Jump to content


Photo

Ezoterične rasprave


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#1 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 07:41 AM

Nisam upoznat da postoji DT nabla sa 48t kit-om? Kako se raspala? Iskreno nije mi jasno kako je set od 18t izdrzljiviji od 54t, kada je napadna povrsina kod 54t veca (moze bilo ko da objasni)? Inace set sam uzeo za normalnu voznju, ne za “trke”, tako da mislim da nisam pogresio sto se tice izdrzljivosti :)

 

Zbog elastične deformacije. Ako sistem nije takav da se primenom sile pedalanja stvara prdopterećenje na uzubljenim povrišinama, onda 99% opterećenja, u svakom datom momentu, nosi samo jedan zub.

 

Zato su bolji sistemi sa dva velika zuba, nego ovi sa 50.

 

Opširnije sam pisao u članku o Shimano Scyclence nablama. (od kojih je Shimano na kraju odusao, za sada, tako da jedino Chris King pravi nešto slično, u smislu da više zuba nosi teret, zahvaljujući predopterećenju).


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#2 Gadjan

Gadjan
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4654 posts
  • LocationBeograd

Posted 30 April 2020 - 08:32 AM

Shimano forsira nable sa dva zuba, a njihove nable od pamtiveka preskaču. I zato ih više nikad neću koristiti.


  • 0

#3 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 08:45 AM

Shimano forsira nable sa dva zuba, a njihove nable od pamtiveka preskaču. I zato ih više nikad neću koristiti.

 

Koliko znam, Shimano je davno napustio dva zuba - mislim da ima preko 20, možda i preko 30 godina sada.

Sa reklamom da više zuba bolje raspoređuje opterećenje, pa da će bolje da radi i duže da traje (što je tehnički netačno kako sam objasnio gore).


  • 2

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#4 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Posted 30 April 2020 - 11:06 AM

Kolko ja znam Shimano koristi neku verziju ratcheta.
U MTB glavama.

A DT sistem je dobar, jer su fakticki dve ploce, i svihb 18/24/36/54 zuba kače.
  • 0

ಠ_ಠ


#5 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 01:02 PM

Kolko ja znam Shimano koristi neku verziju ratcheta.
U MTB glavama.

A DT sistem je dobar, jer su fakticki dve ploce, i svihb 18/24/36/54 zuba kače.

 

Ako nema predopterećenja, opterećenje nosi samo po jedan zub u datom momentu.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#6 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Posted 30 April 2020 - 02:32 PM

Dobro to da, ali i ako taj zub popusti na neki nacin, sledeci ce da ga zakaci. Dok recomo imao sam sa 4 zuba nablu koji kace 2 po 2, i akopukne jedan, ono prokliza.
mislim da DT ne bi proklizao.


  • 0

ಠ_ಠ


#7 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 03:07 PM

Računam da je bolje manji broj većih & jačih zuba.

Uz dve račne, ali da ne stoje na 180 stepeni, već jedna malo smaknuta, kako bi se dobio manji broj stepeni praznog hoda pre nego što zabravi (smaknuta za pola ugla pod kojim su stavljeni zubi, a takvim patentom moguće je imati manje zuba koji su veći - i jači, a da se opet ne dobije puno stepeni praznog hoda).


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#8 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Posted 30 April 2020 - 04:15 PM

Ima neki, mislim da je to bio industry 9 da su imale one nazubljene zupce.

 

To isto se pokazalo kao dobro.

Makar razni downhilleri ih koriste bez problema

 

Industry-Nine-Enduro-wheelset-driver.jpg


  • 0

ಠ_ಠ


#9 niipheus

niipheus
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 902 posts

Posted 30 April 2020 - 06:31 PM

Ako nema predopterećenja, opterećenje nosi samo po jedan zub u datom momentu.

 

Jel moze neki izvor za ovu tvrdnju, posto mi nema bas smisla?


  • 1

#10 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 06:40 PM

Jel moze neki izvor za ovu tvrdnju, posto mi nema bas smisla?

 

Nacrtaj dva koncentrična kruga, jedan unutar drugog.

 

Na spoljnom su zubi, a sa unutrašnjeg račna ide ka zubima.

 

Onda primeni silu lanca - tj. tangentu na vrhu gornjeg kruga - i uzmi u obzir da se i čelik deformiše elastično.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#11 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 07:09 PM

@FalloutBoy mislim da gresis. Kvalitet izrade (IT_) kod ovakvih mehanizama je sigurno veliki. Sto znaci da ne moze samo jedan zub da prenosi opterecenje. S druge strane, i da nije dovoljan kvalitet (IT_), gotovo je nemoguce, doci ce do plasticne-trajne deformacije, i onda ce ponovo to opterecenje prenositi vise zubaca.
@Draka kod industry 9 “fora” zasto su zubi nazubljeni, jeste u njihovoj aktivaciji. Kod te nable, samo tri zuba od sest prenose opterecenje u jednom trenutku. Sest ih je da bi se smanjio ugao aktivacije duplo.

 

Kvalitet izrade može biti i praktično nemogućih 100% na meru, sa fenomenalnim kvalitetom materijala, opet se ne može sprečiti elastična deformacija pod dejstvom sile.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#12 stefan10vb

stefan10vb
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 215 posts

Posted 30 April 2020 - 07:16 PM

Elasticna deformacija se smanjuje upotrebom kruceg materijala, nema veze sa kvalitetom izrade (IT_).
  • 1

#13 niipheus

niipheus
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 902 posts

Posted 30 April 2020 - 07:24 PM

I nije ti bas dobro razmisljanje. To je isto kao kad bi rekao da bez obzira koliki je broj spregnutih zuba u paru zupcanika, samo jedan nosi opterecenje, sto nije tacno.

Zbog tolerancija izrade, tacno je da ce neki zubi nositi manje, a neki vise opterecenja. Medjutim ta elasticna deformacija koju pominjes bas doprinosi raspodeli opterecenja na vise zuba. Veci deo opterecenja ce biti na onoj strani gde je izvor naprezanja, ali nece biti koncentrisano samo na jednu tacku.

U slucaju ovog sistema, gde su sve tacke prenosa snage uvek spregnute, cak i da ima vecih odstupanja u tolerancijama, one ce se vremenom potreti usled preopterecenja pojedinih zuba koji ce se plasticno deformisati (sabiti) i tako dopustiti okolnim zubima da nose deo.

I da, moja FH-M756 XT nabla ima samo 2 zuba, koje je to godiste ne znam, ali je sigurno 2005+
  • 2

#14 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 07:31 PM

I nije ti bas dobro razmisljanje. To je isto kao kad bi rekao da bez obzira koliki je broj spregnutih zuba u paru zupcanika, samo jedan nosi opterecenje, sto nije tacno.

Zbog tolerancija izrade, tacno je da ce neki zubi nositi manje, a neki vise opterecenja. Medjutim ta elasticna deformacija koju pominjes bas doprinosi raspodeli opterecenja na vise zuba. Veci deo opterecenja ce biti na onoj strani gde je izvor naprezanja, ali nece biti koncentrisano samo na jednu tacku.

U slucaju ovog sistema, gde su sve tacke prenosa snage uvek spregnute, cak i da ima vecih odstupanja u tolerancijama, one ce se vremenom potreti usled preopterecenja pojedinih zuba koji ce se plasticno deformisati (sabiti) i tako dopustiti okolnim zubima da nose deo.

 

Kvalitet materijala ga ne čini 100% krutim - čelik, a pogotovo aluminijum, nisu takvi materijali.

 

Mehanizam sa puno malih zuba koji se oslanja na plastičnu deformaciju kako bi jednog dana proradio kako treba? Ne deluje mi kao dobro rešenje. Nepotrebno skuplje i besmisleno u odnosu na sistem sa samo dve veće "račne" i manjim brojem većih zuba.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#15 niipheus

niipheus
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 902 posts

Posted 30 April 2020 - 07:42 PM

Nije ni receno da su kruti, ne znam gde si to izvukao iz mog pisanja. Upravo je suprotno, elasticnost materijala doprinosi lepsoj raspodeli na vise tacaka.

Mehanizam vec radi kako treba, to sam pomenuo kao pojavu da cak i sa losom izradom, svojstva materijala doprinose potiranju gresaka. Nemojmo opet ici putem nagonjenja na svoju vodu, sasvim lepo sam napisao. Da ne ide dalje u off, dalja objasnjenja su nepotrebna.
  • 0

#16 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 07:56 PM

Nije ni receno da su kruti, ne znam gde si to izvukao iz mog pisanja. Upravo je suprotno, elasticnost materijala doprinosi lepsoj raspodeli na vise tacaka.

Mehanizam vec radi kako treba, to sam pomenuo kao pojavu da cak i sa losom izradom, svojstva materijala doprinose potiranju gresaka. Nemojmo opet ici putem nagonjenja na svoju vodu, sasvim lepo sam napisao. Da ne ide dalje u off, dalja objasnjenja su nepotrebna.

 

Ali ne kod račne - tu sila deluje u pravcu tangente i upravo otežava rapoređivanje opterećenja na zube koji nisu na blizu 12 sati.

 

Krutoća je bila replika na post iznad - stefan10vb


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#17 stefan10vb

stefan10vb
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 215 posts

Posted 30 April 2020 - 08:34 PM

Krutost, ne “krutoca” je svojstvo materijala da se odupire elasticnoj deformaciji, po definiciji. Kvalitet izrade, hrapavost je nesto drugo.
Elasticna deformacija je toliko mala, da je nemoguce osteti pored zatezanja lanca.
Uhodavanje svuda postoji, plasticna deformacija (plus kidanje (lom)).
Otisli smo u off, i ja prekidam.
  • 0

#18 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 30 April 2020 - 09:15 PM

Habanje radi protiv boljeg uzubljivanja u ovom slučaju - deo na blizu 12 sati uvek biva "izvučen" malo dalje u odnosu na ostale, usled elastične deformacije. Tako da se i uz habanje, pošto uvek druga račna dolazi na 12 sati kako se kaseta okreće, i habanje biva ravnomernije za sve. Dok problem nejednakog prenošenja opterećenja ostaje.

 

Jedino uz predopterećenje, poput ovde prikazanog (gde jača sila pedalanja pritiska sve zube jače jedne uz druge, može biti reči o podeli opterećenja:

 

 

Tu zakošeni oblik zuba mehanizma pojačava naleganje, tj. stvara predopterećenje, kako se primenjuje sila pedalanja preko lanca (Shimano je za sad odustao od implementacije ovog patenta).

 

Opet, to sve komplikuje i praktično postaje samo sebi svrha (osim ako se bajs ne koristi za šunjanje :)  ). 


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#19 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Posted 01 May 2020 - 12:49 PM

Ovo jeste van teme , ali je zanimljiva tema. Ajde da zamislimo one najprostije stare racne sa 2 leptirica koja uzubljuju. Sta bi bilo kad bi na novoj racni jedan od ta dva leptirica namerno napravili na primer kracu za 1 desetu od milimetra? Hvatao bi samo taj duzi, jel tako? al sta bi se desilo posle nekog vremena? Verovatno se opet niko nece sloziti sad oko ovoga .


  • 0

#20 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 01 May 2020 - 02:58 PM

Ovo jeste van teme , ali je zanimljiva tema. Ajde da zamislimo one najprostije stare racne sa 2 leptirica koja uzubljuju. Sta bi bilo kad bi na novoj racni jedan od ta dva leptirica namerno napravili na primer kracu za 1 desetu od milimetra? Hvatao bi samo taj duzi, jel tako? al sta bi se desilo posle nekog vremena? Verovatno se opet niko nece sloziti sad oko ovoga .

 

Za lakše razumevanje, zamisliti (bolje nacrtati) dva koncentrična kruga.

 

Spoljni, sa zubima, neka ima samo 4 zuba - da bude jednostavnije.

 

I neka unutrašnji ima samo dva perca.

 

I zamisli elastičnu deformaciju da deluje za nekih 10 stepeni pomeraja (kako bi se lakše vizualizovalo - da koji god da je zub na gore, blizu 12 sati, beži za nekih 10 stepeni ka napred u odnosu na ostale zube (u smeru okretanja, tj. dejstva sile).

 

Zbog te elastične deformacije, koja je mala, ali malo je i potrebno da se durig zubi rasterete, kako god da se to haba, uhodava, projektuje, neće moći više od jednog perca nositi opterećenje u datom momentu. 

 

Tako barem meni deluje - moguće da grešim, ali sumnjam.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users