Uspon
#21
Postavljeno 15 March 2021 - 09:05 AM
- kad ustanem van sedla, da bih malo odmorio doope i promenio mišićne grupe koje rade
- kad hoću da brzo podignem puls
- kad ostanem bez dovoljno lakog prenosa.
Kao što je woody napisao, pacing je ključ. Jednostavno, vožnja malo ispod FTP-a (85-90%) će vas popeti na svako brdo i ostaće dovoljno snage da se vožnja nastavi i sledećih pet ili pedeset kilometara, bez pauze.
Ako je brdo 5-10 minuta, vožnja od 120% FTP će biti najbrža, ali posle brda će trebati odmor. Ako je uspon od pola sata do sat, vožnja na 100-105% FTP je granica.
Jednostavno, ispod FTP-a možemo da idemo relativno dugo, satima. Čim pređemo FTP, kapacitet drastično opada i pričamo o minutama. Tu kadenca na menja baš ništa.
E sad, kako podići FTP je čitava nauka. Koliko može da se pročita na internetu, polarizovani trening i VOmax intervali su obično deo programa, ali samo deo.
#22
Postavljeno 15 March 2021 - 11:03 AM
Ako je neko gledao predzadnju etapu Tirreno Adriatico, gde je Pogacar pobedio i pokazao kako se vozi uz brdo, a to je isto ono sto ja stalno pricam.
Uspon je bio oko 7% pa navise, dosta dugacak. Pogacar je uvek davao od 400-420 W, i uvek je imao kadencu od 90 obraja. Znaci 90. Isporucivao je oko 6 W po kilogramu tezine. Kadenca samo moze da bude problem ne utreniranim vozacima ili onima koji nemaju odgovarajuci prenosni odnos. Sada ako hoce neko da mi kaze da je to internetsko naklapanje ja ne bih dalje o tome. Isto se zna da je Lance Armstrong imao , pazi sad, prosecnu kadencu na celoj trci 100. Ne brukajte se sa tim pricama o snazi.
#23
Postavljeno 15 March 2021 - 12:03 PM
#24
Postavljeno 15 March 2021 - 12:32 PM
Ako je neko gledao predzadnju etapu Tirreno Adriatico, gde je Pogacar pobedio i pokazao kako se vozi uz brdo, a to je isto ono sto ja stalno pricam.
Uspon je bio oko 7% pa navise, dosta dugacak. Pogacar je uvek davao od 400-420 W, i uvek je imao kadencu od 90 obraja. Znaci 90. Isporucivao je oko 6 W po kilogramu tezine. Kadenca samo moze da bude problem ne utreniranim vozacima ili onima koji nemaju odgovarajuci prenosni odnos. Sada ako hoce neko da mi kaze da je to internetsko naklapanje ja ne bih dalje o tome. Isto se zna da je Lance Armstrong imao , pazi sad, prosecnu kadencu na celoj trci 100. Ne brukajte se sa tim pricama o snazi.
Pogačar je isporučivao snagu, isto kao i Armstrong. To je suština priče. Kadenca bez snage je mrtvo slovo na papiru. Popećeš se na svako brdo sa sitnim "kilavim" prenosom i velikom kadencom. Vrtiš u prazno, ideš kao puž i kao nešto si postigao. Dok oni koji možda nisu obavešteni o kadenci ali ipak imaju snage prolaze pored tebe kao na motoru. I sa i bez kadence.
U biciklizmu je uvek i uvek će pobeđivati snaga, takav je sport. Kadenca služi da se snaga što bolje iskoristi. Nekome odgovara 90 a nekom 110. A neko voli i 70, nisu svi organizmi isti i ne podnose svi isto opterećenje. To što je nauka odredila neki optimum ne znači da svi treba takoda voze i da će svima to da odgovara.
#25
Postavljeno 15 March 2021 - 01:19 PM
Slusaj, ti znas gde je kod nas brdo kada se krene za Vinjiste. Ja sam tu bas kao malo dete izlazio sa pony biciklom jedva sa nekom kadencom koja ne verujem da je bila vise od 30-40 obrtaja. Pored mene je isao decak koji je tada imao neku petobrzinku Rogovu i on je instiktivno vozio neke lakse prenose i isao mnogo lakse nego ja. On nista nije bio jaci od mene al ta mogucnost pravilnog okretanja zbog brzina mu je mnogo olaksavala.
Ti ovde kazes da onaj ko je jaci prolazi pored mene koli sam slabiji, E sad si otkrio nesto novo.
Pricamo o svakom pojedincu ponaosob, Svaki taj koji je kolko god jak bio, bice bolji i brzi sa ispravnom kadencom nego sa pogresnom. Ne poredim ga sa drugim vozacima. Poredis sebe sa samim sobom.
Zbog toga ona tvoja izjava da ko ne moze da izadje sa prenosom 25-39, spada u kilave nije tacna. Po meni ko vozi brda a vozi taj prenos, ne spada u kilave, nego spada u glupe.
Po tebi su svi pro vozaci koji voze kasete 30 i vise kilavi???
#26
Postavljeno 15 March 2021 - 01:36 PM
Što moramo u celu priču odma' da uvučemo Pogačara i ostale pro vozače, kad mi niti treniramo kao oni, niti se hranimo kao oni, niti imamo trenere i stručnjake oko sebe kao oni, i na kraju krajeva nisu nam ni isti "suplementi dostupni" .
I ako govorimo o korišćenju snage na brdu nasuprot kadence, što moramo odmah otići u krajnost da je to kadenca 30? Jel to ne može biti recimo neka sekcija uspona gde ćemo prebaciti svegha 2 do 3 brzina naniže i održavati neku kadencu od sedamdesetak, pa onda opet malo 90, pa onda malo na pedale i tako u krug? Da promenimo način na koji opterećujemo svoj organizam jer iz te naviknutosti tela na jedan te isti napor nema napretka.
Zbog čega ja ovo pišem? Pre svega jer mnogi kažu da forme nema bez mnogo kilometara pod nogama. A šta je sa onima koji jednostavno ne mogu da odvoje toliko vremena za biciklizam kao hobi? Kako oni da napreduju sa kondicijom i snagom ako konstantno voze vožnje od 50 do 60 kilometara i da razviju kakvu takvu snagu i kondiciju ako ne zapnu malo više i malo jače za to relativno kratko vreme?
Nije svaka vožnja ista i ne doprinosi podjednako poboljšanju performansi kao trening. Mišljenja sam da veći doprinos daje vožnja od 50 km u kojoj biciklista daje sve od sebe za razliku od 150 km kad se lagano razvlači. Sad ko tu šta od nas kako voli da vozi i zašto, to je zasebna tema...
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
#27
Postavljeno 15 March 2021 - 01:42 PM
Ko i u svakoj temi, idemo iz krajnosti u krajnost.
Što moramo u celu priču odma' da uvučemo Pogačara i ostale pro vozače, kad mi niti treniramo kao oni, niti se hranimo kao oni, niti imamo trenere i stručnjake oko sebe kao oni, i na kraju krajeva nisu nam ni isti "suplementi dostupni" .
I ako govorimo o korišćenju snage na brdu nasuprot kadence, što moramo odmah otići u krajnost da je to kadenca 30? Jel to ne može biti recimo neka sekcija uspona gde ćemo prebaciti svegha 2 do 3 brzina naniže i održavati neku kadencu od sedamdesetak, pa onda opet malo 90, pa onda malo na pedale i tako u krug? Da promenimo način na koji opterećujemo svoj organizam jer iz te naviknutosti tela na jedan te isti napor nema napretka.
Zbog čega ja ovo pišem? Pre svega jer mnogi kažu da forme nema bez mnogo kilometara pod nogama. A šta je sa onima koji jednostavno ne mogu da odvoje toliko vremena za biciklizam kao hobi? Kako oni da napreduju sa kondicijom i snagom ako konstantno voze vožnje od 50 do 60 kilometara i da razviju kakvu takvu snagu i kondiciju ako ne zapnu malo više i malo jače za to relativno kratko vreme?
Nije svaka vožnja ista i ne doprinosi podjednako poboljšanju performansi kao trening. Mišljenja sam da veći doprinos daje vožnja od 50 km u kojoj biciklista daje sve od sebe za razliku od 150 km kad se lagano razvlači. Sad ko tu šta od nas kako voli da vozi i zašto, to je zasebna tema...
Nije nikakva krajnost u pitanju. Nije to mala razlika u obrtajuma. Sa prenosom 25-39 na brdu od 10%, ili vise, kadenca ce biti strasno mala.
A Pogacara i ostale uzimam kao primer, jer se nama obicnim vozacima ne veruje. Pa ako oni nisu doktorirali kako treba da se vozi ne znam ko je. To je osnovaaaa.
Znaci profi bicikisti koliki god da su mucenici, oni su u isto vreme i oni koji se max. trude da iskoriste najbolje moguce svoj organizam. A to je valjda i nama inters?
#28
Postavljeno 15 March 2021 - 01:43 PM
^^^
To i ja kažem, ako su vozači nekad bili jači zbog toga što su onako trenirali i vozili (pre)velike prenose i (pre)niske kadence tj da je manja kadenca stvarno bolja, i ove sada ništa ne sprečava da se vrate na to, na takve trenige i da voze na trkama 39/25 i pobeđuju konkurenciju sa slabijim prenosima. Motivacije sigurno ne nedostaje, jer znamo da su takmičari spremni na "whatever it takes" i uporni, mentalno jaki itd. Mogu i ovi sada da treniraju kao oni stariji "tough guys" siguran sam, ali su nauka i iskustvo pokazali da je ljudsko biće brže sa nižim prenosima i normalnom/višom kadencom. Kao u šahu, što je u prošlosti bilo većih talenata ali su sadašnji igrači ipak jači nego ikad zahvaljujući tehnologiji (kompjuterskim analizama) i što imaju pristup akumuliranom znanju i iskustvu kroz decenije. Pa moderni kompjuterski softveri ospore neke kombinacije koje su nekad bile teorija, tj zakon.
Smatram da su oni stariji biciklisti bili jači zbog bolje genetike i manje kontrolisanog dopinga.
#29
Postavljeno 15 March 2021 - 01:49 PM
^^^
To i ja kažem, ako su vozači nekad bili jači zbog toga što su onako trenirali i vozili (pre)velike prenose i (pre)niske kadence tj da je manja kadenca stvarno bolja, i ove sada ništa ne sprečava da se vrate na to, na takve trenige i da voze na trkama 39/25 i pobeđuju konkurenciju sa slabijim prenosima. Motivacije sigurno ne nedostaje, jer znamo da su takmičari spremni na "whatever it takes" i uporni, mentalno jaki itd. Mogu i ovi sada da treniraju kao oni stariji "tough guys" siguran sam, ali su nauka i iskustvo pokazali da je ljudsko biće brže sa nižim prenosima i normalnom/višom kadencom. Kao u šahu, što je u prošlosti bilo većih talenata ali su sadašnji igrači ipak jači nego ikad zahvaljujući tehnologiji (kompjuterskim analizama) i što imaju pristup akumuliranom znanju i iskustvu kroz decenije. Pa moderni kompjuterski softveri ospore neke kombinacije koje su nekad bile teorija, tj zakon.
Smatram da su oni stariji biciklisti bili jači zbog bolje genetike i manje kontrolisanog dopinga.
Bas tako. Niko im ne brani da se vrate na 39-25. Al gle cuda niko se vraca. Moraju da se konsultuju sa nama strucnjacima,oci da im otvorimo
#30
Postavljeno 15 March 2021 - 01:57 PM
Gadjan, kad vec spominjes doping tada. Nas tadasnji reprezentativc Gazdic Milovan, pricao mi je sedamdesetih kada je vozio, udje on slucajno u svlacionicu gde su bili Francuski reprezentativci. Kaze jedan od njih drzi spric i bode se u venu. Galetova izjava tada je bila, mi jedemo banane, a oni direktno neku hranu ubrizgavaju.. Nasi tada cak nisu znali ni sta je to bilo.
#31
Postavljeno 15 March 2021 - 02:08 PM
Potpuno se slazem sa svakom reci koju je @zare napisao.
citat :"Pogačar je isporučivao snagu, isto kao i Armstrong. To je suština priče. Kadenca bez snage je mrtvo slovo na papiru. Popećeš se na svako brdo sa sitnim "kilavim" prenosom i velikom kadencom. Vrtiš u prazno, ideš kao puž i kao nešto si postigao. Dok oni koji možda nisu obavešteni o kadenci ali ipak imaju snage prolaze pored tebe kao na motoru. I sa i bez kadence.
U biciklizmu je uvek i uvek će pobeđivati snaga, takav je sport. Kadenca služi da se snaga što bolje iskoristi. Nekome odgovara 90 a nekom 110. A neko voli i 70, nisu svi organizmi isti i ne podnose svi isto opterećenje. To što je nauka odredila neki optimum ne znači da svi treba takoda voze i da će svima to da odgovara."
#32
Postavljeno 15 March 2021 - 02:21 PM
Potpuno se slazem sa svakom reci koju je @zare napisao.
citat :"Pogačar je isporučivao snagu, isto kao i Armstrong. To je suština priče. Kadenca bez snage je mrtvo slovo na papiru. Popećeš se na svako brdo sa sitnim "kilavim" prenosom i velikom kadencom. Vrtiš u prazno, ideš kao puž i kao nešto si postigao. Dok oni koji možda nisu obavešteni o kadenci ali ipak imaju snage prolaze pored tebe kao na motoru. I sa i bez kadence.
U biciklizmu je uvek i uvek će pobeđivati snaga, takav je sport. Kadenca služi da se snaga što bolje iskoristi. Nekome odgovara 90 a nekom 110. A neko voli i 70, nisu svi organizmi isti i ne podnose svi isto opterećenje. To što je nauka odredila neki optimum ne znači da svi treba takoda voze i da će svima to da odgovara."
Aman vise. Ti ces sa svojom snagom uvek uz brdo duzine od npr 10 km izaci pre sa ispravnom kadencom. Nije bitno kolko si jak. Uvek ces biti brzi sa ispravnom kadencom. Razumi to.
I niko ne prica o kadenci +- 10 obrtaja, nego o vecim razlikama. Ja kazem da sa pogonom 39-25 uz brdo od 10% ili vise, malo rekreativca moze izaci sa vecom kadencom od 50-60 obrtaja. To znaci da je imao ispravan prenos sa istom snagom bi izasao za krace vreme. A ova tema je kako poboljsati penjnje uz brdo, je l tako?
#33
Postavljeno 15 March 2021 - 02:34 PM
Upravo to. Ista snaga, veća brzina, manji umor tj posledice po mišiće jer je ono prvo dobrim delom anaerobno. Na manje posledice mislim i kratkoročno i dugoročno, bilo da te posle tog uspona čeka još 50-100 km vožnje, bilo da te posle tog dana čeka još par vezanih dana penjanja teških uspona.
#34
Postavljeno 15 March 2021 - 02:41 PM
Pa ja sam na @zaretovoj strani, snaga proizvodi kadencu onaj koji ima snage ce 39-25 uz 10% vrteti na 80 obrtaja. A sto se "treninga" tice necete ojacati misice nogu na velikoj kadenci, mozda cete se popeti brze uz brdo ali je onda pitanje za sta trenirate, za telo ili mozak (tj. vreme). Ja ne znam za trening da neko posle nije manje vise umoran.
#35
Postavljeno 15 March 2021 - 02:49 PM
Pa ja sam na @zaretovoj strani, snaga proizvodi kadencu onaj koji ima snage ce 39-25 uz 10% vrteti na 80 obrtaja. A sto se "treninga" tice necete ojacati misice nogu na velikoj kadenci, mozda cete se popeti brze uz brdo ali je onda pitanje za sta trenirate, za telo ili mozak (tj. vreme). Ja ne znam za trening da neko posle nije manje vise umoran.
Opet ti ne razumes. Ti si napisao da snaga proizvodi kadencu. To nije tacno. Ti mozes da vozis sa 20% tvoje snage ida imas kadencu od 80 obrtaja, a mozes i da vozis sa 90% tvoje snage, a opet da imas 80 obrtaja. To nema veze sto si napisao.
Jednostavno, srce pluca, misici najbolje rade na kadenci od oko 80 obrtaja. Previse obrtaja guse biciklisu a premalo pravi pa drugu vrstu problema da ne komplikujem. Nemojte biti tvrdoglavi. To o cemu pricamo se zna u sportskoj medicini mnogo godina unazad. Nemojte da znate vise od lekara i biciklista koji su profesionalci, ako vec ne verujete nama.
#36
Postavljeno 15 March 2021 - 02:59 PM
Ma verujemo mi vama i lekarima ali to je za profesionalce koji trening snage rade u teretani pa onda sednu na bicikl. Ne dizu oni u teretani olovku 80 puta u minutu nego 100 kila jednom u minutu... Svaki put kad prebacite u nizi stepen zbog vise kadence cuvate snagu, ali gubite na vezbanju misica a bez misica nema nista.
#37
Postavljeno 15 March 2021 - 03:11 PM
Ja sve pisem iz licnog iskustva a vozim vise godina nego kolko neki od vas imaju zivota. Sat sa kadencom imam vise od 15 godina. Vise mi i ne treba jer u svakom trenutku znam malte ne u 2 obrtaja kolka mi je kadenca. Isto kad neko vozi pored mene pogadjam u 2 obraja kadencu.
Evo juce sam vozio i islo mi je lepo. Kada sam dobar kao juce drzim ko od sale kadencu od 92-95 obrtaja. Kada sam nesto kilav, bolestan ili sl, nista mi ne valja, ali su mi uglavnom dosta nizi obrtaji.
Vozio sam sa Nesom koji sigurno razvija vise W od mene. Ali kada bi merili odnos po kilogramu ja sam verovatno jaci. Njega isto to muci da ne moze da ima dobru kadencu. Oko 75 je njegov max. Nekako ne moze da se razvrti. Bas tada kada je polomio onaj ram, mi smo o tome raspravljali.
Ja sam vozio MTB a on onog drumasa koga ga je posle polomio. Vozi on pored mene i ja mu kazem da mu je bas niska kadenca. On kaze ako mu je veca on ce da mi ode. Ja mu kazem da to nema veze. Onda se zamenimo ja na njegovog drumasa i pokazem mu da moze da se vozi 80-90 a da ne morada se ostavi ovaj pored. E onda se iznervirao i nastavak znate, polomio ram.
#39
Postavljeno 15 March 2021 - 04:15 PM
Ja sam od onih koji voze sa nižim brojem obrtaja, tako mi više odgovara.
2-3 meseca, početkom 2019. imao sam ciklokompjuter sa senzorom za kadencu i, ako se dobro sećam, prosečna kadenca bila mi je dosta ispod 70, možda bliže broju 60.
Sad, ne znam da li u prosek ulaze i one deonice kad se uopšte ne mota (približavanje semaforu i sl.), a nisam obraćao pažnju na to kojom kadencom najčešće vozim, već samo na kraju, kad završim, pogledam podatke i eto sećam se kao kroz maglu i te kadennce.
Ali, u svakom slučaju, probao sam par puta da vrtim veću kadencu, ali nekako mi je nepriridno, ne odgovara mi. Verujem da može da se uvežba, ali onda treba i da se vežba... A mene mrzi da ispunjavam bilo kakve zadatke što se tiče stila vožnje, volim samo da vozim i vozim...
A uzbrdo (a ne "uz brdo" ) spuštam prenose sve dok mi ne bude lagano za motanje, a ako je preveliki uspon onda se ide malo cik-cak.
*
Znam da za kolena nije dobra niska kadenca, ali to valjda važi za one koji jako gaze, a ne za nas obične smrtnike.
★
Zna li neko da li su ranije biciklisti imali probleme sa kolenima, nakon završetka karijere, pošto su vozili teže prenose?
#40
Postavljeno 15 March 2021 - 04:46 PM
I meni je ovo sve interesantno. U suštini, jako bitan aspekat vožnje bicikla i unapređenja sopstvenih mogućnosti, daleko bitniji od na primer toga od kog je materijala bicikl, koliko brzina ima ili koliko grama a čemu smo na ovom forumu, čini mi se i prevelik akcenat dali.
Ja se opet vraćam na ono što sam spomenuo... Dakle jasno je da kada krenemo na vožnju od recimo 150 km i 2000 metara elevacije da treba biti pametan i rasporediti snagu tako da ona potraje kroz celu vožnju a ne sagoreti na početku. Zbog toga naravno treba naći optimalnu kadencu, ne kidati se previše, koristeći što lakše brzine uz veću kadencu itd.
Ali ono na šta se ja konstantno vraćam jeste da na kraćim vožnjama od recimo 50 km i 400 do 500 metara elevacije treba voziti malo drugačijim pristupom, jer čak ako je takva vožnja i neuporedivo kraća i ima manje elevacije, ako je dovoljno intenzivna i teška može poslužiti tome da se gradi forma kojom će se kasnije, laganijim ritomom i većom kadencom, odvoziti tih 150 km.
Kako to izgleda na nekom ličnom primeru:
To neko brdo koje često vozim i na koje se najčešće penjem je ništa specijalno, tipa kao Fruška Gora, eventualno malo jače. Znači kad krene uspon on traje nekih možda 5km. E sad na to brdo se mogu popeti sa 3 strane. Sa prve, najlakše strane idem na početku sezone, kad još uvek nemam ni snage ni kondicije, i pokušavam da u celu priču uđem laganije. Posle određenog vremena pokušam sa kontra strane gde su mestimično sekcije sa nešto većim nagibom. A treću stranu, onu najstrmiju gde su konstantni usponi od 8 do 14% sa tek par stotina metara ispod 8% tek da se malo uhvati dah, ostavljam uvek nekako za špic sezone, kad smatram da sam "spreman". Problem na toj trećoj strani je to što koliko god ja mislim da imam snage, kad zapnem na takve uspone sa mojih 95 kg i minimalnim prenosom 34-27 uvek mi na kraju ponestane brzina. Te najstrmije deonice jedva nekako preguram stojieći na pedalama, bezbroj puta želeći da odustanem, ali uz volju izguram nekako i popnem bez stajanja. Samo što, kao što napisah, za treću stranu se ne odlučujem lako jer znam šta me čeka a na postojećoj kaseti jednostavno nemam tu još jednu, lakšu brzinu.
Međutim, u petak sam bio na vožnji i odlučio da krenem tom najtežom stranom. Dakako, bilo je teško ali sam se u momentima kad je bilo najteže i kad je kadenca drastično padala, koncentrisao da koliko god je to moguće, ne pomeram previše telo, da ne vučem bespotrebno korman nego da se koncentrišem da iz kukova, lagano guram nogu po nogu, samo da preživim najstrmije deonice. Malo tako, malo na pedale, i popeo sam lakše nego što sam očekivao. Spustih se sa druge strane i krenuo sam ponovo. Opet je bilo teško, opet su gorele butine, ali izgurah do pola i odlučih da na polovini zavrnem na levo i spustim se nazad, je sam znao da me jak čeoni vetar očekuje u povratku. Duvao je 30-ak na sat, znači vozio sam na maloj šajbni i gurao jedva 22, 23 još 15 km do kuće. Vožnju sam završio sa 65 kilometara i nekih oko 900 metara elevacije. Ništa specijalno i ništa što nisam radio proteklih nekoliko nedelja. Međutim, zbog tog jakog uspona znao sam da sam mišiće dodatno opteretio, i zbog toga sam uzeo cink i magenzijum. Međutim, i pored svega toga, posle jedno 2 sata od vožnje uhvati me grč u levoj butini. Dakle, probio sam prag izdržljivosti a to mi se ove godine još nikako nije desilo kada sam vozio one blaže uspone sa većom kadencom, pa čak i sa više metara elevacije....
Šta je poenta tog pisanja? Poenta je da kada se malo vozi na snagu i kroz penjanje uključe neke deonice sa niskom kadencom gde jednostavno mora da se gura na snagu jer nema više brzina, to aktivira i pogađa mišiće na drugačiji način nego što su naviknuti kad se vrti velikom kadencom i jednostavno primorava ih na napredak. Što bi ameri rekli: no pain - no gain.
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
0 članova čita ovu temu
0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika