Jump to content


Fotografije

Korišćenje lepkova za montažu delova bicikla


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
8 odgovora na ovu temu

#1 karpkg

karpkg
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1810 posts

Postavljeno 11 October 2010 - 06:56 PM

Prateći neku tehničku dokumentaciju vezanu za pogone i montažu istih ( FSA),
pronašao sam da se maltene obavezno preporučuje upotreba montažnih sredstava
i to, konkretno LOCTITE-a (mada ima i drugih srodnih): Loctite 243 (plavi)-učvršćivač
navoja srednje čvrstine za prevenciju odvijanja svih šrafovskih delova, kao i Loctite 641
- specijalno sredstvo za montažu cilindričnih delova, konkretno ispuna za montažu kurbli
na osovinu tipa octalink i hollowtech, za sprečavanje mrdanja i krckanja kurble u odnosu
na osovinu.
Skidajući neke zavrtnje fabrički montirane, primetio sam tragove (plave) na navojima,
kao i već nanetu smesu na nemontirane šoljice hollowtech pogona. Sa druge strane, raz-
govarajući sa par servisera, oni se bilo kakvog lepljenja i učvršćivanja navoja boje kao
ovca od noža. Kako bi radije poverovao u fabričko uputstvo, ima li neko iskustva sa nave-
denim sredstvima?
  • 0
"Nesposobni su jedino sposobni da onesposobe sposobne"

#2 Vorda

Vorda
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4577 posts
  • LocationZrenjanin

Postavljeno 11 October 2010 - 07:12 PM

To plavo na fabrickim srafovima dodje kao neka varijanta teflon trake.Kad sam kupio nove disc ploce bilo je toga plavog na torx sraficima.A za lepak sam cuo da svuda po svetu koriste serviseri svih velikih timova obavezno.E sad ...Kod nas nisam cuo da neko koristi.Mada bi kod nekih pogona to trebalo raditi posto nije strano da se sraf odvije.
  • 0
puno znoja,malo krvi

#3 Vorda

Vorda
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4577 posts
  • LocationZrenjanin

Postavljeno 11 October 2010 - 07:17 PM

E sad se setih coveka koj je kod moje majke popravljao ves masinu.On je bas neki locktite koristio na nekim srafovima kao obrazlozenje da se od vibraceje popustaju.
  • 0
puno znoja,malo krvi

#4 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4286 posts

Postavljeno 11 October 2010 - 07:57 PM

Neki automehanicari koje znam (malo bolji i obrazovaniji) koriste slicna sredstva vec vise od 20 godina. Ne vidim razloga zasto se ne bi koristila i u bicikliznu. Srafovi se svuda i svima odvijaju :D .
  • 0
.

#5 misaxtr

misaxtr
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3059 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 11 October 2010 - 09:20 PM

Plavi i crveni loctite ( ima ih i u drugim bojama - npr zelenoj, belooj... ) se koriste ihah-haj unazad za razne varijante i na veoma različitim mestima, ALI im je gde god da se nađu smisao isti - da spreče odvijanje šrafova u eksploataciji i u zavisnosti od toga gde se šraf nalazi - sprečavanje različitih neprijatnih situacija ( da ne kažem opasnih ). Kod bicikla - ako gledamo MTB - gotovo uvek ćete isti naći na šrafovima za IS standard montiranja rotora, za pričvršćivanje adaptera za klješkta diskova, šoljice integrisanih patrona, šrafova lančanika pogona...dakle, na svim onim mestima gde bi odvijanje istih u eksploataciji dovelo do opasnih situacija i vrlo verovatno i do neželjenih povreda. U smislu FS bajkova, spisak delova i delića koje sadrže ove premaze se jasno proširuje i na pokretne zadnje viljuške rama itd,itd.
Ima toga i ovde da se nabavi, nije problem, s tim da pri kupovini treba birati što manja pakovanja, jer ona veća traju vekovima ukoliko nemate servis pa ih koristite stalno. Jedna pozitivna stvar ovih nanosa je da bez obzira što se šraf odvije, isti zadržava i može trajati više odvrtanja i zavrtanja...ne baš beskonačno, ali služi.
Iskustveno - dosta puta sam menjao rotore, tumbao ih sa bajka na bajk i sl. i iako se originalni premaz "istrošio" nikada nisam imao problem oko odvrtanja tih šrafova zbog eksploatacije, kao ni ostalih delova koji bi mogli da trpe ove posledice. S vremena na vreme naravno sve prekontrolišem, ali sve stoji čvrsto i stegnuto...
  • 0
Postavljena slika


MTB do groba a i posle...

#6 Hari

Hari
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1921 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 12 October 2010 - 12:15 AM

Dva puta mi se odvrnuo (krenuo da se odvrce) imbus sraf sto spaja v-brake kocnicu za ram. U oba slucaja bilo je na prednjoj kocnici. Ne korisim nikakva sredstva za ucvrscivanje navoja, ali praktikujem cescu proveru svih delova.
  • 0

#7 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5498 posts

Postavljeno 12 October 2010 - 07:00 AM

MisaXTR veli:
Plavi i crveni loctite... gde god da se nađu smisao isti - da spreče odvijanje šrafova u eksploataciji...itd

ALI ne samo to!
Samim svojim fizičkim prisustvom između elemenata navojne veze ovi "lepkovi za navoje" pravilnije rasporedjuju sile koje se javljaju prilikom zatezanja i naprezanja.
Poznato je da prva 3 navoja u navojnoj vezi trpi preko 80% opterecenja. Zato se ponekad javljaju "oblaznuća" tj ostecenja dela navoja, najcesce samo nekoliko koraka navoja. Prisustvo spomenutog "lepka" rasporedjuje te sile na veći broj koraka te je manje opterecćnje po jedinici mere, tj po koraku, tako da je manja verovatnoća da dodje do oštećenja i obrnuto isti broj koraka moze da trpi veće opterećenje.
Ovo drugo može da se protumači i tako da npr: M6 vijak sa primenom "lepka" trpi veće opterećeje nego isti bez lepka. To takodje znaci da ako je po tehničkoj dokumentaciji predviđena upotreba "lepka" to NE MORA da bude iskljucivo zbog ne-odvrtanja.
Ako specifikacija navodi upotrebu obavezno treba poslusati, jer osim samo-odvrtanja može doći ido ostećenja navoja (elemenata navojne veze).
  • 0

#8 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5498 posts

Postavljeno 12 October 2010 - 10:44 AM

vorda kaze:
To plavo na fabrickim srafovima dodje kao neka varijanta teflon trake.

Pa...ima i u tome neke istine.
Tkzv."lepak za navoje" ima i funkciju zaptivne mase, tj ne dozvoljava prodor vazduha, gasa, vode ili slicnog medija kroz zazore u navojim. Na taj nacin se dodatno štiti navojna veza tj sprečava se pojava "hladnog zavarivanja" i vlagom izazvane korozije u navoju. To jeste slicno teflon traci, ali hemijski sastav lepkova je "dimetilkarilat" a ne PTFE tj DuPont-ov Teflon (RegTradeMark).
Karakteristika dimetilakrilata je da su AN-AEROBNI, tj stežu bez prisustva vazduha, tako da premaz na vijcima ostaje aktivan bez obzira sto deluje sasušeno.
  • 0

#9 karpkg

karpkg
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1810 posts

Postavljeno 12 October 2010 - 03:46 PM

Drago mi je što se javilo nekoliko diskutanata po ovom pitanju, a postavio sam
ga više iz neke opklade sa već pomenutim serviserima, nego iz neznanja.
Celu paletu LOCTITE proizvoda smo praktično isprobali u mašinskoj industriji još
dok su ti proizvodi bili čista egzotika, odnosno nisu ni mogli da se nabave kod nas,
jer ih niko nije ni uvozio, već su kupovani napolju.
Od celog opsega tih proizvoda ( u šta spadaju sve vrste lepkova, sredstva za ispunu i
montažu, razni fiksatori, tečni metali itd) svakako da ima onih koji se mogu koristi-
ti ( i koriste se) i u biciklističkoj mehanici. Pored onih koje sam naveo u prvom tekstu,
interesantni su i tečni metali, a ima ih i za gvožđe i za aluminijum, za reparaciju puko-
tina, kao i Loctite 603, sredstvo za lepljenje kugličnih ležajeva (industrijskih, kako ih
poneko zove) u kućištima gde postoji zazor. Posebno je ovo sredstvo interesantno, jer
dok se svuda u civilizovanom svetu ležajevi obavezno menjaju posle propisanog broja
radnih sati, kod nas se čeka dok potpuno ne propadnu, blokiraju i izazovu višestruko
veću štetu nego što košta njihova zamena. Tada uskače ovo sredstvo, čime se znatno
štedi na vremenu i ceni koštanja popravke.
Argument pomenutih likova koji su protiv lepljenja je :" Ne znaš ti kako izgleda kad
zapekne navoj u aluminijumu..." A činjenica je da navojni spoj aluminijum-čelik zapek-
ne upravo zbog prodora vlage u navoj, i korodiranja čelika, pri čemu korozija zadire u
aluminijum i kasnije je taj spoj praktično nerastavljiv. Korišćenje pomenutih sredstava,
osim što se, kako neko reče, ravnomerno raspoređuje opterećenje i produžava vek
vijaka, omogućava i zaptivanje prodora vlage. Spoj onemogućava neželjeno odvijanje
elemenata, dok pri rastavljanju drži do određene granice, onda naglo popusti i navoj se
bez problema i opterećenja odvija.
Zato, glas za korišćenje ovih sredstava, samo oprezno jer ima i sredstava koja vrše i
trajno lepljenje navoja. Tu više rastavljanja nema.
  • 1
"Nesposobni su jedino sposobni da onesposobe sposobne"




1 članova čita ovu temu

0 članova, 1 gosta, 0 anonimnih korisnika