Posle predjenih 200km da napisem koju rec o novom... biciklu, rekumbentu, bajsu, nebitno
Prvo TL;DR varijanta:
Mnogo drugacije od klasicnog DF (diamond frame) bajsa, neuporedivo udobnije, vrlo interesantno i u pocetku cudno. Toplo preporucujem svima, bez obzira da li imaju neki zdravstveni problem ili ne.
A sad koga ne mrzi, roman. Sta je prethodilo ovom bajsu i sta me motivisalo da nabavim rekumbent i moji utisci do sada.
Ko se seca mog ranijeg pisanja na forumu zna da sam prilicno aktivno vozio. 2012te je usledila diskus hernija na 2 mesta. Te godine sam presao 4000+ km na Polaru Mirage Pro sa ramom koji mi je bio za broj veliki. Ubedjivali me bliznji, pomalo i fizioterapeut, da mi je pojavu problema ubrzao bajs, pored ostalih stvari koje su uticale. Nisam hteo da im verujem, nekoliko puta se i ozbiljno posvadjao sa najblizima ubedjujuci ih da nisu u pravu. 2013te menjam ram za odgovarajuci, uz celogodisnju terapiju i aktivno svakodnevno vezbanje sam mogao da vozim. Ovo je pod uslovom da ostatak dana ili u danima pauze kad ne vozim - provedem lezeci da se kicma regenerise. Ubedjivao sam sebe da je to ok. Pocetkom 2014te prestajem sa nedeljnim terapijama , pocinjem sa poslom van kuce, znaci dnevna ruta bajsem 22-23km po smeru sa uglavnom sedenjem na poslu od 8h. To je trajalo 4 meseca ukupno, onda sam zavrsio u krevetu na mesec dana. Tad sam skontao da bajs i sedenje na poslu ne idu zajedno. Kad sam se oporavio, probao malo da kombinujem bajs i delimicno lezanje/sedenje na poslu (posao mi je takav da mi treba samo laptop, pa mi svejedno dal sedim/lezim). To je trajalo 2 nedelje, pa sam opet zaglavio par nedelja sa zeznutom kicmom. Tad sam stao skroz sa voznjom, prestao sam i forum da posecujem jer nisam hteo da zudim za necim sto ne mogu tj ne smem da upraznjujem. Namerno nisam vozio ni manje, jer bih se samo frustrirao sto ne mogu da vozim onoliko koliko zelim.
5 godina kasnije, sada ozenjen i sa detetom od godinu dana, dobijam decije sediste za bicikl od sestre. To je bilo u julu ove godine. Njena deca porasla pa mi prosledjuje, kaze da su imali bas lepe trenutke sa istim i da su njena deca uzivala u voznji. Reko, hajde da probam, jedna ili dve voznje nece skoditi - ipak to radim zbog deteta Kad sam opet seo na bajk - to je bilo to, uhvatio me opet crv, krenuo da vozim kad god i gde god mogu. Posle 4 nedelje voznje - opet tegobe, opet problem sa kicmom.
Svaki put nakon sto sam prvi put imao problem sam drugacije vozio, istezao se pre i posle voznje, ujutru tog dana vezbe itd. Pomoglo jeste, ali nije resilo problem.
Nisam hteo da odustanem od pedalanja, tako da je logican nastavak price bio rekumbent. Razmisljao sam i 2014te o tome, ali nisam imao finansijskih mogucnosti. Sada sam resio da to izvedem posto me je cela prica i malo psihicki pogodila. Nekako i dalje ne zelim da se pomirim sa time da mi je bajs napravio/ubrzao problem, iako je to istina.
Razmatrao sam sve tipove, medjutim MBB i Cruzbike su mi delovali interesantno od starta. Zbog konstatnog sabijanja kicme na neravninama sam odlucio sa rekumbent mora da ima suspenziju. Zbog ove stavke su neki domaci prodavci/proizvodjaci otpali jer nisu imali tako nesto u ponudi. Ne iskljucujem mogucnost da cu nekada nabaviti neki rekumbent bez suspenzije, za sada sam napravio pravu odluku, vise o tome kasnije. Nakon dosta citanja, razmisljanja, izbor je pao na Cruzbike Q45.
Cruzbike je patentirao MBB pogon. MBB - Moving bottom bracket je bas ono sto mu ime kaze. Ceo prednji sklop tj trougao bajsa se rotira pri potisku na pedale. Svi koji su ga probali na kratko su ga uglavnom mrzeli, mane su bas ocigledne kad se samo proba bajk. Nestabilan, manevrisanje na maloj brzini izuzetno nezgodno ako se odmah po sedanju krene sa pedalanjem. Sve ovo sam i ja razmisljao u prvoj voznji, ali uz jednu bitnu razliku - citao sam iskustva ljudi koji vise godina voze ovakav tip pogona i koji svi jednoglasno kazu da je tako bilo u pocetku, i kako prolazi vreme sve je bolje i bolje. Bilo je momenata gde sam razmisljao da li sam napravio pravi izbor, ali to se bukvalno desilo samo u toku prve voznje, vec na kraju iste sam znao da nisam pogresio. Sada posle 200km mogu da tvrdim da neko ko proba ovaj bicikl 10 ili 20km ne moze objektivno da sudi o prednostima i manama ovakvog pogona. Drugacije grupe misica ucestvuju u voznji, dok to sve ne legne na svoje nema ni samouverenosti tj stabilnosti pri manevrisanju. Nisam ni ja sad neki strucnjak, definitivno jos uvek ucim. Medjutim bukvalno je svakim kilometrom sve bolje i bolje.
Neke mane koje objektivno jesu mane: ovaj pogon je odlican za brda u odnosu na ostale tipove pogona na rekumbentima - gotovo se istom brzinom penjem kao na DF. Ali isto tako na vecem nagibu postoji problem trakcije, jer se masa prebacuje na zadnji tocak i prednji krece da proklizava. Ovde naravno utice gomila faktora, kao sto je cistoca podloge, gume, da li je mokro itd, ali jeste mana. Krece da se ispoljava tek preko nekih 12-14% na asfaltu, ali svejedno. Jaki startovi zbog ovoga nisu moguci ako je podloga prljava, mnogo se lakse prokliza nego na DF. Skretanje na bas malom prostoru i maloj brzini zahteva vecu vestinu nego sa ostalim tipovima bajseva. Za sada mi je najlakse da ostanem ukopcan jednom nogom (koja pravi manji radijus) i tako okrenem bajs. Ovo je dosta teze uraditi sa obicnim pedalama gde noga nije fiksirana na pedali, tj moze biti lako kada bi se pedale priblizile vise vozacu, ali onda se na pravcu gubi na idealnoj poziciji sedenja.
A sad da napisem i nesto o konkretnom bajku sa takvim pogonom
Prvo i meni najbitnije - udobnost. Ne udobnost u smislu sednes na bajs i vauuu lezis, opusten si itd. Nego udobnost da posle 50km voznje bez pauzi ustanem sa bajsa i ne osecam nijednu tegobu sem upale misica, sto i nije neka tegoba Trnjenje saka, bol oko sedalnih kostiju, problemi sa medjunozjem i trnjenjem istog, u mom slucaju i problemi sa kicmom tj sabijanjem i povijenim polozajem - sve stvar proslosti. Tek sada sam primetio koliko su me sve te neke sitnice podsvesno kopkale i koliko sada opustenije vozim kad ne razmisljam o tome.
Pored same pozicije sedenja tj geometrije koja najvise doprinosi tome, utice i dobro odmeren zadnji amortizer koji je ovde opruga - nisam do sada imao amort sa oprugom koji ovako lepo upija neravnine. Lezece policajce sa 20km/h maltene ne oseca, sto me prvi put prilicno iznenadilo, sad se vec plasim da cu nesto oko pogonskog tocka zeznuti preletanjem preko istih Gume su 42-559 Maxxis Overdrive, pumpam ih na 5 bar (deklarisane na 5.5), za sada nemam zamerke na njih. Tocak je mogao biti veci za ovakav tip bajsa, ali razumem zasto su isli na 26 -> okretnost i budzet. Dobra stvar je sto staju i 27.5 i 700c ukoliko nekad odlucim da menjam.
Prednji zupcanik je DriveLine sa 38 zubaca, kurble su dugacke 155mm. Zadnja kaseta Sram 11-faz: 11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42. Ovo daje opseg od 6km/h - 40~45km/h. Bio sam vrlo skeptican pri kupovini da ce ovo biti prihvatljivo, ali zapravo zavrsava sve potrebe za sada. Samo mi zafali pogona na jacim nizbrdicama, gde mi realno ne treba dodatno ubrzanje, dovoljna je inercija Za Avalu sam imao jos pogona u rezervi, za Brestovik sam morao na najmanju sajbnu i izvukao jedva - s obzirom da nemam kondicije nije ovo toliko lose, moze samo bolje da bude. Ako bas zafali prenosa, ram ima nosac za prednji menjac pa cu promeniti pogonna neki double.
Menjac je Sram NX, sifter je gripshift sto mi se nije svidelo u startu ali kako vreme prolazi navikavam se, mozda ga i zadrzim. Samo cu mu dodati neku identaciju posto trenutno nema nikakvu. Pored toga sto to volim i navikao sam na to, izuzetno mi znaci za manje brzine tj kretanje iz mesta - na ovom bajku uvek mora da se presalta u nizak prenos za start iz mesta, inace je start tezak bez guranja nogama prvo. Na rad menjaca nemam zamerki, odlicno i brzo salta. Problem mu samo bude kada sa npr 22,25 hocu da prebacim na 36,42 u jednom potezu, hoce da zaglavi - mada ovo nema toliko veze za menjacem koliko sa samim lancem itd, ne treba ocekivati previse.
Kocnice su Avid BB5, nakon 150km su krenule malo bolje da se ponasaju, pogotovo dok ih nisam kako-tako podesio. Za sada se situacija poboljsava, ali i dalje nije ono na sta sam navikao (LX deore paralelogrami). Ako se ne poboljsa do nivoa koji mi je prihvatljiv probacu prvo druge plocice, a onda druge kocnice ako budem morao.
Da se osvrnem i na okolinu... Generalno nisam attention whore i ne volim preterano da se eksponiram. Sa ovim biciklom je to nemoguce izbeci. Reakcije su sarene, od odusevljenja do podsmevanja. Reakcije dece su mi najlepse i najiskrenije, uglavnom pozitivne Jedan lik se zamalo slupao gledajuci u mene i istovremeno prelazeci u suprotnu traku u kojoj je bilo saobracaja, iako je maltene stao da vidi sta je sad to.
Pored samih reakcija postoji cinjenica da ljudi ne ocekuju ovako nesto na drumu. Ovo je i dobro i lose. Dobro, zato sto oni koji me vide i ne znaju sta je, uspore, gledaju, zaobilaze me u vecem luku nego inace. Oni koji jedva vide klasican bajs, ovo jos manje vide ili ne vide uopste. Vec sam imao situaciju da pored bljeskalice i ulicne rasvete covek me uopste nije primetio, iako sam bio na 5m od njega, a ne negde daleko. Nije hteo da me isece, prosto, nije me video. Naravno, tu se nadje i poneki nadrndani vozac javnog saobracaja (nije chamade, ne brinite ) koji mi svira i sece me pri preticanju iako nemam gde da pobegnem, samo zato sto misli da je put njegov.
Neki planovi za skoriji period:
1. Nove SPD pedale. Trenutno sam stavio m324 koje su ok, ali mi realno ne treba druga strana - to sam skinuo sa bajsa za prodavnicu kao prvu pomoc. Do sada sam koristio M520, sada pikiram XT-PD-M8020 ili nesto tome slicno - ako uopste ima razlike u voznji/potisku. Gramaza mi nije toliko bitna, vec ako se efikasnije prenosi snaga. Ili to, ili neke wellgo sa industrijskim lezajevima pod uslovom da su komplatibilne sa shimano plocicama. Predozi dobrodosli.
2. Bidoni koji se uklapaju, imao sam beli Elite koji bi lepo isao ali je nestao u nekom premestanju po kuci. Svakako bih uzeo 2 ista posto ima fabricki mesto za cak 4 nosaca. Bocu sa alatom/rezervnom gumom itd mogu konacno da nosim uz dva bidona/flasice za vodu, bez ruznih adaptera itd.
3. Rasveta. Najverovatnije duplo svetlo i napred i nazad. Neodlucan sam, ali moracu uskoro da resim zbog svoje bezbednosti. Za prednje je nezgodno zbog nacina montaze na ovom bajsu, pa ce izbor biti dodatno suzen ali sta je tu je. Trenutno sam stavio sta imam/pozajmio od druga, ali to je sve privremeno resenje.
4. Nabavka necega protiv pasa sto je efikasno i moze da se aktivira sa kormana npr - za ovih par dana voznje sam imao vise situacija nego sa DF za isti broj meseci. Nizi sam i iz nekog razloga mnogo vise smetam psima, smara me da na svako malo stajem i odmeravam se, vadim bidon itd
5. Retrovizor (jos jedan za drugu stranu). Uzeo sam B&M uz bajs, mozda isti, mozda nesto drugo, videcu. Prilicno znaci za saobracaj na ovom bajsu posto je nemoguce kompletno se okrenuti.
6. Ciklokompjuter vec narucen, cekam da stigne.
7. Krovni nosac koji fiksira prednji tocak umesto rama. Standardni Thule nosaci koji hvataju donju cev rama ovde ne odgovaraju. Za transport unutra je pomalo nezgrapan bez rastavljanja:
Uz bajs sam uzeo i nosace za bisage/paktreger zbog nestandardnog kacenja tako da ne mogu da koristim nista od onoga sto imam. Paktreger ide standardno iza vozaca i mogu da se zakace bisage na njega, dodatni nosaci za bisage idu ispod sedista nisko, na viljusci zadnjeg tocka. Za neki comuting cu koristiti ili paktreger ili napraviti neku cev kao adapter da koristim zefal paktreger koji imam za QR, zavrsava svakodnevne potrebe, a ove kompletne cuvati za neki ozbiljniji put.
Za kraj jedna slika gde se vidi pozicija na bajsu. Stariji clanovi ce verovatno primetiti jedan detalj, moze se slobodno reci retro