Ovaj prikaz je namenjen pocetnicima koji zele da na jednostavan i svima dostupan nacin nadju odgovor na pitanje, koje se u stvari i ne postavlja tako cesto, kako da punim telefon i baterije preko diname dok sam u pokretu, predlazem sledece resenje:
https://fahrradzukun.../minimal-lader/
I sam naslov ove teme je parafraziran naslov njihovog feljtona koji se bavi punjacima.
Radi preglednosti teme kopiracu delove iz njihovog clanka.
Sema na kojoj se zasniva punjac je sledeca:
Gde su komponente:
- D1-D4 Schottky diode SB260
- D5 Zener dioda 5.1 V / 5 W 1N5338B
- C1 Elektrolitski kondenzator bipolarni 330 µF / 16 V
Kondenzator C1 se moze napraviti od dva obicna ElKo 680 µF / 16V low ESR po sledecoj semi:
- C2 Elektrolitski kondenzator 1,000-10,000 µF / 6.3 V ; 105 ° C; low ESR
- USB ulaz, zenski USB tipa A
- K1-K2 Bakarne ili metalne plocice 10x20mm u funkciji hladnjaka zalemljene sto blize diodi
- S1-S2 prekidaci, prikazani u donjoj semi
Varijanta sa dva prekidaca:
Prikaz kako to izgleda u njihovoj izvedbi:
Sve komponente ovog punjaca se mogu kupiti u domacim prodavnicama:
Podstaknut raspravom u temi Struja na tockovima odlucio sam da napravim prakticnu demonstraciju.
Komponente koje cine srce punjaca su na prvoj slici i kostaju 150 dinara.
Naredna slika pokazuje diodni most koji pretvara naizmenicnu struju u jednosmernu. Voditi racuna koji kraj diode se povezuje sa kojim, obratiti paznju na kruzne oznake crtice na samom telu diode. Ostale slike prikazuju kako povezati, u ovom slucaju kondenzator od 2200 µF, sa diodnim mostom kao i povezivanje zener diode na ostatak "punjaca".
Voditi racuna da je zener dioda povezana krajem koji ima kruznu oznaku, crticu, sa izlazom diodnog mosta koji takodje ima oznaku, vidi se na trecoj slici, to je pozitivna grana punjaca tu je zalemljena i pozitivna nogica kondenzatora.
Poslednje dve slike pokazuju bakarne plocice koje sam zalemio na nogice zener diode.
I gotov je punjac !!!!!
U obliku bez C1 kondenzatora punjac isporucuje gotovo odmah 0.5A ali ne vise od toga koliko god brze da se vozi i kosta citavih 90 dinara. Performanse ce biti slikovito demonstrirane
Naravno treba zalemiti USB ulaz vodeci racuna o polaritetu, minus grana je tamo gde je zalemljena minus nozica kondenzatora, vidi se na cetvrtoj slici. Minus grana se povezuje sa Ground, pozitivna grana punjaca se povezuje sa Vcc +5V.
Kako u praksi izgleda funkcionisanje:
Voltaza:
Poslednja slika pokazuje proceduru, pozajmljeni su kablovi od lampe u "punjac" koji visi levo na slici a glava busilice o gumu drzi brzinu.
Amperaza:
Razlika izmedju punjaca bez i sa bipolarnim kondenzatorom, C1, je u tome sto punjac sa C1 daje mnogo vise ampera u srednjoj zoni brzine 10-20 km/h, odnosno do 10km/h isporucuje manje od punjaca bez C1 a pri ostalim brzinama vise i to u srednjoj zoni i do 100% vise a preko 20km/h 20% vise.
U zavisnosti od stila voznje treba se opredeliti za tip punjaca ili ugraditi prekidac S2 i imati oba.
Amperaza sa C1:
Voltaza sa C1:
Poslednje dve slike pokazuju zgazenu bubasvabu odnosno nacin kako da se poveze bipolarni kondenzator koji je napravljen vezivanjem plus nozica dva 680 µF / 16 V low ESR kondenzatora.
Takav sklop se serijski vezuje za jednu ulaznu granu naizmenicne struje.
Ovakav vid prostog punjaca je naj optereceniji kada NEMA prikljucen potrosac, mobilni telefon ili power bank. U tom slucaju sva raspoloziva struja prolazi kroz zener diodu a posledica toga je da se greje, zato se i postavljaju limici na zener diodu da pospese hladjenje. U slucaju otkazivanja zener diode ona se ponasa kao kratak spoj te potrosaci ne bivaju izlozeni visokom naponu.
Takodje generator konstantno pruza veliki otpor bez obzirz da li ima prikljucen potrosac ili ne posto je kolo uvek zatvoreno.
Da bi se izbegao nepotreban otpor kao i grejanje punjaca preporucljivo je ugraditi prekidac S1 i ukljucivati punjac samo kad je povezan potrosac. U takvoj kombinaciji sam na nekoliko tura koristio punjac bez neprijatnih iznenadjenja a isti je i dalje u funkciji kod prijatelja.
Ko se odluci na konstrukciju zelim mu puno zabave a u sluccaju da bude i koja varnica nece biti velika steta