jos napred u istom smeru – brzine idu nanize i to max. za 3 stepena. Oni koji su se oprobali u drumaskim sifterima kazu da je ovo veoma jednostavan i efikasan nacin menjanja brzina. Sto se trigera tice – sistem je jos prostiji i ucinkovitiji, jer se jednim prstom sve radnje obavljaju, pa postoji i uverenje da ce buduci MTB trigeri imati upravo ovakvo resenje.
Ali da se vratimo na 10 brzina i da postavimo pitanje: kome uopste to treba – bilo je dovoljno i 8…
Ako pogledamo kako se MTB od svojih pocetaka pa do danas razvijao i u kojim pravcima je isao i ide, postaje malo jasnije da ovakav nacin razmisljanja i nije bez totalnog uporista. DH i jacim Trail bajkovima sa 2 lancanika napred bi svakako dobro dosao jos jedan ekstra lancanik, kao i sve brojnijim 29” biciklima kojima bi ovo resilo problematiku koriscenja 3 lancanika napred, koji bi se sveli na 2. Isto vazi i za XC trail bajkove sa vecim hodom amortizera, gde se vec uveliko koriste napred samo 2 lancanika – 2x9. Sama pojava integrisanih pogona i trend da se sve vise voze siri profili guma ( 2,25;2,35 ), uzrokovala je i nesto neprirodnijem polozaju lanca, pa samim tim i nepreciznije siftanje, sto bi sistem sa 2 x 10 ucinio jednostavnijim i efikasnijim.
Sta se desava sa zadnjom nablom u tom slucaju – prakticno nista specijalno, jer ce se promene u stvari desavati na samoj kaseti. I Shimano i Sram vec imaju tzv. “spajder” sistem koji bez mnogo muke moze da prim ii 10-ti zupcanik. Kako su oba proizvodjaca vec i zadnje menjace izveli na osnovi da su kompaktniji, ovo im omogucava da se bez vecih problema priblize tocku za taj jedan stepen.
Iako se jos uvek ne pominje naziv “10 sped” u najavama za 2009., pretpostavka je da Sram vec ima ovu konfiguraciju id a ce se verovatno vec ove sezone ( 2008 ) pojaviti prve ovakve transmisije na terenu.
pise: MisaXtr