Duža cev (ili šipka) se više uvija od kraće, pod dejstvom iste sile na njenom kraju (ako je sve ostalo isto - promer, materijal, intenzitet i smer sile itd.).
Ovo možeš sam proveriti pomoću jedne šipke i tega koji ćeš kačiti na različitom rastojanju od tačke fiksiranja. Ili korištenjem duže i kraće šipke - to je još intuitivnije.
Tako su radili na čeličnim ramovima kada su počeli skraćivati rastojanje zadnjeg točka od cevi sedla. Sa savremenim karbonskim materijalima, mislim da se može napraviti i duži ram, bez da se uvija ili bude pretežak (preko min. propisane težine za takmičenja). Mada i dalje je kod sedla poželjno više uvijanja i amortizacije zbog udobnosti.
Naime, udobnost se, između ostalog, može postići dužom šticnom koja se puno više uvija od cevi sedla (tj. rama), te bolje amortizuje neravnine i vibracije, a ne pravi problem pri snažnom pedalanju (za razliku od uvijanja rama). Tako da se napravi ram sa kraćom cevkom sedla, na koji će ići duža šticna.
Za udobnost (i upravljivost na spustu) dosta pomaže i veće međuosovinsko rastojanje, ali teško je posle decenija ubeđivanja ljudi da bicikli moraju biti "agresivni" "agilni" i šta su sve već smišljala marketinška odeljenja, sad ubeđivati ljude da je veće međuosovinsko rastojanje dobra stvar. To će možda za nekih 5-10 godina. Sad još vare šire gume i ubeđuju nas da su diskovi "danas obavezni." Polako.
Sve to što si napisao stoji, međutim, ja i dalje ne mogu da shvatim kako to tačno dužina sedalne cevi u njenoj gornjoj tački, ili bolje rečeno njena visina utiče na uvijanje rama koje dolazi sa pogona bicikla? Jer u suštini, ram svakog bicikla je najdeblji i najjači kod pogona, a sam pogon i kurble su mehanički najsnažniji deo mehanizma, pa ako se neko uvijanje i dešava na ramu, ono mora da dođe na mestu gde se spaja donja cev, sedalna cev i zadnja viljuška, kod pogona.
Ja na primer imam dva drumska Cannondale bicikla, koji imaju reputaciju da su pravili poprilično krute ramove, pogotovo oni starije generacija. Ram na jednom od tih bajseva je iz 96. godine i ja iskren da budem, nikad nisam probao krući ram od tog (ako pričamo o aluminjumu), a ima ram tradicionalne a ne sloping geometrije.
Drugo, ta priča kako šticna kad je visoko izvučena bolje apsorbuje vibracije ne znam koliko pije vodu. Ja sam najveću razliku u kvalitetu vožnj i apsorbciji vibracija osetio prelaskom na bolje točkove i gume premium kvaliteta, a da ne pričamo koliko pritisak u gumama tu igra veliku ulogu. Tu šticna toliko malo pomaže da je skoro na nivou placebo efekta.
Da se razumemo, nemam ništa protiv tih sloping ramova, čak štaviše smatram da su super jer je top tube znatno niži nego kod tradicionalne geometrije pa se bajk mnogo lakše zajaši, ali ta priča da su ti ramovi ne znam koliko krući od tradicionalnih po meni ne pije mnogo vodu. Uostalom, ko ne veruje nek proba neki od Cannondale ili Klein ramova ručno rađenih u Americi, reći će mu se samo...