Prava lula mnogo znaci
#1
Posted 14 December 2006 - 08:16 PM
Ovde cemo raditi uporedno kako se bicikl ponasa sa lulama i to: 70,100,120 i 130 mm. Ovde nece biti govora o idealnom polozaju vozaca, jer se to finim stelovanjem kako sedista, sticne tako i samom duzinom lule moze dovesti do perfekcije.
Da krenemo sa 130mm lulom. Ona cini da je tezina vozaca centrirana iznad prednjeg tocka. U samoj voznji, mora se biti oprezan jer malo pomeranje volana na ovoj duzini lule proizvodi veliki efekat u pomeranju samog tocka. Takodje oprez u krivinama jer tocak ima tendenciju proklizavanja. Takodje duga lula daje osecaj pretegnutosti headset-a pri pedalanju u stojecem stavu. Uspon je zadovoljavajuci ukoliko se vozac koncentrise na drzanje volana pravo i ostane u sedecem polozaju.
Spust je druga prica. Teziste pomereno suvise napred sprecava vozaca da od downhill-a napravi pravu uzivanciju. Umesto toga mora stalno da bude na oprezu, jer jedno suvisno ili jace kocenje – i bicikl ostaje pozadi!
120 mm lula – vec stvari bivaju bolje. Osim sto bicikl gubi malo i na tezini, u krivinama je solidno sigurniji i drzi liniju voznje. Iako je poboljsanje evidentno, downhill i dalje
treba oprezno voziti, jer iako je lula kraca za 10mm ipak je i dalje to solidna duzina.
100mm lula – i neverovatno kako 20mm moze da utice na celokupan osecaj u raznim tipovima voznji. Stojece pedaliranje sa ovom duzinom lule postaje zadovoljstvo, jer bicikl mnogo bolje drzi zadati pravac. Ova duzina pomera tezinu vozaca unazad, tako da sada downhill trase mogu da se i “napadaju” ne samo odvozaju. Ova “medium size” lula stavlja vozaca u bolji polozaj sa prednjim tockom, tako da se i tu oseca poboljsanje, pogotovu kod klizavih podloga.
70mm lula iako deluje ultra kratko i izgleda “pogresno” na XC masini, preformanse uopste nisu za totalno podcenjivanje. S obzirom da ova duzina vozacevu tezinu pomera jos vise unazad, ovo se najvise manifestuje u pozitivnom smislu kod downhill trasa. Takodje, dobro se pokazala i kod stojece voznje ( out-of-the-saddle ride ).
Ono sto je najvise privuklo paznju je koliku razliku moze da napravi 10mm. Ovo naravno ne znaci da sada treba jurnuti u radnju i kupiti 4 lule u razlicitim dimenzijama! Eksperimentisati sa duzinom lule je relativno lako, u poredjenju recimo sa isprobavanjem raznih amortizera, bilo prednjih ili zadnjih. Takodje, za ovo eksperimentisanje nije neophodno da se vozi vise sati. Par krugova – i vec se vidi po polozaju i osecaju je li to-to. Takodje da napomenem i sledece: vecina lula su “dvostrane” t.j. nagib moze biti i u plusu i u minusu. Moja iskustva su takva da je kontra nagib uz pravilan izbor duzine lule dobitna kombinacija za XC voznju i takmicenje. U zavisnosti od faktora visine vozaca i velicine rama i lula od 130 ce se ponasati odlicno i obrnuto. Performanse ovde opisane su u smislu ponasanja samog bicikla.
I na kraju – ne zaboravite na ovu malu komponentu na biciklu, jer sa njenim pravim izborom ucinicete vas bicikl mnogo sigurnijim u voznji a samu voznju pravim uzivanjem.
MTB do groba a i posle...
#2
Posted 24 December 2006 - 01:51 PM
#3
Posted 22 December 2011 - 10:56 PM
#5
Posted 23 December 2011 - 06:15 AM
Usput, čuh da lula ne bi trebalo da bude toliko duga da 'izađe' ispred nable. Hm?
Drugo zanimljivo pitanjce: kome zaista trebaju lule promenljive geometrije i... šarena laža ili pomaže da je nekad ovako a nekad onako?
#6
Posted 23 December 2011 - 07:17 AM
Usput, čuh da lula ne bi trebalo da bude toliko duga da 'izađe' ispred nable. Hm?
Tačno,a tačnije-tj.idealno bi bilo "poravnati"korman i prednju nablu,gledajući sa pozicije vozača,u normalnom,sedećem položaju za vožnju,tj.da se nabla ne vidi od kormana,da budu u liniji...
Drugo zanimljivo pitanjce: kome zaista trebaju lule promenljive geometrije i... šarena laža ili pomaže da je nekad ovako a nekad onako?
To sam se i ja uvek pitao,čak sam i vozio par godina bajk sa takvom lulom,koju naravno nisam dirao od prvog podešavanja,i koju sam zamenio jer je imala težinu punog bidona.Ako bi jedan bajk vozilo više ljudi,tada i ima neke logike.Takođe,ako može "slobodno"da se podešava,tj.ako nema unapred predviđene uglove("sistem žljebova"),i tu vidim neku logiku,može idealno da se podesi.
Ali obično se radi o modelima koji imaju 6-8 pozicija,i tada smatram da je logičnije kupiti lulu sa odgovarajućim uglom nego voziti tu skalameriju.
#7
Posted 23 December 2011 - 09:38 AM
Naravno uvek mi je "dignuta" sto vise
ps: sad sam se u stvari setio: vrat mi je kratak, pa mi je to bio nacin da sto vise dignem volan (jer nigde nisam mogao da nadjem "uspravnu" lulu)
http://www.dusanpopovic.com - Trčanje, bajs, planinarenje, putovanja, kuvanje...
#8
Posted 23 December 2011 - 09:57 AM
Naime, širina kormana se mora uzeti u obzir pri biranju lule. Ne prave se više samo kormani od 560mm, jel, sad su već jako česta pojava i XC kormani od 650+ mm. A širok korman isto pomera težinu napred!
Jednostavno rečeno; širok korman i kratka lula će se slično ponašati kao dugačka lula i uzan korman. (samo što ona prva kombinacija izgleda daleko više bad ass nego uzan korman)
Po mom iskustvu (XC), prvo sam vozio nekoliko godina 620mm korman i 120mm lulu, i onda posle nekog vremena pazario lulu od 80mm. To je uveliko povećalo kontrolu na spustevima (kao što je i navedeno u gornjem tekstu). ALI, najveća razlika je bila kad sam uzeo korman od 680mm i lulu od 100mm (u isto vreme). Razlika je bila ogromna! Sa širim kormanom kao da sam vozio drugi bajs! MOŽDA na strmim usponima nisam mogao da pičim toliko brzo, ali zato na svakom spustu sam imao mnogo mnogo veću kontrolu!
Tako da ni ovo nije toliko jednostavno kao što se čini.
Na Pinkbike-u ima nekoliko dobrih tekstova na ovu temu, gde je detaljno objašnjeno sve o odabiru ovih delova:
Tech Tuesday - Stem Choice and Cockpit Setup
Tech Tuesday: Handlebars - How Wide Affects Your Ride
edit: sve ovo se može svesti na najobičniju fiziku. Na poluge. Sa dužom polugom možemo lakše pomerati stvari, ali je potreban veći hod poluge tj. pomeranje se može preciznije kontrolisati. Tako je i sa lulom/kormanom. Kad se oba računaju, tad već stvari postaju komplikovanije.
mod: ajde štemovanje da ostavimo hauzmajsterima, ovde pričamo o lulama
#10
Posted 21 January 2013 - 12:40 PM
#11
Posted 21 January 2013 - 01:47 PM
Imam jedno pitanje, nije bas usko vezano za naslov teme, stvar je u tome da mi je oblajznuo gornji sraf lule na mestu gde se steze korman, kako da sredim to?
Može se srediti intervencijom razbusivanje i urezivanje novog navoja za veći šraf.....Realno rešenje,kupiti drugu lulu jer nisu skupe....
Kupujem jedan xtr paralelogram u ocuvanom stanju(bez lufta)!
#12
Posted 21 January 2013 - 04:13 PM
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users