Na hibridu je položaj nešto uspravniji jer je dohvat kraći, ali volan je i dalje bar 8 cm ispod sedla.
Nisam hteo da pravim raspravu, samo sam hteo da skrenem pažnju na neke mane jeftinih alu ramova kod hibrida (nažalost, hibridi sa ramovima visoke klase su vrlo retki). Ne možeš da me ubeđuješ u svoje teorije kad ne pričam napamet, probao sam.
Gume su bitne. Geometrija je bitna. Materijal je bitan. Nije svaki karbon isti, nije svaki aluminijum isti. Svakome ko je imao prilike da proba razne različite verzije istog materijala je to jasno.
Sa izuzetkom karbona, razlika u udobnosti kod metalnih ramova je 99% u geometriji - i gumama koje se stave. Što se ne kosi sa tvojim iskustvom jer isto porediš karbon i aluminijum, ako sam dobro shvatio.
Kod karbona ima neke razlike, ali je i ona dosta mala. Geometrija i, opet, gume, su ubedljivo od najvećeg uticaja na udobnost pri vožnji. Prednost pažljivije izrađenih ramova je u tome što nemaju nepotreban višak težine - stanjeno je sve što se može bezbedno stanjiti.
Ako pogledaš ram bicikla, sastoji se iz tri trougla.
Kako bi ram vožnju činio udobnijom, mora se uvijati, kao amortizer, apsorbovati udarce neravnina. Da bi se "chain stay" savio, morao bi i "seat stay" da se nekako sabije, savije. Što je dosta teško uraditi sa širokom šupljom metalnom cevkom. Metalne cevi su po definiciji krute i teško se sabijaju. Čak ni limenka kole, ako pažljivo staneš od gore, bez ulubljivanja ivica, može da izdrži priličnu težinu bez da se sabije. Tanak, ne može biti tanji aluminijum.
Sa "down tube" je priča za nijansu drugačija, ali ni tu nema reči o nekom uvijanju, koje bi moglo uticati na udobnost. "Top tube" i "down tube" su šuplje metalne cevi prilično velikog prečnika.
Što se samog rama, nevezano za izbor guma tiče, ono što osetno utiče na udobnost je dužina "chain stay" na prvom mestu, potom ugao viljuške. Kratak "chain stay" - efekat kao kad u autobusu sediš iznad točka - oseti se svaka džomba. Duži "chain stay", sediš više između točkova, u sredini, pa je vožnja prilično udobnija.
Više od svega toga utiče debljina guma. Karbon se tu dosta razlikuje od metala i on omogućava da ram bude i jak i lagan i dosta udoban - apsorbuje puno vibracija. Ipak, ni on ne pravi toliko veliku razliku, koliku napravi skok za dva broja u širini guma. Mada jeste superioran u odnosu na metale što se tiče udobnosti i lakoće.