Saveti za trening
#1
Postavljeno 07 June 2020 - 08:10 AM
#4
Postavljeno 26 June 2022 - 11:40 AM
#5
Postavljeno 05 February 2023 - 03:19 PM
(piskarao na fb stranici, pa ajde da iskoriram ovde )
▪ Treniranje na moj način ▪
Nikad do sad neka moja vožnja nije bila trening, mislim trening u pravom smislu te reči.
Dešavalo se, naravno, da odem da vozim a da mi se baš nije išlo. To bi bilo onda kad sam već imao pauzu od nekoliko dana, ili sam znao da narednih nekoliko neću moći da vozim (posao, obaveze, loše vreme i sl.), ili mi se približavao neki važan (veliki) brevet, pa eto, kao da održavam dobru formu... (mada, i u takvim situacijama, obično me samo mrzi da krenem, a posle bude ok)
Međutim, nikada nisam trenirao u fazonu da odem negde i više puta uzastopno penjem isti uspon, ili da radim kratke sprintove, intervale, polaske iz mesta sa teškim prenosom i sl. Jesam ponekad vozio malo brže (retko), a najčešće lagano, ali to je zavisilo od trenutnog raspoloženja, da li sam krenuo odmoran ili umoran, naspavan ili nenaspavan, na početku ili na kraju dana itd.
Nisam nikada trenirao zato što nikad nije ni bilo potrebe. Jer sam se uvek samo ili vozikao, ili učestvovao na brevetima, gde su vremenski limiti dosta veliki, tako da ne treba voziti nekim jačim intenzitetom, dovoljno je samo biti izdržljiv, a toga mi nikada nije falilo, s obzirom na to koliko km godišnje prepedaliram.
Od prošle godine, počeo sam da vozim i ultra trke. Uoči one u Sloveniji prošlog leta (slo24ultra) nisam trenirao, bio sam siguran da svakako mogu da ispunim svoj cilj, a on je bio 600 km za 24 sata (a i povredio sam koleno na basketu, mesec dan ranije). Ali imam nameru (već sam se i prijavio) da početkom juna meseca učestvujem na ultra trci B-Hard (1200km), pa ne bi bilo loše da na njoj ne zauzmem baš poslednje mesto.
Ali kako sebe da nateram da treniram, kad mi se baš ne da?
Za početak, pronašao sam način da vozim brže... i već sam ga isprobao nekoliko puta.
Koji način?
Pa ima ih više:
◦ Treba da sačekam ćerku iz škole u određeno vreme → pođem na vožnju kasno, pa moram brzo da vozim da bih se vratio na vreme.
◦ Treba da je vodim na balet u određeno vreme → pođem kasno...
◦ Znam u koliko sati pada mrak → ne ponesem prednje svetlo, pa moram da žurim.
Na takvim vožnjama mi prosečna brzina bude za 2-3 km/h veća nego što bi bila inače, što je velika razlika.
Nastaviću sa takvim fazonima još neko vreme, a onda tokom marta i aprila ne bi možda bilo loše da povremeno ubacim i neku kraću, a još intenzivniju vožnju. Ili da u neku standardnu ubacim neke intenzivnije delove.
Da li ću uspeti da se nateram na sve to ili ne, ne znam sad... probaću... (ali nisam baš siguran) A na B-Hard ultra trci moraće i neko da stigne poslednji na cilj...
#6
Postavljeno 05 February 2023 - 04:06 PM
Ne bih se ja motivisao na taj način.
Prosečna brzina na vožnji je relativna stvar i zavisi od puno spoljnih faktora. Ako je cilj vožnje poboljšanje fizičke spreme ja bih se radije koncentrisao na puls, kadencu i ako ima opcija da se to koristi, merač snage.
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
#7
Postavljeno 05 February 2023 - 04:42 PM
A dobro, kad radim takve stvari imam uvek opciju da javim kući ženi ili sinu da me zamene.
Znam da ima mnogo drugih (ozbiljnih) načina, ali imam problem da ne mogu sebe da nateram da se patim.
Jedino kad moram, onda moram... Tad nema oću-neću...
#8
Postavljeno 05 February 2023 - 07:50 PM
Postoji verovatnoća da je trening koji si opisao neproduktivan, pa čak i kontra-produktivan. Ne kažem da jeste, jer nemam podatke sa vožnje, ali obrati pažnju da ne preteraš.
Produktivnije je da voziš duže vožnje (3+ sata) lagano (zona 2), a da povremeno ubaciš jače, a kraće vožnje (1-2h). Recimo, 3x20min onoliko jako koliko možeš da ideš 20 minuta, a između 10-15 minuta lagano. Ili 4,5 ili 6 puta po 3-5 minuta, opet maksimalnim tempom koji možeš da izdržiš, a lagana vožnja između da bude ista kao dužina intervala (ili minut kraća). Jedna ili dve te jače/kraće vožnje nedeljno, ne više, nikad dva dana uzastopce. Obavezno zagrevanje i "hlađenje" pre/posle.
Uglavnom, pokušaj da se informišeš, vredi.
#9
Postavljeno 05 February 2023 - 08:23 PM
#10
Postavljeno 05 February 2023 - 08:47 PM
@flocus
Jasno... samo meni je problem motivacija, a ne kako pronaći odgovarajući trening.
*
@Boris
Ima više razloga:
- vozim u različitoj vrsti obuće tokom godine
- svi kažu da mora da se malo i pada dok se čovek navikne (a i kasnije može lako da se desi), a meni se u mojim godinama baš nijednom ne pada, jer mogu nezgodno da tresnem, pa da mi teba mnogo vremena da se oporavim (kao letos, nakon povrede kolena na basketu, kad su mi bili potrebni meseci)
- mislim da je bolje da nisam vezan, pa nisam stalno u istom položaju, mislim na noge, stopala, na kolena... na dugim vožnjama (grešim?)
#11
Postavljeno 06 February 2023 - 11:43 AM
...@Boris
Ima više razloga:
...- mislim da je bolje da nisam vezan, pa nisam stalno u istom položaju, mislim na noge, stopala, na kolena... na dugim vožnjama (grešim?)
Nema šta da grešiš, ako ti je to važno onda je važno To je i meni jako važno jer, kao što menjam položaj ruku na kormanu, tako ponekad i pomerim stopala, uglavnom na kratko ali svejedno ih povremeno pomerim, pa pomerim dupe na sedištu što onda promeni i položaj nogu... Sve to mnogo pomaže, a efekat svega toga ne bi bio tako dobar da sam ukopčan jer bi položaja bilo mnogo manje. Ali, tebi je rezultat daleko važniji nego meni, pa sam zato pomenuo (nije da sam očekivao da o tome nisi mislio, ali reko' da se napravim pametan)
#12
Postavljeno 06 February 2023 - 07:12 PM
Ok performanse, ali moram u ovim mojim godinama pre svega da mislim da to da mi bude udobno i da ne opterećujem previše neke delove tela, a tu pre svega mislim na kolena, koja su uvek kritična, i ne samo kod nas matorih.
#13
Postavljeno 06 February 2023 - 09:24 PM
To je važilo za drumske sprinterice, e sad verovatno ima tako nešto i za MTB samo nisam siguran kako ide. U svakom slučaju nisu sprinterice i spd sistem pravljeni tako da nema baš nikakvog pomeranja stopala u njima. Treba samo okvirno znati kako podesiti pločice i odabrati prave pedale i pločice spram svojih potreba.
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
#14
Postavljeno 06 February 2023 - 09:41 PM
Verujem (a i znao sam to već), ali to je samo jedan od razloga. Ostaje ono padanje...
(kao i vožnja u različitoj obući: od sandale do čizme )
#15
Postavljeno 06 February 2023 - 09:49 PM
Što se padanja tiče, jedini razog da pobedimo naše strahove je da se suočimo sa njima. Iznenadio bi se kako se čovek brzo navikne na ukopčavanje i kako to postane instinktivna reakcija čak i u slučaju nužde.
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
#16
Postavljeno 06 February 2023 - 10:10 PM
Koristim kombinovane SPD (sa jedne strane se kače, sa druge strane klasične). Čim je neka gužva, zastoj, prepreka itd. odmah izvlačim jednu nogu i stavljam na ravnu stranu pedale. Toliko sam se ispraksirao da instiktivno/telepatski/jebemligakako uvek kada mi treba nameštena je na pedali strana na kopčanje ili ravna stranu kada mi ona treba.
A kada u isto vreme jednom nogom vučeš a drugom guraš e onda Mićo, to je turbo pogon.
I na kraju Mićo, što se tiče vezivanja za pedale, jedna izreka
"ljudi jedite govna, nemoguće da nekoliko stotina miliona muva greši"
Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
#17
Postavljeno 06 February 2023 - 10:18 PM
To je važilo za drumske sprinterice, e sad verovatno ima tako nešto i za MTB samo nisam siguran kako ide. U svakom slučaju nisu sprinterice i spd sistem pravljeni tako da nema baš nikakvog pomeranja stopala u njima. Treba samo okvirno znati kako podesiti pločice i odabrati prave pedale i pločice spram svojih potreba.
Imaš i kod Shimano cleatova za SPD-SL, tj drumske i dalje po bojama koliko ima mogućnost da pomeranje. Kod MTB imaš Shimano dve opcije SH51 su bez pomeranja, SH56 mogu da se pomeraju do 13 stepeni. Drugi proizvođači, tipa Crankbrothers imaju recimo 4 različita tipa cleatova. Plus recimo na Shimano SPD imaš mogućnost da imbusom podešavaš koliko će jako pedala da stegne cipelu, od toga da maltene samo ispada pa do toga da moraš baš muški da ga cimneš da izađe.
Generalno što se padanja sa kopčanjem tiče mislim da je tu više problem navike. Zato što situacija gde zaboraviš da se otkopčaš se dešava samo na početku i samo prilikom stajanja, kada ideš jako sporo, pa je više udar na ego nego što je opasnost. Meni se desilo prvi put kada sam ih koristio, što je bilo smešno jer sam pao ispred prepunog kafića a još sam bio klinac pa me bilo blam. A drugi put nisam bio dugo vozio pa sam bio na poslu, pa se zapričao s koleginicom i krenuo i zaboravio i opet pao, malo sam odrao kožu, ali osim toga ništa. Tako da je tu samo stvar glave.
E sad da li pomažu ili ne, meni su primarno za mtb pa je to malo drugačije, ali recimo su mi na brevetu neke kolege tvrdile da su drumske SPD-SL pedale mnogo bolje od mojih SPD jer je veća površina kojom prijanjaju na pedalu pa manji imaš problem s umorom. Ja drumske prosto nisam nikada probao jer hoću da koristim istu obuću i za mtb i za drum a mtb je tu bio prvi Uostalom to se lako da proveriti - samo pogledaj šta koriste ostale kolege koje učestvuju na tim ultra distance trkama pa je verovatno najbolje ići logikom koju koristi većina.
Što se treninga tiče mislim da je problem sa treningom koji je čisto "iz glave" što s njim možeš doći samo do nekog nivoa, da bi išao dalje moraš da radiš ponavljanja penjanja, intervale i slično. I tu je problem sa trkanjem - kada se u nekoj disciplini takmičiš onda prosto više nemaš luksuz da radiš samo ono što ti se sviđa nego treba da radiš ono što bi ti popravilo rezultat. Jbg, treba naći balans koji odgovara.
#18
Postavljeno 07 February 2023 - 04:59 AM
Međutim mogućnost normalnog hodanja, penjanja i spuštanja niz stepenice kao i opcija za kopčanje sa obe strane koju pružaju mtb pedale po meni umnogome odnosi prevagu u praktičnosti spd u odnosu na spd sl sistem. I ja imam i mtb i drumske sprinterice i u 80% vremena uvek koristim spd... Mada ja nisam baš neki preambiciozan biciklista, iskren da budem.
"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa". H. Ford
#19
Postavljeno 07 February 2023 - 06:54 AM
Ok performanse, ali moram u ovim mojim godinama pre svega da mislim da to da mi bude udobno i da ne opterećujem previše neke delove tela, a tu pre svega mislim na kolena, koja su uvek kritična, i ne samo kod nas matorih.
Upravo tu dolaze do izražaja spd pedale i obuća jer ti daju mogućnost da povlačiš nogom suprotnom od one koja gura i tako rasterećuješ kolena posebno na usponima gde im je i najteže.
U početku otpustiš pedale u minus do kraja kako bi noge otkačio sa minimalnom snagom prilikom zaustavljanja. To sa padanjem je više mit nego realnost. Prednosti su višestruke fok mana jednostavno nema.
Na tebi je da odlučiš.. ili hoćeš ili nećeš.
https://picasaweb.go...208760685671353
#20
Postavljeno 07 February 2023 - 07:06 AM
Ostaje ono padanje...
(kao i vožnja u različitoj obući: od sandale do čizme )
Samo se sise boje padanja. Pravo muško dekne, ustane, otrese prašinu i nastavlja dalje.
https://picasaweb.go...208760685671353
2 članova čita ovu temu
0 članova, 2 gosta, 0 anonimnih korisnika