МОЈ НОВИ ПРЕДЛОГ
Ето, на крају одлучих да пошаљем, ипак, још један предлог Секретаријату. Не тиче се само бициклиста, него бољег функционисања саобраћаја у целини. Али, хтео бих прво да чујем коментаре.
ПРЕДЛОГ
Рекох да би многе раскрснице требало променити у кружне токове. Но, за сада, организовати их другачије. Имајући у виду стандардну + раскрсницу:
1. Да се прво отворе сви семафори за пешаке, рецимо 15-20 секунди или колико је где потребно. Дакле, нема саобраћаја, иду само пешаци (и бициклисти, ако су стазе ван коловоза). Драстично повећана безбедност пешака (и бициклиста), могућност увођења дијагоналних прелаза (чести у Јапану), што значи бржи проток пешака. Мање гужве, мање стреса, сви безбедни.
2. Онда свим пешацима црвено, а отварају се семафори за возила, али само један по један смер! Дакле, Прво је зелено за возила која долазе са југа и они могу слободно да се крећу на све стране - право, лево и десно. Нема других возила, нема пешака. Онда њима црвено, а зелено свима са истока. Па са севера, па са запада. Онда опет пешаци (и бициклисти). Ако је једна од улица једносмерна, односно из ње не долазе возила, она се просто прескочи (пешаци свакако могу да је пређу).
Већа безбедност свих учесника, практично немогући судари, па нема ни задржавања. Повећана проточност саобраћаја, неупоредиво више возила прође кроз раскрснице, нема више ситуација да се возила за лево заглаве и чекају по 3 семафора. Мање опасности, мање нервирања, мање гужве, раскрченије улице, мање изгубљеног времена.
3. Коришћење паметних семафора који ће у реалном времену да коригују трајање зеленог светла за било који саобраћај.
Све ово не кошта баш ништа, осим паметних семафора.
Ово бих предложио да се уведе прво на неколико раскрсница као проба и навикавање, али у сваком делу града, да се што више људи упозна са концептом. Рецимо, обавезно раскрсница код Мекдоналдса на Видиковцу. Душу дала.
У почетном периоду, рецимо десетак дана или месец, тамо бих држао и саобраћајца, да људима објасни да црвено није грешка када је супротном смеру зелено.
ПИТАЊЕ
Све је супер ако бициклисти нису на коловозима. Користе стазе поред пешачких прелаза и иду када и пешаци.
Проблем је када су бициклисти на коловозу. Нисам смислио шта је најбоље. Односно, небулозно је имати зелено светло посебно само за њих, јер их дефинитивно нема много. Али, ако иду уз саобраћај, како ће да скрећу лево? Опасно је сећи возила која иду право или десно. Ако прођу право, па стану на другом крају раскрснице да пређу лево, тамо би морали да стоје на сред раскрснице. Али, ако иду заједно са пешацима, онда се гурају са њима. Опет, можда би то било најбоље, барем док на раскрсницама нема пуно бициклиста. Касније може да се уведе посебно зелено само за њих (нас).
А могли би и бициклисти да имају своје дугменце на семафору (као сада пешаци на неким местима), да притисне дугме да би добио своје зелено. Нпр, 10 секунди. Кроз употребу се види да ли је негде потребно дуже време. Ипак, ово би захтевало посебне семафоре за бициклисте. Није да би били нешто много скупи, али варијанте без улагања би сигурно боље прошле. Већина раскрсница би захтевала 4 семафора, плус радови на инсталацији. Боље те паре сада користити за више стаза.
Дакле, шта мислите?