Tockovi
#602
Posted 25 March 2024 - 03:32 PM
To za brzinu i ne stoji. Imaš na sajtu Rolling resistance komparativni pregled Continental GP 5000 u 25, 28 i 32 mm. Pri istom pritisku/napumpanosti, značajno manji Rolling resistance ima 32mm a 25 mm najveći.
To bi pilo vodu kada bi 32 mm vozio na pritisku od 8,3 bara na koliko se vozi 23 mm guma. A na 8 i više bara se ne vozi ni 25-ica a ne 32-ka.
Ako pogledaš tu istu tabelu ili drugu na kojoj su preporučeni radni pritisci, tj. ono što se dešava u praksi videćeš da 32-ka ima 10 % veći otpor kotrljanja od 23-ke.
#603
Posted 25 March 2024 - 03:57 PM
Šire gume se ne voze na istom pritisku kao uže.
Na aerodinamiku utiče i širina felne, a gubici su dosta mali u odnosu na otpor vazduha koji pravi vozač.
U suštini, što je podloga manje idealna, to je u praksi brže kad su gume šire.
Detaljnije, koga zanima:
O otporu kotrljanju (da li su uže gume brže) u sitna crevca
Relja
#604
Posted 25 March 2024 - 06:07 PM
Kada bi vozio 25 mm na 8 bara, bilo bi tvrdo. Kada bi vozio 32mm na 8 bara, ostao bih bez bubrega sigurno.To bi pilo vodu kada bi 32 mm vozio na pritisku od 8,3 bara na koliko se vozi 23 mm guma. A na 8 i više bara se ne vozi ni 25-ica a ne 32-ka.
Ako pogledaš tu istu tabelu ili drugu na kojoj su preporučeni radni pritisci, tj. ono što se dešava u praksi videćeš da 32-ka ima 10 % veći otpor kotrljanja od 23-ke.
Zato su testirali na različitim pritiscima ignorišući preporučeni pritisak . U svim uslovima, 32 mm ima najmanji otpor kotrljanja.
Treba imati na umu da široka guma napumpana na maksimalan dozvoljeni pritisak ce biti neudobnija od uzane gume napumpane na maksimalan dozvoljeni pritisak. Fizika. Zato ja po osećaju pumpam i po željenom rezultatu vožnje (brže ili udobnije/sporije itd)
Sent from my CPH2449 using Tapatalk
#605
Posted 25 March 2024 - 07:24 PM
Ja ne znam gde ti vidiš da 32-ka ima najmanji otpor kotrljanja u svim uslovima?
Ni u toj tabeli koju si postavio ni u ovoj gde su dati otpori pri preporučenim pritiscima koje manje-više svi vozimo. Kao što kažeš na 8 bara niko ne vozi ni 25 ni 32, tako da ti podaci služe samo kao orijentir, praktično nemaju baš nikakvu upotrebnu vrednost. Gledaj one pritiske na kojima se vozi pa vidi koja guma ima manji a koja veći otpor.
#609
Posted 25 March 2024 - 09:33 PM
Udobnost i sigurnost nisu poenta ove priče.
Nisu? Čak i profesionalci moraju da ispoštuju sigurnost, a odavno teže i ka udobnosti jer ih to 'ubrzava', što subjektivno, što objektivno, ne računajući olimpijce, TT frikove i sl. Ako se ovde neko svrstava u te poslednje grupe, neka ne zameri... ja da imam 70-80kg, vozio bi 28ice bez razmišljanja, ako ram 'čistog' drumaša dozvoljava.
#610
Posted 25 March 2024 - 09:53 PM
Pa neće da vozi na felni nego na gumi. Koje god da je širine ta guma neće biti nebezbedan. Preko 20 godina smo vozili 23-ke pre toga 20-ice pa niko nije umirao od straha jer vozi "nebezbednu" gumu.
Čoveka interesuje kako će biti najbrži a ne kako da pliva po rupama.
#612
Posted 25 March 2024 - 10:43 PM
Jel voziš aktivno bajs ili se sećaš starih dana? Ovo nije samo moje mišljenje već i mišljenje ozbiljnijih biciklista od mene. Mnogi su počeli da mere korist od brzine i sigurnost širih guma sa druge strane.
Sent from my CPH2449 using Tapatalk
#613
Posted 25 March 2024 - 10:53 PM
Pa neće da vozi na felni nego na gumi. Koje god da je širine ta guma neće biti nebezbedan. Preko 20 godina smo vozili 23-ke pre toga 20-ice pa niko nije umirao od straha jer vozi "nebezbednu" gumu.
Čoveka interesuje kako će biti najbrži a ne kako da pliva po rupama.
Nisu gume nebezbedne, nego preuske gume na preširokim felnama. Pitanje se odnosilo na širinu felne u odnosu na dimenziju gume.
#615
Posted 26 March 2024 - 01:56 PM
Znači ako imamo konsenzus za 23ojke (za staru školu koja ne mari za udobnost i sigurnost, za čvrste momke prosto rečeno ) maksimalna širina felne 19mm ipak ili čak 17 onda.
19 mi ne bi bila prva preporuka (rekao bih da je i 17 na granici, ili preko nje, u zavisnosti od kombinacije felne i gume, pritiska...).
Opširnije:
Koja širina gume pasuje na koju širinu felne
#617
Posted 26 March 2024 - 03:06 PM
https://www.bicycler.../rim-width-test
#618
Posted 26 March 2024 - 03:24 PM
Koliko se sećam, felne koje su se pravile za 23-ku su bile do 15 mm širine. Pretpostavljam da bi i 17 mm nekako prošlo, za šire već ne znam a i ne vidim svrhu. Za šire felne idu šire gume. Nije bez razloga tako.
Nije suština staviti 23-ku na najširu felnu i očekivati da se ponaša onako kako je projektovana. Kada se ta guma razvuče na širokoj felni pitanje je da li i dalje važi sve ovo o čemu smo pričali. Neka su otpori kotrljanja i ostali isti, pitanje je kako će se to ponašati u vožnji.
Ne znam ni zašto bežati od širih guma kada već felna i ram mogu da ih podrže. Ja sam 20 godina vozio 23-ke, prešao na 25-ice pre par godina i nikada se više ne bih vratio na 23-ke. Jedino gde sam u praksi utvrdio da je 23-ka brža je težak uspon na teškom prenosu kada moraš da valjaš stojeći. Sve ostalo je 25-ica pobednik.
#620
Posted 26 March 2024 - 08:16 PM
Danas su drugacija vremena, u igri je dosta aero tockova kod kojih je pozeljno da spoljna sirina gume bude ista ili koji milimetar manja od spoljne sirine felne, pa one stare tabele koje se ovde pominju nisu potpuno informativne. Generalno pravilo je da ako ti je sirina gume npr. 25mm nekoliko milimetara veca od unutrasnje sirine felne npr. 22mm, dobro je... Ipak treba imati u vidu da je vecina tankih guma na sirokim felnama zalepljena.
Dakle 23mm staje na 19mm felnu i manju, 25 staje na 22mm felnu i manju.
Sto se udobnosti tice (ja bih dodao i prianjanja, bolje kocenje i bolji prenos sile preko zadnjeg tocka), ako imas jednozidne felne onda je ok voziti gume od 23mm i manje, ako imas dvozidne pozeljno je 25mm pa na vise. Takodje zavisi i od ravnoce staze po kojoj vozis i kvaliteta gume, jeftina 28 je gora od superkvalitetne 23 po udobnosti...Nadam se da sam dodao jos konfuzije ovoj temi.
3 user(s) are reading this topic
0 members, 3 guests, 0 anonymous users