Ne znam odakle si, ali pogledaj na oglasima na cikloberzi da li neko u tvojoj blizini prodaje gravel bicikl. Odeš, pogledaš, pitaš čoveka da probaš (ako si ozbiljno zainteresovan).
Mtb nije univerzalno rešenje. Mtb je offroad bicikl, a gravel je allroad bicikl. To ne znači da sa MTB-om nećeš moći da se voziš po gradu i asfaltu, ali će za te namene čak i sa užim gumama biti manje efikasan, čitaj sporiji i manje zabavan za vožnju od bicikla koji je napravljen za tu svrhu (ne mora biti isključivo gravel bajk),
Osnovna razlika između gravel i mtb bicikla je što pozicija sedenja na gravel biciklu je sličnija drumskom biciklu, dakle malo agresivnija, dok se na mtb biciklu sedi malo uspravnije (sa izuzetkom pravih mtb-ova za trkanje gde je pozicija takođe agresivna).. Na gravel biciklu imaš korman u obliku rogova koji je uzak i baš praktičan za grad, kada treba da se kojekuda provlačiš na uskim stazama, trotoarima, između auta, dok sa mtb-om uglavnom imaš ogroman, širok korman koji pomaže boljoj kontroli i stabilnosti na tehnički zahtevnim podlogama, ali je u gradu užasno nepraktičan. Dalje, na drop kormanu gravel bajka imaš nekoliko različitih mogućnosti hvatova što pomaže da se promeni pritisak na šake i na taj način drastično poboljša udobnost na dužim vožnjama. MTB ima samo jedan mogući hvat - dakle nije idealno rešenje za duže vožnje. Dalje MTB ima prednju vilu sa suspenzijom koja je jako dobra na opet tehnički zahtevnom terenu. Mana je što ta vila zahteva održavanje, da se povremeno čisti, menja ulje u njoj, dosta je teža. Na gravel bajku je uglavnom karbonska vila koja je mnogo lakša i ne zahteva održavanje. Sve ti to govori u prilog da je MTB bolji od gravela samo i isključivo na tehnički zahtevnim podlogama odnosno trailovima i teškoj kaljugi i dubokom pesku gde čisto sumnjam da ćeš voziti. U svim ostalim slučajevima gravel je bolji a i lakši bicikl u istom cenovnom rangu.
Da li je 3,4 kile manje na biciklu bitno? Ne znam koliko je bitno ali to je razlika kao dan i noć. To se oseti po tome kako i na koji način bicikl ubrzava kad ozbiljno stisneš pedalu na teškom usponu, kako manevriše i kakvo mu je upravljanje, koliko ga je teško ili lako nositi uz i niz stepenice. 3,4 kile je ogromna razlika u težini, pre će biti da pričamo o razlikama između kilu i dve. Takođe, te kile u biciklizmu su izuzetno skupe. Ako želiš da težinu bicikla spustiš ispod 10 kila, obično će te svaki kilogram koštati 1000 eura i više.
Još jedna po meni glupa stvar kod MTB bicikala koji se koriste za asfalt su prenosi. U pravu si, svi oni imaju te 1x prenose, dakle 11 ili 12 brzina. U suštini to je sad moda i kod gravel bicikala. Mnogi kažu da je to bolje jer je jednostavniji sistem i da je bicikl sa time lakši jer nema prednji menjač i napred još jedan lančanik, ali mnogi zaboravljaju da se upravo zbog jednog lančanika napred, nazad mora staviti ogromna tanjirača od kasete da bi se kompenzovali niski prenosi, a to je svakako teže od neke manje kasete ekvivalentnog kvaliteta. Opet, možda ti 1x prenosi imaju neke prednosti na tehnički zahtevnim stazama, u svim ostalim slučajevima su skokovi između dve susedne brzine ogromni i mnogo je teže naći odgovarajuću kadencu nego kad na raspolaganju napred imaš i veliki i mali lančanik. Kao što rekoh, i graveli imaju te 1x sisteme ali su po meni malo bolje urađeni jer je napred malo veći lančanik a nazad malo manja kaseta pa su prenosi ipak malo fiiniji a krajnja brzina ipak veća nego kod MTB-a.
Za kraj, da ne ispadne da pričam napamet, vozim jedan jeftin Gravel koji sam sam modifikovao prema ličnim afinitetima i nemam nameru da u skorije vreme prelazim na MTB, Vozim ga i po gradu i van grada, i po asfaltu i van njega, i po šljunku i po travi, i po lišću i kroz šumu i kroz mtb staze. Jedino gde osetim da imam neki hendikep je kad se vozimo baš po nekom kamenju i skakućemo po njima, ali u tim slučajevima ni suspenzija ne pomaže preterano ako bajk nije full sus. I to je svega 10% vožnje, za sve ostalo Gravel je mama veruj mi.