ivanovm, on 15 Feb 2023 - 6:32 PM, said:
Takođe koliko sam video ovi mtd što sam ja gledao imaju 1x12/11 brzine pa je l to uopšte dobro za gradsku vožnju?
Objasnite mi molim vas i taj deo oko brzina/prenosa, napisao sam gore koje su mi potrebe.
U suštini se Smasher dotakao tog dela - sistem je jednostavniji jer nema više lančanika napred, ne moraš razmišljati o ukrštanju lanca i sl, veći su skokovi između brzina pa ćeš brže prebaciti između manjih i većih. S druge strane veći skokovi između brzina znače i teže pronalaženje optimalne brzine okretanja pedala na dužim vožnjama, potrošni delovi sistema (lanac i kaseta) kraće traju itd. Kao i sve ima svojih prednosti i mana. Međutim moderan MTB zapravo ni ne postoji u opciji drugačijoj od 1x tako da nema potrebe time da se opterećuješ ako hoćeš MTB. Za gradsku vožnju suštinski nije nikakav problem.
ivanovm, on 15 Feb 2023 - 2:22 PM, said:
Šta generalno mislite o toj ideji sklapanja bajsa i da li se meni to isplati?
Zanimaju me još neke tehničke stvari pa ako znate bio bih zahvalan na odgovoru.
(Za moje ne toliko zahtevne potrebe)
- Karbon i Alu ram: Je l je samo pitanje težine ili ima razlike što se tiče veka trajanja i samog kvaliteta materijala kada pričamo o održivosti?
- Točkovi: Koliko su oni bitni i šta dobijam boljim točkovima? Primetio sam da su ogromne razlike u novcu pa mi nije jasno o čemu se radi
- Kočnice, menjači, kaseta, šifteri, lanac i ostali delovi kod pogona su slični kod deore, slx i xt grupe? Tj. kao što sam dobio odgovor razlika je u težini, a ne toliko u kvalitetu? Bitno mi je da npr. lanac ne spadne kada u brdu menjam brzine i slično, čuo sam da se to dešava kod jefinije opreme.
Voleo bih da nemam tih tehničkij problema pri normalnom korišćenju.
Hvala!
Ne isplati se tebi posebno kupovina rama i sklapanje bajsa - tu se uglavnom radi o komponentama visokog ranga gde ljudi tačno znaju šta hoće u nekom smislu komponenti pa mogu tačno da napakuju bajs onako kako oni hoće, nema tu uštede. Za tvoje potrebe će ono što proizvođači preporuče biti sasvim ok.
Ako pod održivoću misliš na dugotrajnost rama tu nema razlike između alu i karbon rama. Čak je karbon oseljiviji na udarce, grebanje i sl, dok se aluminijum može lakše popravljati variti i slično. Ali je 99% šanse da ti to nikada neće trebati i u smislu dugotrajnosti ti je isto. Najbitnija razlika je težina i to što je karbonski ram krući pa se manje uvija prilikom nekog jačeg pedalanja ali to opet moraš biti skoro pa u takmičarskoj formi da bi primetio kao benefit.
Točkovi - opet se uglavnom svodi na težinu, eventualno na izdržljivost za neke MTB discipline kao što su Enduro ili Downhill, ali te to ne dotiče.
Spadanje lanca - uz normalno korišćenje to se ne dešava ni na modernim Shimano grupama iz niže kategorije tipa Alivio, Atlus i sl. Pod normalnim korišćenjem podrazumevam razmišljanje da se brzina ne menja kada je najveći pritisak na pedalu, tj samo malo razmišljanja prilikom promene. Sve od Deore i na više grupe će opušteno menjati brzine čak i pod pritiskom, ali opet to se ne savetuje da se radi. Kao što rekoh funkcionalno između Deore, SLX i XT grupa praktično nema razlike, glavna je u težini.
Smasher, on 15 Feb 2023 - 8:23 PM, said:
Ne znam odakle si, ali pogledaj na oglasima na cikloberzi da li neko u tvojoj blizini prodaje gravel bicikl. Odeš, pogledaš, pitaš čoveka da probaš (ako si ozbiljno zainteresovan).
Mtb nije univerzalno rešenje. Mtb je offroad bicikl, a gravel je allroad bicikl. To ne znači da sa MTB-om nećeš moći da se voziš po gradu i asfaltu, ali će za te namene čak i sa užim gumama biti manje efikasan, čitaj sporiji i manje zabavan za vožnju od bicikla koji je napravljen za tu svrhu (ne mora biti isključivo gravel bajk),
Osnovna razlika između gravel i mtb bicikla je što pozicija sedenja na gravel biciklu je sličnija drumskom biciklu, dakle malo agresivnija, dok se na mtb biciklu sedi malo uspravnije (sa izuzetkom pravih mtb-ova za trkanje gde je pozicija takođe agresivna).. Na gravel biciklu imaš korman u obliku rogova koji je uzak i baš praktičan za grad, kada treba da se kojekuda provlačiš na uskim stazama, trotoarima, između auta, dok sa mtb-om uglavnom imaš ogroman, širok korman koji pomaže boljoj kontroli i stabilnosti na tehnički zahtevnim podlogama, ali je u gradu užasno nepraktičan. Dalje, na drop kormanu gravel bajka imaš nekoliko različitih mogućnosti hvatova što pomaže da se promeni pritisak na šake i na taj način drastično poboljša udobnost na dužim vožnjama. MTB ima samo jedan mogući hvat - dakle nije idealno rešenje za duže vožnje. Dalje MTB ima prednju vilu sa suspenzijom koja je jako dobra na opet tehnički zahtevnom terenu. Mana je što ta vila zahteva održavanje, da se povremeno čisti, menja ulje u njoj, dosta je teža. Na gravel bajku je uglavnom karbonska vila koja je mnogo lakša i ne zahteva održavanje. Sve ti to govori u prilog da je MTB bolji od gravela samo i isključivo na tehnički zahtevnim podlogama odnosno trailovima i teškoj kaljugi i dubokom pesku gde čisto sumnjam da ćeš voziti. U svim ostalim slučajevima gravel je bolji a i lakši bicikl u istom cenovnom rangu.
Da li je 3,4 kile manje na biciklu bitno? Ne znam koliko je bitno ali to je razlika kao dan i noć. To se oseti po tome kako i na koji način bicikl ubrzava kad ozbiljno stisneš pedalu na teškom usponu, kako manevriše i kakvo mu je upravljanje, koliko ga je teško ili lako nositi uz i niz stepenice. 3,4 kile je ogromna razlika u težini, pre će biti da pričamo o razlikama između kilu i dve. Takođe, te kile u biciklizmu su izuzetno skupe. Ako želiš da težinu bicikla spustiš ispod 10 kila, obično će te svaki kilogram koštati 1000 eura i više.
Još jedna po meni glupa stvar kod MTB bicikala koji se koriste za asfalt su prenosi. U pravu si, svi oni imaju te 1x prenose, dakle 11 ili 12 brzina. U suštini to je sad moda i kod gravel bicikala. Mnogi kažu da je to bolje jer je jednostavniji sistem i da je bicikl sa time lakši jer nema prednji menjač i napred još jedan lančanik, ali mnogi zaboravljaju da se upravo zbog jednog lančanika napred, nazad mora staviti ogromna tanjirača od kasete da bi se kompenzovali niski prenosi, a to je svakako teže od neke manje kasete ekvivalentnog kvaliteta. Opet, možda ti 1x prenosi imaju neke prednosti na tehnički zahtevnim stazama, u svim ostalim slučajevima su skokovi između dve susedne brzine ogromni i mnogo je teže naći odgovarajuću kadencu nego kad na raspolaganju napred imaš i veliki i mali lančanik. Kao što rekoh, i graveli imaju te 1x sisteme ali su po meni malo bolje urađeni jer je napred malo veći lančanik a nazad malo manja kaseta pa su prenosi ipak malo fiiniji a krajnja brzina ipak veća nego kod MTB-a.
Za kraj, da ne ispadne da pričam napamet, vozim jedan jeftin Gravel koji sam sam modifikovao prema ličnim afinitetima i nemam nameru da u skorije vreme prelazim na MTB, Vozim ga i po gradu i van grada, i po asfaltu i van njega, i po šljunku i po travi, i po lišću i kroz šumu i kroz mtb staze. Jedino gde osetim da imam neki hendikep je kad se vozimo baš po nekom kamenju i skakućemo po njima, ali u tim slučajevima ni suspenzija ne pomaže preterano ako bajk nije full sus. I to je svega 10% vožnje, za sve ostalo Gravel je mama veruj mi.
Ja bih rekao da dosta ovoga zavisi od toga sa koje strane biciklizma dolazi neko ko preporučuje
Ja imam i MTB full-sus, ranije sam imao i hardtail, a imam i Gravel/Endurance bicikl. Iz moje perspektive neko ko dolazi iz sveta drumskog bicikla će uvek preporučiti Gravel baš iz tih razloga - manja težina, lakše pronalaženje optimalne kadence, više pozicija za vožnju. Međutim to ima i svojih negativnih strana, pogotovu za nekoga ko nikada nije vozio drumski bicikl - drop volan može mnogima biti odbojan, pri čemu za neku gradsku vožnju će 95% vremena da se vozi na hoods, pozicija je značajno agresivnija što ne odgovara svima zbog leđa. Karbonska viljuška jeste lakša i kruća, ali amortizer na MTB-u će mnoge ivičnjake i rupe po ulicama u gradu zapravo napraviti dosta udobnijim (da nije tako ne bi city bicikli imali amortizere). S druge strane je ravan volan mnogim ljudima prosto logičniji jer je jednostavniji.
Ja bih rekao da potpuno razumem nekoga ko želi da se samo vozi deluje primamljivije MTB zbog jednostavnosti. Za nekoga ko želi da se više posveti biciklizmu je gravel bolje rešenje na dugi rok, ali će u startu zahtevati period prilagođavanja.
Drugi bitan aspekt je planirana dužina vožnji, za nekoga ko računa da će voziti do 50km dnevno, a što je većina ljudi, ne bih rekao da ima značajne razlike između MTB i Gravela, preko toga je svakako prednost na strani gravela ali opet tu govorimo o većem nivou posvećenosti.