Tu ima dve stvari.
1) Podmazivanje
Za to je, kod bicikala, u suštini svaka mast dobra. Ulazak prljavštine je ono što ubija ležajeve na bajsu, pošto su sile relativno male.
Tako da je tu mast kao sapun: ako se koristi redovno, svaki je dobar, a ako se ne koristi redovno, ni najskuplji ne pomaže.
Lično preferiram litijum-kompleks masti pošto nisu skupe, a dosta su kvalitetne i ne rasuše se ako ljudi zaborave redovno servisirati.
Drugim rečima: nisam uspeo primetiti neku merljivu korist od masti koje su skuplje. Opširnije, koga zanima:
Najbolja mast za ležajeve bicikla
Unutar tog članka je link ka članku koji još detaljnije objašnjava svojstva, prednosti i mane različitih masti, t.j. pruža i teorijsko objašnjenje za to što mi se pokazalo dobro u praksi.
2) Montiranje i sprečavanje galvanske korozije
Ovde postoje dva scenarija.
2.1) Montiranje metal na metal (koji god metali da su u pitanju - čelik, aluminijum, titanijum)
Za ovo mast može da posluži, ali ne pruža dugotrajnu zaštitu. Zna iscureti već posle 6 meseci.
Nagledao sam se zapeklih šticni, patrona pogona, lula, i pedala.
Slično kao i kod podmazivanja: ljudi nisu savršeni, desi se da zaborave redovan servis.
2.2) Montiranje metal na karbon, ili karbon na karbon
Šuplje karbonske lule i šticne lako pucaju pod (pre)jakim stiskom. Poželjno je postići da karbonske lule i šticne ne klize, uz minimum sile zatezanja.
Masti i "obične" montažne paste su tu loša ideja, jer olakšavaju klizanje.
Dobra stvar je montažna pasta za karbon jer je dizajnirana da poveća frikciju, te da omogući da delovi stoje bez klizanja čak i uz manju silu zatezanja.
Opširnije, koga zanima:
Montažne paste za delove bicikla
Tu sam objasnio i česte "primedbe" vezano za montažne paste, uključujući i diskusiju o galvanskoj koroziji između metala različitih električnih potencijala.
To je bar moje mišljenje na osnovu mog teorijskog znanja & praktičnog iskustva. Različiti ljudi imaju različita iskustva i različita mišljena, ali ovo se meni pokazalo kao "sigurica."
U tom smislu, ova diskusija na forumu je bila veoma korisna da vidim koja pitanja (i, rekao bih, zablude) ljudi imaju kada je ova tema u pitanju, pa da na njih odgovorim jasnije u člancima. Hvala svima koji su doprineli, čak i ako mislim(o) drugačije.
Dodatak - kome pomaže & koristi:
Preporučeni momenti sila zatezanja delova bicikla u N⋅m
Naravno, opet uz ogradu da je to ono što se meni pokazalo kao dobro, a da je sigurica uvek pogledati preporuke proizvođača za konkretne delove koji se koriste.