Pukla mi je jedna žbica na Poni biciklu. U pitanju je klasičan Poni Rog bicikl, čelična felna 20'.
Ne znam da li uopšte ima da se kupe žbice. I ako ima, koju dužinu da gledam?
Ne znam ni kako da izmerim postojeće žbice, odakle tačno se meri?
Merenjem jedne žbice na točku dobijem da je blizu 200mm ali takve dužine nema da se kupi bar tu gde sam gledala i nema ništa ni blizu te dužine. Ima naravno duže koje su jasno za veće felne ali ima i kraćih ali su mnogo kraće od 200mm.
Konkretno na jednom sajtu imaju u ponudu spisak svih dužina i oko 200mm su ove dve opcije i obe mi deluju neodgovarajuće ali nema ništa izmedju:
- Žice sa niplama 190mm
- Žice sa niplama 221mm
Žbice se mere od unutrašnje strane "lakta" (deo gde su savijene) do kraja žbice (strana na kojoj su navoji za niplu).
Za precizno merenje bi trebalo skinuti jednu celu žbicu i izmeriti je (uz napomenu da nisu uvek iste dužine žbica koje idu sa leve strane nable, u odnosu na dužinu žbica koje idu sa desne strane nable).
Dužina novih žbica mora biti u +-1 mm u odnosu na stare (osim ako su stare prekratke ili predugačke).
(zašto je važno da su žbice optimalne dužine)
Poslednji put kad su mi trebale tako kratke sam naručivao sa Ali Express-a (čekalo se duže, ali su stigle).
Sad sam proverio beleške - to je bila duplozidna alu felna za zadnji točak, pa sam uzimao 170 mm dugačke žbice - to nije bilo moguće naći ni u nemačkoj u to vreme.
Inače, ako na biciklu nije duplozidna felna (i ako nable nisu nove ili sa ležajevima u dobrom stanju), može biti isplativije kupiti nove točkove od 20" sa duplozidnim felnama i krštenim nablama (ima i sa jednozidnim felnama, kao i sa "kineskim" nablama, što ne bih preporučio).
Da ne zaboravim:
Žbice najčešće pucaju usled zamora materijala (kad puknu kod niple, ili na "laktu" onda je to gotovo siguran uzrok). Kada točkovi nisu napravljeni sa dovoljnom (optimalnom) tenzijom žbica, i sa ujednačenom tenzijom žbica, onda se to najčešć dešava. Kada na takvom točku pukne jedna žbica, veoma često su i praktično sve ostale žbice blizu pucanja, i može se desiti da pucaju jedna po jedna, svakog meseca. Zato mislim da ima smisla zameniti jednu žbicu pa voziti dalje, ali ako posle kraćeg vremena pukne još neka, onda je verovatno pametnije zameniti sve (opet, osim ako ima nekog fizičkog oštećenja pa da to uzrokuje pucanje - lanac koji spadne između lančanika i žbica na primer, to ostavlja vidne brazde i oštećenja na žbicama).
Relja