Postavljeno 04 July 2021 - 02:41 AM
Brevet 4 Corners of Croatia: 3. deo
Nedelja, 20.6.2021.
Nalazim Kamp u Savudriji, lupam na vrata recepcije, izlazi mladić koji tu radi, za njim i čovek iz obezbeđenja.
- Dobro veče, evo karton...
- Molim?
- Karton za pečat.
- Izvinite, šta tačno želite?
- Pa pečat u karton, zar ovo nije "ček point"?
- Gospodine, možete li mi objasniti o čemu se tačno radi?
I ja mu tu sad kao objašnjavam da je svake godine kod njih na recepciji kontrolna tačka breveta, udaraju nam pečate u kartone, ovo-ono... Pre mene dvojica su već prošla, već do jutra će možda još 4-5 njih. Dečko poziva telefonom koleginicu (koja je valjda radila smenu pre njega), ona mu daje instrukcije, tako da dobijam taj drljavi pečat i pitam ga za spavanje, kad ono... neeemaaa... Kaže mi da nemaju ništa, mogu eventualno tu na klupici da prespavam, ali da mogu da pitam u drugim kampovima.
I ništa, krenem ja nazad ka Umagu u potrazi za krevetom. Nalazim neke kampove, međutim nikoga na recepciji, već je oko 02:30, a onda ulazim da pitam na recepciji jednog objekta (rečeno mi je posle da imaju i kamp i sobe), tražim bilo šta, samo da ima krevet, jedino da nije skupo, jer bih ostao samo 4-5 sati. Čovek gleda u te svoje knjige i kaže: "najjeftinije što imam staje sto trideset..."
Uh, dobro je, pomislim u tom trenutku, jer znam da 150 kuna je 20€.
"...sto trideset i jedan euro", reče.
- A ne, to mi je preskupo...
On krene da izusti nešto, kao da spusti malo cenu, ali ja sam ga prekinuo sa "i da je polovina od toga, opet mi je skupo".
*
Vidim ja nema ništa od spavanja, vratim se u Umag, makar da nađem nešto za klopu. Pitam neke momke za info, a oni mi kažu da je sve zatvoreno.
- Umag, turističko mesto, počelo leto, subota veče (ok već je nedelja)?
- Nema ništa sigurno, odgovaraju, jedino benzinska pumpa radi u ovo doba noći.
Zapričam se ja tu usput s njima, o svemu i svačemu (između ostalog dao sam im svoje objašnjenje o tome zašto Vučič dobija izbore u Srbiji), pa na kraju oni odoše da spavaju, a ja da se provozam po gradu i proverim da li je stvarno baš sve zatvoreno. I jeste, bilo je, pa na kraju potražim i nađem tu drljavu Crodux benzinsku pumpu. Međutim, nije bila toliko drljava, imali su u frižideru i hladne sendviče, tako da sam u nastavku breveta još par puta birao baš te Crodux pumpe za "šoping", mislio sam da jedino oni imaju 'ladne sendviče. Kasnije sam ih, ipak, i na jednoj INA pumpi, na izlazu iz Dubrovnika, našao u frižideru.
*
Smazao sam dva sendviča i šta ću jadan, krenem nazad. Izgubio sam više od 2 sata, a nit' sam vozio, nit' sam spavao. Počinje polako da sviće, polu dan, polu noć. A ja sam pola čovek, pola zombi i tražim mesto gde bih mogao na miru da se komiram...
Vozim lagano i gledam usput napuštene kuće, nedovršene kuće u izgradnji (naredni dan je nedelja, pa kontam da se radnici neće pojaviti u rano jutro), bilo šta gde bih mogao da se ubacim i odspavam nekoliko sati.
Na 5-6 km od Umaga, na ulazu u jedno selo, nalazim zanimljivu livadicu i šumarak i odlučujem tamo da prilegnem. Odmotavam aluminijumsku foliju, prostirem je dole, obaram bicikl na levu stranu (nema retrovizora da mi pravi problem) [desna strana bicikla ne dolazi u obzir, sa te strane su lanac i menjači], ne skidam telefon sa držača i ne vadim novac i dokumenta iz torbice na ramu, ali odozgo preko torbice stavljam kacigu, pa zatim još neke stvari i na vrhu napolitanke i kroasan. Glava tu pored kacige, s nadom da ću uspeti da čujem ako neko pokuša da me pokrade dok spavam. Mrtav sam čovek. Već je svanulo, bilo je oko 5 sati, znači nisam oka sklopio 47 sati nakon buđenja u Iloku, dva dana ranije, a prepedalirao sam 784 kilometara, što mi postaje novi rekord u besprekidnoj vožnji, znači bez spavanja i dužih pauza (najduža oko 30-ak minuta).
Da mi je ova sad pamet, ostao bih u Savudriji i prespavao ili na tim klupicama u kampu, ili na plaži, na nekoj plastičnoj ležaljci. I već oko 6 sati nastavio bih vožnju. A ovako sam leg'o tek oko 5 i probudio se (sav slomljen od neudobnog spavanja) oko pola deset.
Negde u neko doba... ne noći, već jutra, u sred spavanja, verovatno od šuškanja kesice kroasana, koji je bio na vrhu "piramide", zajedno sa napolitankama, probudim se. Otvorim oči i ugledam nekog raščupanog bradatog lika u narandžastoj majici (ili možda čizmama te boje, tako mi se nešto "javlja"), nekog lokalnog seoskog klošara. Tako je izgledao brljivom pospanom biciklisti. Izvinjavam mu se ako sam pogrešio u proceni, ali mislim da je pokušao da mi uzme kroasan, mada ne mogu da budem siguran u to. Rekao je nešto u fazonu da je hteo da vidi da li sam dobro, a ja sam mu odgovorio "legao sam da odmorim, nisam spavao celu prošlu noć".
A smešno je što sam mu pričao na grčkom jeziku. Eto, mozak se malo spetljao, mada je pogodio da sam negde u nekoj drugoj državi, u inostranstvu. Ali pogrešio je još nešto: nisam spavao 2 poslednje noći, ne samo jednu.
*
Dakle budim se oko 9:30 i dok sam, pre polaska, čistio i podmazivao lanac, zove me Kornel i pita me da li je sve OK, jer vidi na sajtu da se već satima ne krećem, pa da možda tracker nešto ne zeza (kao što je, na primer, Josipov zabagovao negde u Gorskom Kotaru). Ja mu odgovaram da je sve u redu i da upravo polazim. A u sebi mislim "pa, brate, i mi Cigani imamo dušu", što se ono kaže. Nakon 2 dana motanja, red je da i ja i moj tracker malo odmorimo. Pita me on još i da li idem prema Savudriji (spavao čovek i nije pratio moje noćno švrljanje po Umagu i okolini), ja odgovaram da ne, već se vraćam prema Buzetu.
Sinoć mi se put od Buzeta do Umaga i Savurdije strašno odužio, jer sam jedva čekao da stignem i legnem, a sad mi se, uprkos kontra vetru, isti taj put učinio znatno kraćim. Srećem usput najpre Dražena i Silvija (popričamo malo na brzaka), a zatim i Ivana i Josipa, koji idu ka Savudriji. Ivan me pita kako mi je rame, da li me još boli, a ja mu odgovaram da ne boli više (ruka je ostala neupotrebljiva, ali bol jeste prestala), sada me boli kuk, zato što sam 4 i po sata spavao na tvrdom na istoj (levoj) strani.
Marko je takođe spavao negde u Umagu ili okolini, pre mene stigao, pre mene nastavio put ujutro (nisam ga više video do cilja), a Tibor je otišao prema Savudriji dok sam ja spavao, međutim pre nego što je okrenuo nazad, ja sam se probudio i nastavio vožnju.
*
Stižem u Buzet, svraćam u supermarket. Zamolio sam starije društvo u kafiću pored da mi pripaze bicikl i na tenane obavio jutarnju kupovinu (mada je već bilo podne). Svašta sam nakupovao, kao da me nakon Buzeta ne čeka strašan uspon uz koji treba da vučem svu tu hranu. Ali ja sam poznata mazga, ne marim mnogo za težinu bicikla i prtljaga...
A uspon na početku jeste bio opasan, pa sam kilometar-dva gurao bicikl uzbrdo. Nije da nisam mogao da vozim (makar i na cik-cak), nego sam računao da nije loše da odmorim malo mišiće koji se koriste dok se motaju pedale, jer se prilikom hodanja koriste neki drugi... A ionako između 5 km/h i 8 km/h ne postoji neka velika razlika. Svratio sam u jednu kuću, uzeo vodu, popričao sa gazdaricom, kako je već red...
Sinoćni spust ka Buzetu izgleda da me je neopravdano preplašio, jer sam se iznenadio kako sam se brzo (i lako) popeo uz veliko brdo, odakle su tog dana kerefeke izvodili oni... kako se rekoše zovu (i sa nekima od njih, onima koji su već aterirali, razmenio sam reč-dve tokom)... zaboravio sam ime tog (nazovi) sporta. Ali to je onaj kao veliki zmaj, koji ima i sedište u kome čovek sedi, imaju motor (i "ventilator"), popnu se ljudi gore na brdo, pa onda "skoče" i onda tako s tim motornim zmajem lete, lete...
*
Ulazim još jedanput, na kratko, na teritoriju Slovenije, onda prolazim kraj kuće fudbalera u gipsu (ne beše nikoga u dvorištu, inače bih opet svratio po vodu), a u jednom momentu sustiže me Tibor (uplaši me, nema mi retrovizora, pa ga nisam "usnimio" još izdaleka), ali nakon par minuta staje da bi pojeo nešto, i sledeći put vidimo se tek narednog dana.
Nakon što u Savudriji i Umagu, osim spavanja u krevetu, nije bilo ništa ni od punjenja powerbanka, koji se u međuvremenu ispraznio, ponovo sam se prebacio u štedljivi mod. Telefon jeste bio skoro pun, ali ko zna da li ću se naredne noći dokopati neke sobe sa strujom ili opet neću, tako da za svaki slučaj nema više slušanja Naxi radija i nema prečestog gledanja u mapu. A onome ko ne gleda prečesto u mapu, lako se desi da promaši skretanje. I to baš na spustu, pa posle mora bambadava da se penje nazad. Ali, na sreću, samo kilometar-dva. Dobro da mu se predeo učinio nepoznatim (ne seća se da je juče prošao tuda), pa je stao da proveri na telefonu.
*
Kroz divljinu na delu rute Zvoneće-Matulji, dodatno trošim već prosvirale kočnice, pa sam u jednom momentu morao da napravim pauzu od 5-6 minuta, da bi se diskovi ohladili.
Konačno izlazim na magistralu, vozim prema Rijeci, zastajem kod stadiona Kantrida, koji je na vrlo neobičnoj lokaciji i odozgo sa puta pogled na teren je kao iz drona ili helikoptera. Treneri treba da se popnu gore i da posmatraju meč odozgo, jer mogu odlično da se vide formacije i kretanje fudbalera.
Kao i obično, u kasno popodne i sumrak najlakše mi pada motanje, pa tako pičim prema Senju, ne baš brzinom svetlosti, ali skoro...
*
Benzinska stanica INA, sledeća kontrolna tačka. Dobijam pečat, kupujem nešto hrane i pića, pričam sa radnicima, koji upravo vrše smenu (22 sata je). Ovi koji su tek stigli na posao pričaju mi o Aresu koji je tu prošao tog jutra oko 04h ("samo" 18 sati pre mene), a ja ih uveravam da je on svojevrsni luĐak, koji je, između ostalog, vozio i RAAM trku od Pacifika do Atlantika itd.
*
Kad parkiram bajs da bih ušao u neku radnju ili benzinsku, u ovom slučaju, pošto nemam čime da zaključam svog dvotočkaša, kad stanem ja opustim sajle na menjačima, pa ako bi neko eventualno pokušao da skoči na bicikl i odveze ga, malo bi ga spetljalo i usporilo to iznenadno padanje lanca sa većih na manje "zupčanike" (i napred, i pozadi). Ali ko drugome jamu kopa...
Dok završavam ćaskanje sa radnikom pumpe, u tom trenutku on mi prepričava jutarnji razgovor sa Aresom i kako je on kupio neke napitke tu kod njih, ja sedam na bajs da bih krenuo, jedem kroasan koji držim u desnoj ruci, a samo levom držim upravljač. Nagazim pedale, lanac spadne... i ja, sa 0 km/h, preko bicikla padnem i udarim o asfalt baš levim kolenom, baš na mestu koje sam odrao prilikom pada u Osijeku. Aaaaahhhh, počnem da kukam, gde baš na to isto mesto... Onaj radnik pritrčava da mi pomogne da ustanem i komentariše "nećeš ti daleko stići" (zna da motam već 3 dana uz minimalan odmor i spavanje), ja stenjem i ne odgovaram mu... On ponavlja to isto da neću daleko stići, a ja mislim u sebi "aj ne jedi govna kad ne znaš zašto sam pao... a zbog tebe sam pao, zamajavaš me tu i zaboravio sam na menjače..."
*
Vođen iskustvom sa breveta Pariz-Brest-Pariz 2019, gde sam prvu i treću noć probdeo na biciklu, a samo drugu "spavao" (što na patosu, što u sedećem položaju, sa kacigom na stolu kao zamenom za jastuk), računao sam da, pošto sam na Istri dremnuo 4,5 sata, kao i prve, i tokom ove treće noći, mogu sasvim da preskočim spavanje. Osećao sam se odmorno i dobro (ako izuzmemo obnovu oderotine na kolenu), pa sam nastavio vožnju. Ivan mi je posle pričao da je na Blackblox sajtu video da su svi ostali da spavaju u Senju, samo smo nas dvojica vozili te noći (saborac Josip bio mu je u međuvremenu odustao), i da je pokušavao da me "ulovi".
Kornel mi je na večeri u Molunatu, na cilju, rekao da je ta deonica posle Senja vrlo lepa i da je šteta što sam je prošao po mraku. I zaista, nema naseljenih mesta, nema ničega, samo brda i more, i ostrva sa desne strane, sigurno je fino voziti tu po danu, ali kad se sad setim, ja sam tokom celog breveta najviše uživao u vožnji upravo na tim usponima, u tih prvih sat-dva nakon Senja. Saobraćaj slab, skoro nikakav. Mesečina jaka, Mesec skoro pun. Vozim sporo, nema strujanja vazduha oko ušiju, dakle potpuna tišina. I onda još isključim svetla i vozim po mesečini... Pa uđem u tunel i derem se, dozivam svoje...
*
Lepo beše to uživanje, al' ne potraja celu noć. Oko 4-5 sati ujutro poče da mi se spava. Šta ću... kao i u Istri, počnem da osmatram okolinu, svraćam u selo Cesarica, pokušavam da nađem zgodno mesto za spavanje. Ne nalazim ništa, pa nastavljam dalje, jer vidim na mapi da uskoro stižem u Karlobag, pa računam da bih tamo mogao da se smestim negde na 2-3 sata. Mogao bih bilo gde pored druma da prilegnem, znam. I ne plašim se ljudi, ali plašim se zmija. Jer predeo je takav (kamenjar) da ih sigurno ima. Zato gledam da izbegnem spavanje "u prirodi".
Stižem u Karlobag, koji je mnogi manji nego što sam mislio da jeste, ali opet nadao sam se da ću uspeti da pronađem negde vodu, pre svega. A takođe i mesto za spavanje. Ideja mi je bila da nađem neki kafić i da legnem na njihove stolice (ako imaju sunđere, još bolje). Špartao sam Karlobagom gore-dole, gore-dole, ništa zgodno nisam našao, pa sam se ljutito vratio na magistralu i nastavio da vozim dalje prema jugu...
Posle nekoliko km, shvatim da sam zaboravio da dopunim zalihe vode, koje su mi već na izmaku. Naravno, vraćanje u Karlobag nije dolazilo u obzir, nastavljam i uskoro nailazim na jednan saobraćajni znak, obaveštenje da u narednih 17 km sledi velika serija krivina, pa kao deonica je zahtevna za motorcikliste. Tu sam se malo uplašio, jer 17 km može da znači 45 minuta ili čak i jedan sat vožnje, ako ima uspona. Gledam mapu... auuu, stvarno ima gomila tih uvala, malih zaliva, a nigde sela. Nagrabusio sam. Pijem poslednje kapi vode i nadam se čudu...
*
Već se bliži jutro, pa kamioni raznosači robe polako počinju da se pojavljuju na magistrali. Odlučim da zaustavim jedan od njih. Čovek stane, a ja ga pitam da li ima nekog seoceta ili barem kuća u blizini. On reče da ima nekog sela, tu na 2 kilometra. Odmah da kažem da nije bilo 2, već 10 km. Poznato je koliko ljudi znaju da pogreše u proceni, kad ih pitaš o udaljenosti nečega, nije ovaj bio ni prvi, niti će biti poslednji. Teram dalje, međutim, pre tog sela, nailazim na jednu kuću pored puta. Onako, iz čista mira, jedna jedina kuća, sama. A napolju u avliji - baba. Šta je tražila u dvorištu u sred noći (bilo je oko 03h), pojma nemam, ali stao sam i pitao je da li ima neku česmu, da uzmem malo vode. I pošto ona nije kao iz topa odgovorila potrvrdno, ja sam očajnički dodao "MOLIM VAS". Samo da se babac ne uplaši od mene, pomislio sam, pa da zbriše nazad u kuću.
- Ko će ovde da ti da česmu - reče.
To sigurno znači da nema vodovoda, mudro sam zaključio ja, a baba je rekla da sačekam, doneće mi vodu iz kuće. I eto je, vraća se, donosi petolitarski balon, koji nikad u životu nije oprala, smeo bih da se kladim. Ali koga sad briga za higijenu, kad se radi o preživljavanju... Držim bidon, ona u njega sipa iz svog balona, a dok sipa, žali mi se kako nema dovoljno vode, a ja, iako mi flaša još nije bila puna, kažem kao "pa dobro, dosta mi je, ostavite i za vas". Ona odgovori da ima unutra u kući još dovoljno, napuni mi ceo bidon, ali meni je ipak bilo neprijatno da joj tražim da mi napuni i flašicu od Kokte... Pitam je da li ima nekog sela u blizini (onih kamiondžijinih 2 km odavno je prošlo), ona reče da ima... ali ono, celo selo 2 kuće. Ali na 30 km je Starigrad, veliko mesto.
*
Oprostim se od babe i nastavim. Vodu smo rešili, bidon mi je kapaciteta 950 ml, ali spava mi se... Vozim dalje i nailazim na jednu uvalu koja ima i plažu, i restoran gore pored puta (restoran "Jure", koliko sad vidim na mapi). Na plaži ima i klupica, onih običnih, kao u parku, a tu su i plastične ležaljke. Već je počelo da sviće, ribari se već uzmuvali, rešim tu da stanem i odmorim dušu, pre nego što jutarnje Sunce izviri iza brda i kokne me u glavu... Hteo sam da spavam na plastičnoj ležaljci, ali ovako hendikepiran, s neupotrebljivom desnom rukom, nisam uspeo da je oborim (naslon je bio podignut), pa sam legao na drvenu klupu. Pre nego što sam zaspao, ulovio sam pogled jednog radoznalog ribara, koji mi je poželeo dobro jutro, a ja sam mu odgovorio sa "laku noć" i okrenuo se drugu stranu, tj. na jednu jedinu - levu.
Pasoš i pare kod mene ispord dresa, jedino je telefon ostao na biciklu, ali računao sam, pošto sad nema kroasana, da je mala verovatnoća da me seoski klošar sa narandžastom majicom ili čizmama pronađe i ovde...
★