Neverovatna priča o prvom Pariz-Brest-Pariz: 1891. godina je, pobeđuje onaj ko uopšte ne spava... 71 sat!
(pobednik prvog PBP-a Charles Terront)
Prvo izdanje PBP-a dogodilo se 6. septembra 1891, kao plod ideje Pierre Giffard-a, velikog ljubitelja bicikala i glavnog urednika "Petit Journal"-a, koji je nekoliko meseci ranije objavio knjigu o biciklizmu "La Reine Vélo".
Te godine PBP postao je najduža biciklistička trka ikad organizovana. Maksimalno vreme za uspešan završetak bilo je 10 dana. Propisi su nalagali da svi biciklisti moraju da koriste isti bicikl na celoj ruti, a kako bi se izbegla njegova zamena, organizatori na startu trke stavljaju poseban pečat na svaki bicikl.
Naučnici su se pobunili. Doktori jednoglasno sude:
"Ova ideja je čista ludost ." "Preterivanje u biciklizmu smrtonosno je za bicikliste kao i predoziranje arsenom. Loše će se završiti".
Ali uprkos tome što je nauka bila protiv njega, PBP je odmah naišao na veliko interesovanje javnosti. Kotizacija za učestvovanje, 5 ondašnjih franaka, dostupna je svima i uredništvo Petit Journal-a ubrzo je bilo preplavljeno prijavama za učešće. Stiže ih čak 576. Mnogi su se kasnije predomislili, ali njih 300 prihvata izazov, a među njima je i 7 žena! Ali u poslednjem trenutku Pierre Giffard odlučiće da ne prihvati predstavnice nežnijeg pola.
Najpre se htelo da trka ima internacionalni karakter, ali ipak je prevladao nacionalni duh i na startu su bili samo Francuzi. Postojao je strah od Engleza, smatrani su prejakima, tako da nisu pozvani. Doslovno su uništili Francuze, u junu mesecu iste godine, na prvoj trci Bordo-Pariz, na kojoj je pobedio George Pilkington Mills iz Londona.
Nagrade koje se mogu osvojiti su zanimljive: 2000 franaka za pobednika, 1000 franaka za drugoplasiranog, 500 za trećeplasiranog itd. do 21. mesta.
Ruta vijuga duž "Route Nationale numéro 12", od Pariza do Bresta, prolazeći kroz Versailles, Trappes, Pontchartrain, Houdan, Dreux, Nonancourt, Verneuil, Mortagne-au-Perche, Alençon Pré-en-Pail, Mayenne, Laval, Vitré, Châteaubourg, Rennes, Lamballe, Saint-Brieuc, Guingamp, Belle-Isle-en Terre, Morlaix i Landerneau. Okret na pola puta, u Brestu (place du Champ-de-Bataille), i povratak istom putem. Na kontrolnim tačkama su predstavnici biciklističkih klubova iz Bretanje, osnovani za tu priliku.
Zora je 6. septembraa 1891, samo tri meseca nakon prvog izdanja trke Bordo-Pariz (5 godina pre prvog Paris-Roubaix, 12 godina pre prvog Tour de France), ispred redakcije dnenvog lista okupilo se 206 trkača (nisu svi od 300 prijavljenih došli). Među biciklima na startu je i 10 tricikala, 2 tandema i jedan velosiped bicikl (onaj da ogromnim prednjim i malim zadnjim točkom). Polazak, u 7:03 sati, daje se trubom.
Nakon prolaska ispod Porte-Dauphinea, pioniri PBP-a započinju svoju avanturu dugu 1.198 kilometara, koju će gotovo u potpunosti voziti po zemljanim putevima.
Charles Terront (34 godine, iz Bayonnea), koji će pobediti na ovoj trci, vozi Humber, engleski čelični bicikl, težak ukupno 21 kg, sa Michelin gumama, revolucionarnim u to vreme. Braća Michelin, Edouard i André, angažirala su ga da testira njihov novi proizvod: gumu koja se lako skida i koja se može ponovno staviti za manje od pola sata, običnim šrafcigerom.
Charles Terront je izvanredno građen, kreće žestoko i ubrzo je sam u vođstvu. Ali nakon 278 km buši gumu i njegov najveći konkurent, 36-godišnji Jiel Laval iz Bordoa, sustiže ga i prestiže. Ali Laval je malo razmažen, gubi previše vremena na jelo i tuširanje, dok Terront zaustavljanja smanjuje na minimum i uskoro mu je za petama. Počinje trka unutar trke, jer jedan koristi gume Michelin, drugi gume Dunlop.
Na oba bicikla postoji i zvono. Koristi se, ne samo za upzoravanje, nego i protiv umora i pospanosti: noću, ako zatreba, zvoniš i to ti pomaže da ostaneš budan.
Terront i Laval voze rame uz rame satima. Torront ponovi buši gumu i opet zaostaje za konkurentom. Na okretnicu u Brestu Laval dolazi sam.
Popodne je, ponedeljak, 7. septembar. Prvu polovinu trke prešao je za 34 i po sata, sa prosečnom brzinom od 17,5 km/h. Na kontrolnoj tački na obali Atlantskog oceana, okrenulo je 106 biciklista (zabeleženo je već 100 odustajanja).
Terront kasni 51 minut za vodećim. Zaostatak se stalno povećava i iznosi sat i 20 minuta na ulazu u Guingamp. Ali tu se događa preokret...
- nastaviće se -