Sve se svodi na procenu rizika, inače bi se i peške po hleb išlo sa kacigom i pancirom - nikad ne znaš, desi se...
Standardizovanje procene rizika za konkretnog čoveka je malo teže, pošto smo svi različiti. Banalan primer vožnje kola - prijatelj koji fenomenalno vozi (bolje od većine ljudi koje poznajem) ima za moj ukus malo "optimističan" stil vožnje. Bio sam s njim u kolima kada smo imali udes - ništa nije bio kriv po propisima, ali u istoj situaciji, ja vozim sporije, jer uvek računam "šta ako ovi drugi naprave glupost". Tako da recimo da je njemu air-bag potrebniji nego meni (iako ima puno bolju tehniku vožnje, bez daljnjeg i ne divlja). Ista starost, isti grad, pol, sličan ukupan broj udesa...
Opet, statistički gledano, broj naših sabranih kilomeatara je zanemarivo mali za neku statistički validnu analizu - zakon verovatnoće i velikih brojeva je tu presudan, a za to je potrebno puno podataka.
Sa stanovišta zakonodavca, mrzi me sad opet tražiti studije, pokazalo se da kada kacige nisu obavezna, biciklisti manje stradaju (ukupno, na godišnjem nivou), najviše usled toga što ih onda ima više na ulicama (uz neke druge faktore o kojima sam već pisao u temi). Što ne znači da individualan biciklista neće biti dodatno bezbedniji ako nosi kacigu.
Dodatna čar: ako pojedinac ne vozi ni malo rizičnije ("agresivnije") sa kacigom, nego bez kacige, onda za njega/nju kaciga definitivno povećava bezbednost - ipak, kod većine ovo nije slučaj, psiholozi znaju objasniti zašto. Sa druge strane, ako ne zna da pada i udara glavom pri padu, situacija se menja u onu da je ukupno gledano isti biciklista bezbedniji sa kacigom.
Tako da se na kraju sve svodi na (što objektivniju, što je teško postići) procenu rizika. Ono u šta sam ja uveren je da kaciga ne treba da bude zakonom obavezna, kao i da tvrdnja da je besmisleno da se ne nosi - nije tačna. Da je za neke (mnoge?) bolji izbor - definitivno.
Ko misli da je kaciga uvek potrebna, samo neka mi objasni zašto nije uvek potrebna kada se pešači - isto može da se desi da padneš na glavu, ili da ti saksija padne na glavu? Ili te auto udari - sleti s puta na trotoar, ili na prelazu? Šta kada pešačiš ivicom puta van naselja, da li tada treba nositi kacigu? Ili, možda upravo zbog lične procene rizika, tj. da je verovatnoća da se to desi zanemarivo mala, misle da to nije baš toliko dobra ideja? O ulasku u kadu da ne pričam...
Za razliku od air-bega, pa i pojasa u kolima, kaciga je ipak dodatno cimanje. Ko god koristi bajs kao prevoz, ne samo za rekreaciju, tačno zna o čemu pričam. Uvek kaciga = manje voženih kilometara, barem u smislu prevoza bajsom. Ako mi je radnja na 500 metara, skočim na bajs i odem. Ako uvek nosim kacigu, onda je to već veće cimanje i veća je verovatnoća da "ma, prošetaću".
Napolju u nekim vrtićima uvode obavezu kaciga za decu dok se igraju - peške. "Bezbednost na prvom mestu". "Šta ako padne i udari glavom..." I tako dalje. Pri tom ne sporim da nekoj deci/ljudima praktično uvek treba. Samo ne svima, ne uvek.