Posted 06 August 2012 - 03:27 PM
Uz Don pa Volgu do Grada-Pobednika
24-29. juli 2012.
A vetar duva, duva, duva...
Nema ništa zamornije od pedalanja istim putem nazad; dosadno je čak i
ako je u povratku više spustova nego uspona. Zato, iz Taganroga uzimam
voz do Rostova, odakle potom nastavljam na dva točka.
Put vodi uz Don, njegovom levom obalom. Kao i u samom Rostovu, ona je
pretvorena u peščane plaže koje su manje-više uređene za kupače i
izletnike: tu su restorani i kafei, drvene nadstrešnice sa klupama,
igrališta za decu i odrasle, bungalovi. Između plaža i puta je široki
pojas zelenila, sa drvećem koje zaklanja pogled na reku, i tako od
obale pravi oazu za posetioce. Ona se pruža više od deset kilometara
nakon izlaska iz grada, a mašine i gradilišta na završetku ovog pojasa
kazuju da se raščišćavanje nastavlja još više na sever.
No osim obilja dobrih mesta za kampovanje, za cikloturistu ovde nema
ničega zanimljivog. Put je veoma prometan, a ima samo dve trake za oba
smera, pa su česte kolone i zagušenja.
Nakon dvadesetak kilometara skrećem na sporedni drum. Oko mene, s obe
strane njiva za njivom, koje se slivaju u sliku jedne ogromne,
nepregledne ravnice čiji se kraj gubi tamo daleko na horizontu.
Sabraćaja gotovo i da nema -- jedna kola naiđu u možda pola sata.
Kakvo olakšanje za uši i nervni sistem.
Sunce prži nemilice, kako samo ume u stepi, a čeoni vetar ne staje ni
na trenutak, nego udara svom silinom. Brzina mi ne premašuje deset
kilometara na sat, a nakon retkih brda, kada se ponadam da će mi spust
doneti kratki predah od okretanja pedala i upinjanja, jedva ubrzam do
trinaest-četrnaest na čas. Gunđam u sebi pitajući se što li sam baš
toliki baksuz.
Ako se ovako nastavi, do Volgograda će mi trebati više od deset dana a
ne pet, kako sam bila planirala. A to će mi onda poremetiti i sve
dalje planove. Eh, Rusijo, znala sam da si velika i zajebana, ali moje
predstave nisu bile ni blizu ovome što sad gledam i u čemu sam se
našla.
Pa pomislim da nije ni čudo što se Hitler ovde nasukao. Trebalo biti
potpuno lud ili neviđeno glup pa poverovati da se ovakva zemlja može
osvojiti. Ko je makar na trenutak kročio na rusko tlo i samo ovlaš
bacio pogled na ova prostranstva, te osetio vetar iz stepe (ma i u
leto, kao ja sada), taj ni u snu ne bi pomislio da ovde pošalje vojsku
-- jer pre će se vratiti iz pakla nego iz ovdašnjih nedođija.
Usred leta, u stepi -- Deda-Mraz
Dugo, naporno putovanje kroz stepu. Svaki dan je nalik na prethodni,
pa uveče, kada sednem da zapišem utiske u moj notes, ne mogu da se
setim šta je bilo jutros i da li se išta važno i zbilo. Ne pomažu ni
fotografije, jer ne samo što ih nema mnogo nego sve liče jedna na
drugu, pa ne uspevam da prepoznam bilo kakav orijentir oko kojeg bih
potom nizala sličice prethodnih i potonjih dešavanja.
No onda, jednog takvog dana, na pola puta između Rostova i Bele
Kalitve, moj mobilni telefon pozvoni. Očitam ruski broj pa se javim sa
"Da?"
-- Hej, Snežo! Ćao! -- kaže muški glas s druge strane, na čistom srpskom.
-- Dragane! -- uskliknem radosno.
Znam čoveka, doduše, ne lično, već samo preko jednog biciklističkog
foruma. Ljubitelj je svega na dva točka i veliki putnik, a nedavno je
krenuo motorom na turu po Rusiji, Kazahstanu i "stan" državama, sa
željom da vozi na Pamiru. Bili smo u kontaktu i imali labavi dogovor
da se možda vidimo ako nam se putevi negde ukrste.
Ili približe, kao sada. Jer Dragan je upravo ušao u Rostov na Donu iz
Ukrajine i kreće put Volgograda, pa me pita dokle sam tačno stigla.
-- Ja sam tu, na sto pedeset-dvesta kilometara od Rostova, kod nekog
sela Grišenka. Idem sporednim putem, ne onim M4 autoputem za Moskvu,
nego onim desno, što vodi kroz Šahti ka Beloj Kalitvi.
-- Locirao te! -- kaže Dragan kada pronađe put i selo na mapi. --
Vidimo se uskoro! --
A ton mu je kao da kaže: "Čekaj me kod Ruskog cara da popijemo kaficu."
Odlučivši da ne vozim dalje već da ga tu sačekam, pronađem zgodno
mesto sa klupama i stolovima u hladovini pored seoske prodavnice. Ali
već sam ručala, popila kafu a potom i hladno pivo, a od Dragana i
njegovog motora ni traga ni glasa. Imam odličan pogled na drum, koji
je potpuno prazan. Već sat. Dva. Dva i...
"Brm-brm!"
Evo ga!
Istrčavam nasred puta i mašem obema rukama, uzbuđena kao dete kad
nakon dugog očekivaanja najzad ugleda Deda-Mraza. Ne znam otkuda mi ta
asocijacija, jer Dragan nije ni sed, niti mi donosi paketiće, niti me
išta podseća ne novogodišnje i božićne praznike, osim ako se susret sa
poznanikom iz istog grada, usred neke nedođije, ne doživi kao najveći
blagdan.
"Klik!", "Klik!, pa opet "Klik" -- fotografišemo jedno drugo pre nego
što se rukujemo i izljubimo. Za istoriju, kaže Dragan. Okej, za
istoriju susreta uvrnutih putešestvenika iz Srbije.
I potom -- pričamo, pričamo, pričamo. Razgovoru nikad kraja. Upadamo
jedno drugome u reč, preskačemo teme, pravimo digresije, utrkujemo se,
pa nazdravljamo (Dragan sokom, ja pivom), i ponovo se fotografišemo,
pa opet pričamo i pričamo i pričamo. Nikad stati. Šta reći, sem --
Srbi.
A kraj nadstrešnice prema ulici, naše dve makine. Zaustavljaju se
jedna kola, izlazi čovek i prilazi nam. Da li nam treba pomoć kad smo
ovde stali?
Ma mi samo onako, našli se tu malo u ovoj ruskoj nedođiji, pa zaseli
da prozborimo koju.
Čovek ne razume, ali shvata da smo bezbrižni te da nam pomoć verovatno
nije potrebna, pa odlazi. Mašemo mu dugo, zahvalni.
A uskoro se i nama bliži vreme rastanka. Žurimo oboje: Dragan da
stigne u Volgograd, a ja barem do sledećeg sela, jer mi se ne mili
ideja da kampujem usred ničega, na vetrometini, bez vode, kilometrima
udaljena od civilizacije. Sa stepom se ne treba šaliti.
Grad heroj
Od ulaska u stepu, ne brojim dane. I nemam pojma koliko je prošlo
otkako sam krenula iz Rostova. Već sam sebi počela da ličim na zombija
koji uporno, mehanički vrti pedale od jutra do večeri, goredolirajući
po zatalasanoj stepi, bez ijedne misli u glavi, jer svaka ispari na
žegi pre nego što se i uobliči u suvislu rečenicu koju bi možda
vredelo zapamtiti.
Kud li je bio krenuo taj Hitler, da ga čovek pita? I šta li je samo mislio?
Jer ovo moje je još i pomo'z Bože, ali naći se ovde usred zime jednako
je dugom samoubistvu u teškim mukama.
Jednog dana ipak nekako stižem u Volgograd. Ogroman je; kažu, prostire
se na osamdeset kilometara. I još kažu da nema jednog kamena koji je
preostao od Drugog rata i vremena kada se zvao Staljingrad i kada se
ovde bila odlučlna bitka. Pa ipak, turisti ga masovno pohode. Dolaze
Rusi, dolaze Nemci, pa onda svi ostali. Klanjaju se pepelu
oslobodilaca, gradu heroju, Mamajev Kurganu -- simbolu pobede.
I ja sam moju rutu izmenila samo zato da bih ga posetila.
A ovde svi putevi vode ka brdu gde se nalazi spomenik i mauzolej koji
je posvećen najvećoj bitki u Drugom svetskom ratu.
Pa da krenem.
Mamajev Kurgan
Prvi put sam ovo ime čula od taksiste kog sam upitla za put do adrese
mojih domaćina sa Kauč surfing liste. Objašnjavajući mi kuda da idem,
pomenuo je da ću sleve strane puta ugledati Mamajev Kurgan, takvom
tonom kao da je rekao Ajfelof toranj ili Statua Slobode.
-- Šta je Mamajev Kurgan? -- upitala sam, jer uvek pitam sve što ne
znam bez ikakvog blama, no nisam dobila odgovor. Trebalo je da se
postidim, šta li?
A možda bi i trebalo, ne znam.
Od ulice, bulevara zapravo, uzdižu se stepenice do vrha brda. Na njima
je ispisano "Za našu sovjetksu rodinu -- SSSR!" tako da se vidi
odozdo, iz kojeg god ugla da se posmatra.
Vezujem bicikl za neku ogradu i lagano se penjem. Visoko gore, na vrhu
brda, vidim spomenik -- Mamajev Kurgan. Statua žene sa mačem u rukama,
visoka trideset metara. Ovako iz daljine, podseća me na kombinaciju
beogradskog Pobednika i njujorške Statue Slobode.
Nakon prvog niza stepenika, stižem do platoa gde je ogromni spomenik
majci ili ženi koja u naručju drži sina ili ljubavnika na samrti.
Visoka je najmanje deset metara, i zaista deluje monumentalno.
Meštrović je bio malo dete u odniosu na ovog skulptora.
Ispre nje, mali bazen u koji turisti bacaju novćiće. Levo, duž
popločane staze, nadgrobne ploče u spomen herojima.
Uspinjem se dalje, do sledećeg platoa.
A nasred njega, opet bazen, samo neuporedivo veći i pravougaonog
oblika. Stvarno mi nije jasno čemu ti bazeni služe. Zdesna, pored
staze, četiri-pet ogromnih skulptura ratnika iz Staljingradske bitke.
Svi su monumentalni i moja prva asocijacija je poznata scena iz filma
Neretva (ili to beše Sutjeska?) kada slepac na krkačama nosi ranjenika
bez noge koji mu navigira.
Osećanja su mi ambivalentna, gorda sam ali i ironična prema 'svetom
mestu' bivšeg Staljingrada. Ponosna sam što sam pripadnik naroda koji
se takođe borio protiv fašista, pa mi se čini kao da je ovo mesto i
moje. S druge pak strane, prevelika patetika, patos koji se toliko
potencira, izazivaju kod mene ironični otklon.
Ulazim u mauzolej, mesto gde gore večite baklje u spomen poginulima u
Staljingradskoj bici. Gardisti, neprokteni kao voštane figure, oduvek
su me fascinirali. Teško je razlulčiti da li su od krvi i mesa.
A turisti ko turisti, samo im je do fotografisanja. Staju uz svete
vatre, zauzimaju fotogenične ili seksi poze, a oni iz njihove pratnje
ih slikaju. Pitam se, koliko njih zaista, ali zaista, oseća bilo šta u
vezi sa ovim mestom.
Jer u nekoliko navrata, ja sam na ivici suza. Potresa me glas sa
razglasa koji čujem kada se približim trećem novou, zidu sa uklesanim
scenama iz bitke duž novog niza stepenica.
"Ovde radio Moskva!" govori glas, podražavajući voditelja čuvene
radio-stanice iz 1943. I dalje govori o fašistima, zverima koje su se
primakle Staljigradu, te nužnosti da se brani otadžbina.
"Ma Holivud je dečiji vrtić u odnosu na ovo!", mislim dok pokušavam da
napravim video-snimak. "Ruski komunisti izmislili su patos i
patetiku!"
Nekoliko trenutaka predmišljam se da li da s penjem do vrha, do
spomenika. No utom mi stiže poruka od Dmitrija, mog domaćina iz
Taganroga. Pita gde sam i na moju poruku u kojoj mu ushićeno govorim o
snazi ovog mesta i o tome kako bi svaki Rus, ako ne i svaki
Evropljanin, morao da ga poseti, odgovara:
"Prema Pelevinovoj teoriji, svi oni bili su žrtvovani u ime boginje Kali."
Primetila sam već ranije da su Rusi skloni nipodaštvanju svoje
istorije (kao i Srbi uostalom) i lošem mišljenju o sopstvenom narodu,
ali, istovremeno, i ogromnoj gordosti. To često zbunjuje, posebno
ne-Slovene.
Meni je prilično jasno i poznato, pa zato nonšalantno odgovaram da je
Trojanski rat odneo mnogo više žrtava od Staljingradske bitke a vodio
se zbog jedne žene. I čvrsto ostajem pri mišljenju da bi svaki Rus i
svaki Evropljanin trebalo da poseti ovo mesto. Uprkos njegovoj
patetici. Uprkos patosu koji se graniči sa dobrim ukusom.
Jer žrtve su žrtve. Milon i po ljudi položilo je ovde svoje živote
radi svetskog mira. To treba da se zna. I s tim nema zezanja.
Staljingradski muzej-panorama
Drugo mesto koje posećuju svi turisti kada dođu u Volgograd jeste
Staljingradski muzej - panorama. Pročitavši u nekom od vodiča ovu
poslednju reč, poverovala sam da ću zaista videti neku panoramsku
predstavu, u najmanju ruku trodimenzionalni prikaz bitke. No ništa od
toga.
Muzej ko muzej. Cena ulaznice sasvim prihvatljiva, a za obilazak treba
odvojiti oko sat vremena. Pa ko šta razume, zapamti, fotografiše. Ja
sam se oslonila na ovo potonje.
(Uskoro saljem link za fotografije)