Tabela duzine Shimano patrona
IMG_20211030_095508.jpg
Link ka izvoru - sa dodatnom slikom iznad koja (barem meni) olakšava da se razume šta je šta:
Linija lanca - šta je i kako se meri
Postavljeno 30 October 2021 - 04:49 PM
Tabela duzine Shimano patrona
IMG_20211030_095508.jpg
Link ka izvoru - sa dodatnom slikom iznad koja (barem meni) olakšava da se razume šta je šta:
Linija lanca - šta je i kako se meri
Postavljeno 30 October 2021 - 05:08 PM
Mnogo puta su mi ljudi doneli svoj pogon ili izaberu neki da ima stavim. I desi se da zakacinje ili da je blizu zadnje viljuske sa desne strane. Njima je onda mnogo da se menja i patrona, nemaju para i onda je jedini izlaz spejser. Zato sam i i napravio od 1 do 3 mm a sve na pola mm.
Ugradio sam sigurno preko 70 tih spejsera i nikada nije bilo problema.
Tacno je da cela patrona podje udesno. Ali kada se stavi spejser od 1,5 ili 2,5 mm to je neosetno. Jos mi se nije desilo da tolko podje udesno, pa da npr. leva kurbla zakacinje u zadnju viljusku. Ima tu podosta prostora.
Tu je samo stvar stegnuti dobro desnu "mrtvu" solju, zato sto sada hvata manje navoja u ramu.
Postavljeno 30 October 2021 - 05:54 PM
Mnogo puta su mi ljudi doneli svoj pogon ili izaberu neki da ima stavim. I desi se da zakacinje ili da je blizu zadnje viljuske sa desne strane. Njima je onda mnogo da se menja i patrona, nemaju para i onda je jedini izlaz spejser. Zato sam i i napravio od 1 do 3 mm a sve na pola mm.
Ugradio sam sigurno preko 70 tih spejsera i nikada nije bilo problema.
Tacno je da cela patrona podje udesno. Ali kada se stavi spejser od 1,5 ili 2,5 mm to je neosetno. Jos mi se nije desilo da tolko podje udesno, pa da npr. leva kurbla zakacinje u zadnju viljusku. Ima tu podosta prostora.
Tu je samo stvar stegnuti dobro desnu "mrtvu" solju, zato sto sada hvata manje navoja u ramu.
Slično iskustvo. Nisam imao problema sa podloškama, niti je u vožnji osetan taj pomeraj kurbli na ka desno.
Uz napomenu da neke leve šolje (odnosno uglavnom plastične matice koje pritiskaju patronu sa leve strane, barem kod Shimana) imaju napravljen kao "rub" koji udara o školjku na ramu ako šolja uđe dublje nego što je planirano. Ako se stavlja spejser sa desne strane, poželjno je naći tu levu da je sa spoljne strana cela sa navojem, pa ako mora ući do kraja, da može.
Kao ova skroz desno na slici:
Postavljeno 30 October 2021 - 09:17 PM
Moram jos nesto da napisem, ja imam bicikle, koji su fabricki dosli sa spejserom, tako da to nije neka specijalna budzevina, i to Bianchi ima spejser fabricki.
ne vidim razlog za tako nesto? Sta znaci *fabricki*? Ti si ga kupio novog, iz fabrike? Kako znas da ga neko nije budzio?
Postavljeno 30 October 2021 - 10:12 PM
Znam zato sto to nije sluzilo da odbaci pogon, vec je to sluzilo da bude nosac za lancobran.
sorry, nismo se razumeli, po meni spejserova jedina uloga da odbaci nesto, popuni taj prostor (space)
a da, vidjao sam te nosace za blatobrane, al oni su uglavnom bili toliko tanki da je to stvarno nebitno.
Postavljeno 31 October 2021 - 06:43 AM
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
Postavljeno 31 October 2021 - 07:41 AM
Sinoć sam se malo igrao majstora u podrumu. Uglavnom, uspeo sam da namestim da funkcioniše, nekih 90% od onoga kako bi trebalo da bude perfektno. Radi se o tome da kada prebacim na kombinaciju napred mali najzad najmanji ili čak jedna brzina niže, odnosno napred mali, nazad predzadnji, čuje se po malo nekakav metalni zvuk. Međutim to nije zvuk češanja lanca od kavez prednjeg menjača jer ovaj menjač ima dve trim opcije i vrlo lako se namesti da u svim kombinacijama kavez ne dodiruje menjač. Zagledao sam i gledao šta bi to moglo biti i na kraju shvatim da taj metalni zvuk dolazi od toga zato što je lanac u ovim kombinacijama jako iskošen, pre svega zbog same pozicije brzina a potom i zbog toga što je pogon više uvučen ka unutra, pa jedan deo lanca pomalo dodiruje veliku šajbu iako je on na maloj. Ja svakako nikad ne vozim ekstremne kombinacije mali-mali i veliki-veliki ali što sa velikom sigurnošću znam jeste da je ranije, sa starim pogonom i kasetom, svaka kombinacija brzina radila bez ikakvog i najmanjeg šuma.
Druga stvar koju sam primetio... Pošto sam prešao sa kasete 13-23 na 12-29, znao sam da će biti potrebno štelovanje zadnjeg menjača. Namestim ja i zadnji menjač da radi kako treba ali javi se jedan problemčić. Kada prebacim na najmanju, prvu brzinu, čujem onaj tak tak zvuk, kao kada je potrebno da se uvrtanjem B šrafa poveća odstojanje između gornje rolnice menjači i kasete. Rekoh sebi-super, samo još da dotegnem to pola kruga i gotovo. I blenem u onaj menjač, gledam ga sa leva na desno, od gore na dole i obrtnuo, i ja ćokus, nikako da uočim taj B šraf. Krenem da kopam po netu i skontam da ti modeli Campe za 9 brzina jednostavno nemaju B šraf. Pišu ljudi da je jedina opcija da se poveća razmak rolnica od kasete zapravo da se lanac malo skrati kako bi imao menjač veću tenziju opruge i to je to. Prosto da ne poveruješ. Plašim se da ako skratim lanac da možda neće moći da prebaci na veliki veliki, koju opet ne vozim nikad, ali po meni pogonski sklop mora biti u stanju da radi u svim brzinama ako se nešto slučajno prebaci da ne dođe do nekog problema...
Uglavnom, da li je neko od vas do sada susretao te menjače bez B šrafa i kako ste to rešavali?
Sad praktično otidoh u off topic sa pogona na menjač, ali šta da radim kad je to pravac kojim me vode moje majstorske putešestvije.
Susretao sam se sa time - jedno od rešenja može biti skraćivanje lanca. Najbolje rukom "pokupiti" dve karike da se spoje i gledati kako se ponaša gornja rolnica - da li se dobija to što se želi.
Da, rizično je ako je lanac prekratak za kombinaciju veliki-veliki (napred-nazad) - jer se onda u slučaju prebacivanja u tu kombinaciju može desiti da lanac pokida zadnji menjač. Tako da bi bilo dobro proveriti da li u kombinaciji veliki-veliki ima prostora za skraćivanje lanca (kako se određuje dužina lanca).
Ako nema prostora, ostaje da se trpi lupkanje rolnice na najvećem pozadi, ili da se rizikuje uz pažnju pri menjanju brzina.
Vezano za ostale probleme - da, velika ukošenost lanca proizvodi te zvuke, bilo češanjem o kavez, bilo češanjem o veliki lančanik, bilo iz samih rolnica i karika lanca kada je isti jako iskošen. Probleme i simptome sam opisao sa sve ilustracijama u članku o liniji lanca. Tu sam pisao i o prednostima i manama podešavanja kada pogon (tj. prednji lančanici) stoji malo više ka unutra, ili malo više ka spolja, u odnosu na idealnu liniju lanca (kada je sve centrirano), kao i o načinima da se meri i da se promeni/prilagodi linija lanca.
Postavljeno 31 October 2021 - 09:20 AM
Nekada je u Shimanovim katalozima, bila preporuka da se izbegava ukrstanje lanca. Sada cute o tome. Shvatili su da bollje da cute, a ljudi neka ukrstaju mali-mali, veliki-veliki, njima to ide u korist. Sto vise ukrstate to ce pre stradati lanac i lancanici i njim bolje.
Drugo, ukrstanje tih kombinacija je apsolutna glupost. Ako vozis napred veliki, znaci ides brzo ili je nizbrdica. Ako je tako sta trazis nazad na najvecem lancaniku koji je za uzbrdo? Isto vazi i za kombinciju mali-mali. Ides uz brdo a vozis nazad lancanik za brzu voznju.
Iz tih razloga ja izuzetno mrzim to i ne ukrstam lanac.
E tu se javlja problem sa kompakt pogonom. Zbog takvih odnosa lancanika, on jednostavno tera vozaca da ukrsta lanac. Ako vozis ravan teren ili stepen 2 uzbrdo, nikako ne moze da se podesi brzina. Ako si napred na maloj, vrtis u prazno pa te tera da nazad vozis isto mali i eto ukrstanja. Ako si na velikoj sajbni, onda ide tesko, prebacujes nazad na velikii opet ukrstas. Nikako ne valja.
Zato mislim ko vec ne moze da vozi klasicne drumske prenose, prava stvar je napred tripl. Nema ukrstanja, veci raspon brzina i za uzbrdo i za nizbrdo.
Postavljeno 31 October 2021 - 12:04 PM
Nekada je u Shimanovim katalozima, bila preporuka da se izbegava ukrstanje lanca. Sada cute o tome. Shvatili su da bollje da cute, a ljudi neka ukrstaju mali-mali, veliki-veliki, njima to ide u korist. Sto vise ukrstate to ce pre stradati lanac i lancanici i njim bolje.
Drugo, ukrstanje tih kombinacija je apsolutna glupost. Ako vozis napred veliki, znaci ides brzo ili je nizbrdica. Ako je tako sta trazis nazad na najvecem lancaniku koji je za uzbrdo? Isto vazi i za kombinciju mali-mali. Ides uz brdo a vozis nazad lancanik za brzu voznju.
Iz tih razloga ja izuzetno mrzim to i ne ukrstam lanac.
E tu se javlja problem sa kompakt pogonom. Zbog takvih odnosa lancanika, on jednostavno tera vozaca da ukrsta lanac. Ako vozis ravan teren ili stepen 2 uzbrdo, nikako ne moze da se podesi brzina. Ako si napred na maloj, vrtis u prazno pa te tera da nazad vozis isto mali i eto ukrstanja. Ako si na velikoj sajbni, onda ide tesko, prebacujes nazad na velikii opet ukrstas. Nikako ne valja.
Zato mislim ko vec ne moze da vozi klasicne drumske prenose, prava stvar je napred tripl. Nema ukrstanja, veci raspon brzina i za uzbrdo i za nizbrdo.
Delim slično mišljenje.
S jednim dodatkom:
Kasete koje su pravljene za rekreativce se ne nude na tržištu. Postoje samo kao "junior" kasete. Pod ovim mislim na kasete koje kreću sa najmanjim lančanikom sa 13, ili čak 14 zuba. Takva, 14-34 kaseta bi bila sasvim upotrebljiva na aktuelnim "compact" pogonima, tipa 54-34 zuba i slično.
Dodatna prednost većeg broja zuba kasete bi bio i njen duži vek trajanja.
Na žalost, toga u ponudi nema, a i ako se nađe, koštaju kao dve "obične" kasete (ako ne i više).
Slično važi i za compact pogone sa zubima tipa 46-30 - koji su sa "običnim" kasetama puno upotrebljiviji (tipa sa 11-28 kasetom i slično).
Posebna čar su 1X pogoni, naročito na drumašima - tu moraš voziti sa "ukrštenim" (odnosno veoma iskošenim) lancem, jer ni nemaš više prednjih lančanika. Preporukom za izbegavanje ukrštanja, Shimano bi skočio sebi u usta kada su 1X pogoni u pitanju (jer je jedini lančanik na 1X pogonima otpirlike kao srednji na triple pogonima). Takva marketinška gimnastika bi tražila da prvo izbace 3X pogone (jer su "zastareli, nepotrebni, suviše komplikovani...") - onda nema direktne analogije više, pošto lančanik na 1X pogonima stoji otprilike između dva lančanika na 2X pogonima, pa kad za 2X napraviš grafik koji objašnjava "nepreporučive" kombinacije, ne skačeš sebi u usta kada je 1X u pitanju (barem ne direktno). Mada - mislim da Shimano i radi tako nešto - nema baš neku ponudu 3x sistema, pogotovo u klasama iznad najnižih.
Postavljeno 31 October 2021 - 02:33 PM
XTR je zadnji izasao sa 3 sajbne mislim 2017. 2018 ih vise nije bilo.
Medjutim Shimano odlcno zna kako se i kada menjaju brzine. To se najbolje vidi na primeru Di2 elektronske grupe.
Ko ne zna leva samraljka moze da se koristi ako zelimo, ali moze i da se prepustimo automatici, gde je dovoljno samo koristiti desni salter, a prednji menjac sam menja brzine,od zavisnosti gde se lanac nalazi na kaseti. I to radi savrseno. Nema ukrstanja , zakacinjanja lanca u kavez i sl.
Postavljeno 31 October 2021 - 02:45 PM
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
Postavljeno 31 October 2021 - 03:06 PM
@Milovuk
Ne znam da li tvojim postom aludiraš konkretno na mene, ali ako malo bolje pročitaš ono što sam ja pisao, shvatićeš da nikad ne vozim kombinacije mali-mali i veliki-veliki, a jedini razlog zašto mi je potrebno da lanac može i na te brzine da prebaci je upravo ono što je Relja spomenuo: ako dođe do grešle u menjanju brzina da to ne prouzrokuje oštećenje menjača.
Drugo, ako gledaš idealnu liniju lanca i ako uvek hoćeš da voziš tako da on nikad nije zakošen, onda treba da koristiš svega 4 brzine, dve na maloj i dve na velikoj šajbi. Ako je već tako, šta će onda bilo kome bicikl sa 2x10, 2x11 ili 2x12 sistemima?
Moderna mehanika je i konstruisana tako da poprilično dobro trpi iskošen lanac, dok god to nisu extremne kombinacije. Ali ako na primer voziš na ravnom, i naiđeš na blagu uzbrdicu koja traje svega par stotina metara, veruj mi na reč da mehanici neće apsolutno ništa škoditi ako tu sekciju odvozaš na kombinaciji napred veliki pozadi drugi najveći. Isto važi i za malu šajbu. Kao što rekoh, ekstremna iskošenja treba izbegavati, sve ostalo ide bez problema.
Ma ne, pricamo uopsteno, a jeste me podstaklo tvoje pitanje. Cisto menjamo iskustva.
Ako pitas kako je kada vozis sa pozadi 8 i uporedjujes sa 11 brzina, to mu dodje isto sto se tice ukosenosti lanca. Npr gde je na 8 faznoj kaseti na 4 tom, to moze na kaseti od 11 da bude na 6, iz razloga sto su gusce spakovani lancanici. Tako da je lancu sve jedno, on je za slicnu meru izlomljen (iskrivljen), po uzduznoj osi.
Postavljeno 31 October 2021 - 05:49 PM
Susretao sam se sa time - jedno od rešenja može biti skraćivanje lanca. Najbolje rukom "pokupiti" dve karike da se spoje i gledati kako se ponaša gornja rolnica - da li se dobija to što se želi.
Da, rizično je ako je lanac prekratak za kombinaciju veliki-veliki (napred-nazad) - jer se onda u slučaju prebacivanja u tu kombinaciju može desiti da lanac pokida zadnji menjač. Tako da bi bilo dobro proveriti da li u kombinaciji veliki-veliki ima prostora za skraćivanje lanca (kako se određuje dužina lanca).
Ako nema prostora, ostaje da se trpi lupkanje rolnice na najvećem pozadi, ili da se rizikuje uz pažnju pri menjanju brzina.
Vezano za ostale probleme - da, velika ukošenost lanca proizvodi te zvuke, bilo češanjem o kavez, bilo češanjem o veliki lančanik, bilo iz samih rolnica i karika lanca kada je isti jako iskošen. Probleme i simptome sam opisao sa sve ilustracijama u članku o liniji lanca. Tu sam pisao i o prednostima i manama podešavanja kada pogon (tj. prednji lančanici) stoji malo više ka unutra, ili malo više ka spolja, u odnosu na idealnu liniju lanca (kada je sve centrirano), kao i o načinima da se meri i da se promeni/prilagodi linija lanca.
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
Postavljeno 23 December 2021 - 11:50 AM
0 članova, 1 gosta, 0 anonimnih korisnika