Ne može da smanji kočenje, jedino da smanji kilometražu
Biciklistička industrija, kao i većina drugih u današnje vreme, prodaje fantaziju. Prodaju ti to da ćeš na drumskom biciklu biti Pogačar ako kupiš bicikl kao što on ima i da ćeš bez problema voziti 45km/h gde ti je puls 140. Naravno ne kažu da ti za to trebaju godine i godine svakodnevnog treninga, ishrane i na kraju nešto što verovatno nikada nećeš imati a to je genetika. Ali ako kupiš novi bajs sa aero barom, sa disk kočnicama i električnim menjanjem brzina ćeš biti xx% brži, izbacivaćeš xx više vati i bićeš bliže tom cilju. I onda dođeš do toga da 50% tih ljudi koji voze te preskupe bicikle zapravo imaju nivo fizičke spreme koji je ispod proseka običnog čoveka, a ne nekog ozbiljnog bicikliste, ali i dalje sanjaju san da će to dostići. Plus te marketing šiba sve vreme kako je ovo bolje i kako je ono bolje, pa ja sam često listam oglase i računam kako bih mogao da kupim ovo ili ono (jer mi baš to treba), pa onda sedim posle i racionalizujem satima da mi to ipak ne treba. I to nisam finansijski u problemu, mogao bih da kupim a da se ne odreknem ničega bitnog, ali na kraju dana dođemo do toga da mi zapravo ne treba kad se pogleda objektivno.
I definitivno će trend biti ono što industrija nametne, što procene da im se najviše isplati. Recimo ti si pre 10 godina video taj Scott koji je bio 7kg lagan i koštao 2600 evra, a sada nešto slično košta četiri puta više i 10 kila je teško. I ti kada si ulazio u biciklizam je potpuni akcenat bio na manjoj težini i uskim gumama. Međutim tu su došli do nekog zida gde ne mogu dalje realno da unapređuju pa su onda krenuli da plasiraju priču kako je bitnija udobnost i šire gume, ili aero barovi i slično jer ti daje veću brzinu. A budimo realni razlika između 7 i 10kg u biciklu za rekreativnog biciklistu je nešto koliko njegova kilaža može objektivno da fluktuira u toku godine bez bilo kakvih problema. Isto kao što mu ni aero ram neće doneti više od pola procenta performansi pogotovu što ne vozi stalno 45km/h. Neke stvari su objektivno bolje, tipa diskovi ukoliko je mokro (i ako voziš u tim uslovima što većina ne vozi) ili bicikl objektivno izgleda lepše kad se ne vide kablovi, ili elektronsko menjanje brzine. Da li je neophodno svima - pa naravno da nije, najvećem broju biciklista bi danas i Claris grupa delova bila i više nego dovoljna za ono što su realno njihovi potencijali i učestalost vožnje, radi to sve sasvim ok. I vraćam se na ono pitanje iznad - imam aluminijumski bajs sa Tiagra grupom celom (diskovi) i gledam sad na oglasima relativno povoljan neki karbonski sa Ultegrom, imam para, nije problem. Ali na kraju se zapitam Jel će to nešto bolje da radi? Verovatno da hoće... Jel ću zbog toga voziti istu 100km vožnju umesto prosekom od 26km/h nekim prosekom od 36km/h? Pa neću, dakle ne treba mi Ovo što imam mi je sasvim dovoljno dobro, iako sav marketing i svi influenseri i sve ostalo tvrde kako mi zapravo treba bolje, na meni je samo da to prihvatim ili ne.
I mislim da grešite kada kažete da nečega više neće biti, biće ga uvek, samo neće biti toliki izbor u mainstreamu. Onaj kome baš budu trebale caliper kočnice će uvek moći da kupi nešto polovno ili nešto od manjih proizvođača koji prave bicikle na primer isključivo za penjanje koji su teški ono ispod 6kg. A onda se opet treba zapitati a da li mi to zapravo treba? Ili su i diskovi sasvim ok?
I neko napisa kako Trek ili Specialized propadaju - pa ne propadaju, svake godine su im sve veći prihodi i sve više para zarađuju. Možda ne napreduju onako kako bi oni voleli ali su daleko od toga da ih ugroze Kinezi, prosto je tržište dovoljno sazrelo i oni većinu stvari prodaju na marketing. Od Kineza će kupovati ljudi koji se interesuju i koji hoće da dobiju najviše za uloženi novac, ali neće to prevazići ove tradicionalne kompanije. Kao i kod mobilnih telefona, Xiaomi nudi odlične stvari za uloženi novac, ali Apple i dalje prodaje najviše i zarađuje najviše. Kinezi imaju mogućnost da se probiju na nekim tržištima gde stižu nove tehnologije, tipa električni bicikli ili automobili, tamo gde su brendovi već jaki u odnosu na kupce nemaju toliko da traže na neki kratak ili srednji rok, pogotovu što njima marketing i dalje ne ide baš tako dobro.