Zima zima nije Lav... vozite li i zimi?

Petak, 8. decembar 2006
Zima zima nije Lav... vozite li i zimi? Iako neke zime znaju da budu i tople i suve, ovo je tekst za one koji nemaju zadrsku u voznjama zbog snega, leda, vlaznog kolovoza ili terena...
Surovi uslovi zahtevaju i specificnu pripremu bicikla i njegovih delova kako ga isti ne bi dokusurili za samo nekoliko zimskih meseci. Najosnovnije je obratiti paznju na nable, kablove, buzire, menjace, amortizer...
Na samom kolovozu je u toku zimskih meseci “prosuto” jako mnogo nagrizajucih hemikalija – prvenstveno industrijska so. Jedna sezona voznje po ovakvoj “nafilovanoj” podlozi – i vas ljubimac moze zavrsiti sa zestokim korozijama kako na ramu, tako i na ostatku delova. Takodje ne manje vazna stvar je da posle svake voznje po snegu, ceo bicikl detaljno operete, da bi se so kao i ostali produkti odstranili sa njega. Obratite paznju ukoliko imate disk kocnice na ciscenje samog diska kao i plocica, jer se upravo tu zadrzava dosta necistoce i prljavstine koja moze da utice na brze habanje kao i na sam vek trajanja kocnica. Ukoliko vozite V-brake po snegu, imajte na umu da cim se sneg bude nahvatao oko njih, gubite moc standardnog kocenja. Takodje imajte na umu i cinjenicu da ce se paknovi po ovakvim uslovima mnogo brze trositi, pa zato i savet: kontrolisite istrosenost paknova tokom voznje, a na duze voznje obavezno ponesite i set paknova za zamenu!
Podmazite dodatno cev u koju ulazi sticna, skinite drzac bidona i podmazite srafove.
Sto se samog amortizera tice, za vreme hladnog vremena i snega, najgore ce se ponasati oni koji imaju u sebi elastomere kao sistem za amortizaciju. Na niskim temperaturama, oni gube elasticnost i mekocu, i amortizer pretvaraju u gotovo tvrdu viljusku. Situacija je bolja sa hidraulikom, sa napomenom da u tom periodu treba koristiti redja ulja ( 2,5wt ), kao i ona koja imaju vecu temperaturnu toleranciju ( npr. Motul, motorex, finish line... ). Sto se tice vazdusnih amortizera, oni se dobro ponasaju, s tim da se po hladnom vremenu moraju i vise napumpati. Ono sto zima ne moze da poremeti su amortizeri sa metalnom oprugom, jer su otporni i na minuse. I njih je veoma vazno cistiti posle svake voznje, a ako semerinzi nisu tipa “XXX SEAL”, znajte da cete po otvaranju istog naci sve i svasta unutar. Redovno podmazivanje unutrasnjosti amortizera je kada je zima u pitanju vise nego vazno, ukoliko hocemo da nam traje i radi kako treba. U zavisnosti od tipa, zavisi i servisni interval, ali posle zimskog perioda, obavezno je detaljno ciscenje i podmazivanje o kom god da se radilo.
Gume – bez njih nema ni voznje. Kada je zima u pitanju, pravilo je – sto sire – to bolje. Dakle od precnika 2.0 pa na vise i to sa dobrim kramponima. Naravno, najbolja varijanta je ukoliko se nadju ( ovde ih retko ima ) gume sa ekserima za sneg i led, ali ukoliko se one montiraju, preporuka je da se i vozi po snegu i ledu, ne po obicnom kolovozu. Za ove uslove odlicno je na bicikl staviti i blatobrane, pogotovu one koji se napred montiraju na amortizer i stoje “visoko”. Zadnji moze biti i na sticni, ali ja licno montiram onaj koji zahvata od prednjeg menjaca pa na vise. Tako ce se tokom voznji koliko je to moguce minimizirati prskanje po biciklu a i po vozacu. Ne treba zaboraviti da so nagriza i tkanine, kao i obucu i ostavlja fleke.
Lanac – ovo su za njega uslovi u kojima bi da moze – plakao! Zato kao prvo, potrudite se da nabavite SRAM quick link kariku za skidanje a iz razloga sto zimi lanac treba obavezno cistiti posle svake voznje i to ne samo prebrisati, vec ocistiti ili u uljnom razredjivacu, benzinu ili tecnosti namenjenoj za ciscenje masnih delova. Sto se tice podmazivanja – batalite sve one 'dry” i “light” varijante, jer pri voznji po snegu, one ce biti sprane i lanac ce ostati bez podmazivanja. Umesto njih, koristite “wet lube” varijante kao i one za ekstremne uslove i duge voznje. U ovu svrhu odlicno se pokazao Finish line za ekstremne uslove, motorex wet lube, specijalno ulje sa grafitom, white lightning epic...problem je ovde naci ovakve podmazivace, ali ukoliko nemate nista od ovoga, odlicno ce posluziti i retko 0-30wt sinteticko ulje za motore.
Sto se tice nabli, pre pocetka voznji po snegu, obavezno ih servisirajte i dobro podmazite sa mascu. Iako njih stiti gumeni semering, ni on nije svemoguc. Redovno ih posle voznje cistite i ako treba, dodajte masti.
Kablovi i buziri – ukoliko zaribaju, i sa voznjom je gotovo. Pravilo je da ih zamenite na pocetku “vlazne” sezone, ali ukoliko nemate tu nameru, obavezno ih ocistite i dobro podmazite i to ne sa nekom “vodicom” vec sa dobrim podmazivacem ( ulje ili mast ) jer ce oni i ostati gde im je mesto i vrsiti svoju funkciju.
U toku same voznje nemojte biti lenji, menjajte brzine, kako se menjaci ne bi smrzli ( da i to se desava ) i to ne samo sa menjacima vec i sa kablovima.
Kada se govori o pedalama, najlogicniji izbor su obicne platformske pedale. Od SPD pedala dolaze u obzir “egg beaters” jer na njima nema delova koji mogu da se smrznu i otezaju da ne kazemo i prekinu voznju. Dalje, obicne pedale vam daju i sirok izbor obuce, jer je jako vazno da stopala ostanu topla u njima. Sa SPD-om se i verovatnoca pada povecava, jer je sneg, a pogotovu led nepredvidljiv u voznji.
Sto se tice tecnosti za pice, ukoliko je temperatura napolju nesto visa, u obzir dolaze termo bidoni sa toplim napitkom, jer ce se vremenom hladiti. Ako su temperature u minusu, ni termo bidon nece dugo drzati temperaturu. Opcija drzanja bocice u unutrasnosti ispod jakne je odlican primer, jer ce tako napitak ostati relativno topao a ni bidon se nece zamrznuti kod dela gde je sisaljka. Ukoliko imate “camelbak” sistem, malo toga se moze uraditi ukoliko je temperatura ispod nule, ali ce pomoci to da posle ispijanja dunete u sisaljku i izbacite tecnost iz creva kako se ne bi zaledila.
Poznata je cinjenica da organizam na hladnoci mnogo vise trosi kalorija i energije, pa se stoga naoruzajte energetskim grickalicama tipa bonzite i sl.
Sto se samog oblacenja tice, zimi se pribegava slojevitom nacinu. Ono sto ovde treba istaci je da koriscenje “moderne tehnologije”( gore-tex, wind stop i sl ) u mnogome olaksava vozaca. Na primer, jakna od ovih materijala je izuzetno tanka i laka, a izdrzava jake minuse. Dugi sorts koji ima wind stoper sloj je izuzetan za voznju po ekstremno hladnim danima. Ono sto je i najznacajnije je da treba dobro zastititi noge – stopala, ruke sa kvalitetnim rukavicama, kao i delove lica i glave koji su izlozeni hladnoci. U ovu svrhu osim standardnih zimskih cipela, postoje i specificne zimske SPD patike koje su odlicne, a takodje je odlicna varijanta nabaviti kamasne od neoprena.
Naocare su isto tako vazan detalj, pogotovu ako se vozi po bljestavom snegu! Ono sto moze da smeta je magljenje istih kada se stane ili vozi sporije, ali ih treba obavezno nositi, u nekim slucajevima kada sneg pada i veje dobar izbor su i skijaske naocare!
Na kraju da dodam da je voznja po snegu jedan nezamisliv i nezaboravan dozivljaj, koji preporucujem svima, makar kao probu, ali ko jednom proba, tesko da ce mu to biti i poslednji put...



Tema na Forumu

misaxtr
KOMENTARI
Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem