Posle 5 godina od kada sam malo aktivnije počeo da vozim bicikle uglavnom po asfaltu i nakon tri promenjena drumaša koje sam prodavao i kupovao više iz hira nego iz potrebe, napokon sam po odličnoj ceni uspeo da dođem do bicikla koji nameravam da zadržim nešto duže jer u njemu pronalazim po malo od svega onoga što mi je zaista potrebno od jednog bicikla. A to je pre svega sredstvo za zabavu i manje ili više naporne treninge, bicikl kao prevozno sredstvo i za lagano krstarenje, možda lagani turing koji uključuje čak i nezahtevan off road i jedan pravi radonneur bicikl koji omogućava da se na njemu voze maratonske vožnje od više stotina kilometara, a da se pri tom na biciklu bezbedno ponese upravo onoliko stvari i alata koji su potrebni da bi takav biciklistički poduhvat bio što više uživanje a što manje glavobolja....
Kao što naslov kaže, u pitanje e Btwin Triban 520, odnosno "početnički" drumski bicikl od giganta u proizvodnji i prodaji sportske opreme Decathlon iz Francuske, koji ima preko 1000 sopstvenih filijala širom sveta, i koji upravo zbog toga nudi svoje proizvode po ceni i uslovima kojma ne može niti jedan drugi biciklistički gigant da parira. Odnos dobijenog i uloženog je kod ovog bicikla zaista dobitna kombinacija.
Bicikl je kod mene neke 3 nedelje i za to kratko vreme koliko sam uspeo da ga testiram, pokušaću da iznesem neke svoje opšte utiske u vožnji i kvalitetu izrade samog bicikla.
Ram je napravljen od aluminijuma 6061 sa izuzetkom prednje viljučke koja je od karbon kompozitnih vlakana. Geometrija je sloping, uz nešto viši head tube po uzoru na endurance bicikle koji omogućava za nijansu uspravniji položaj u vožnji, koji dugoročno pruža odličnu udobnost na dužim turama i odličnu preglednost puta u uslovima regularnog drumskog saobraćaja. Kome uspavniji položaj smeta, može dobotii na boljoj aerodinamici spuštanjem lule niže i montažom prestenova na gornji deo vrata viljuške. Sem toga, vožnja u udobnim dropovima popraviće aerodinamiku i zahtevnijim korisnicima. Ram je mestimično tanjen ali svakako nije u pitanju trostruko tanjenje pa samim tim ram ne može da se pohvali minimalizacijom težine kao što je to slučaj kod nekih drugih proizvođača, ali krajnja redukcija težine na ovom biciklu svakako da nije apsolutni prioritet. I pored toga bicikl po specifikaciji proizvođača u M veličini teži 9,8 kg što je, verovatno ćete se složiti, i više nego prihvatljiva težina za bicikl ovog cenovnog ranga. Bicikl je ofarban u kombinaciju mat crne i crvene boje (model 2016) koja lepše izgleda uživo nego na slikama, ali ono što kvari vizuelnu sliku rama su spojevi odnosno varovi koji nisu dodatno brušeni i obrađeni kao što je to slučaj kod skupljih biciklova. No niska cena za solidan proizvod mora negde da dođe do izražaja. Međutim, ono što ovaj ram čini zaista drugačijim jeste odličan klirens prednjeg i zadnjeg točka koji omogućava da se na ram bez problema montiraju gume i do 32 mm debljine koje svakako proširuju upotrebnu vrednost bicikla. Naišao sam i na podatak da je moguće montirati čak i gume od 37mm pod uslovom da se izduvane montiraju na ram, ali to su već ekstremi. Sem toga, na prednjoj i zadnjoj vili su ostavljene izbušene rupe koje omogućavaju prihvat za blatobrane koji ako se montiraju na bicikl ograničavaju debljinu gume na 28mm što je za drumski bicikl opet i više nego dovoljno. Sem toga, postoje dodatne rupe za šrafove na ramu koje omogućavaju montažu čak i prednjih i zadnjih bisaga koje ovom biciklu omogućavaju da se koristi čak i kao touring bicikl. Genijalno rešenje!
Na biciklu je grupa Shimano Sora 3400 u tripl kombinaciji pogona sa lančanicima 53-39-30 i kaseom 12-25. Kaseta i pogon svakako omogućavaju šriok spektar brzina za pronalaženje adekvatne kadence a i kombinacija 30-25 je slična onoj 34-28 te omogućava čak i manje fizički spremnim biciklistima savladavanje standardnih uspona. Ako se pak napadnu neki ozbiljniji usponi ili bicikl optereti bisagama, zadnji lanac je dugačkog kaveza tako da će prihvatiti kasetu i do 32 zuba što svakako povećava potencijale bicikla. Shimano Sora 3400 koja je na ovom biciklu svakako pruža pouzdanost i ergonomiju Šimanovih mnogo skupljih grupa uz nešto veču težinu i bužire koji kod ove generacije ipak nisu sakriveni ispod kepera nego dolaze ispred kormana što je po meni jedini "nedostatak" ove grupe, iako je to više vizuelni detalj nego što zaista ima problem kod praktične upotrebe. Svakako, aktuelan model Btwin Triban 520 dolazi sa Sorom R3000 kod koje bužiri menjača prolaze ispod kepera te je i ovaj problem uspešno rešen.
Šticna, lula i korman su takođe u izvedbi Btwin-a i u takođe mat boji u tonu celog bicikla. Izgledaju lepo, deluju da su pristojnog kvaliteta, a pogotovo sam volanom prezadovoljan čiji kompaktan i anatomski oblik i lepo izgleda i pruža odličnu ergonomiju u vožnji.
Sad dolazimo i do loših, ili bar kompromisnih rešenja na biciklu koja odaju da Triban 520 ipak spada u nižu klasu drumskih bicikala. To se pre svega odnosi na kočnice, koje iako su Kaliper, i ako ih serijski proizvodi Shimano, jednostavno ne uspevaju da sa lakoćom i bez prevelikog napora zaustavljaju ili blokiraju točak, a i previše su bučne i nekako neartikulisane. Gotovo odmah po kupovini bicikla sam naručio Shimano Dura Ace pakne sa kertridžima sa kojima se situacija drastično popravila i sad mogu da kažem da ni kočnice nisu loša strana bicikla uz investiciju od oko 20-tak eura.
Drugi lošiji aspekt bicikla su točkovi, za koje ne mogu da kažem da su loši, jer iako ih po pravilu Btwin proizvodi ili bar prodaje kao sopstveni proizvod, imaju 32 žbice i deluju kompaktno i jako, imaju nešto veću težinu koja kod korisnika koji očekuju nešto bolje performanse umeju da predstavljaju manu prilikom uspona ili šprinteva na ravnom. Ko ovaj bicikl planira da koristi za treninge, moja je preporuka da se točkovi zamene nešto lakšim. Ko ne trenira i ne trka se, i ovi točkovi će sasvim solidno raditi posao.
Još jedna primedba koju sam imao na bicikl je sedlo koje možda ne vredi ni spominjati jer to svakako stvar lične preferencije. No sedlo svakako nije teško i deluje kvalitetno, s obzirom da je umereno trvdo a sedalno deo blago izdignut u odnosu na nos, koji verovatno omogućava smanjenje pritiska na prostatu. Međutim, ono što meni lično ne odgovara je širina sedla koje mi je preusko pa sam ga zameni SQLabom koji mi svakako daleko više odgovara.
Gume koje na ovom modelu dolaze su 25mm folding Hutchinson Equinox koje pružaju prihvatljiv otpor kotrljanja i solidan grip u krivinama, ali nisam siguran koliko su otporne na bušenje kao i koliko su dugotrajne. Na novijem modelu Tribana dolaze MIchellin gume koje verujem da su sličnih performansi i cenovnog ranga.
Sve u svemu, Btwin triban nov košta grubo rečeno 600 eura, što ga uz Sora opremu, širooko upotrebljiv i praktičan ram sa karbonskom viljuškom, mogućnosti kačenja pak tregera i blatobrana, kao i doživotnom garancijom proizvođača stavlja u sam vrh ponude novih drumskih bicikala nižeg cenovnog ranga. Prime radi, Giant Contend košta 150 eura više, ima Claris osmofaz a i teži je za oko 500 grama, Scott Speedster takođe, itd....
Alternativa ovom biciklu je Triban 500 koji je oko 150 eura jeftiniji. ima nešto drugačiji ram sa ovalnim cevima ali bez karbonske viljuške, i sa Microshift opremom koja nije loša ali čini mi se ipak malo manje pouzdana od Sore.
Btwin Triban ima i u izvedbi sa Shimano 105 5800 opremom i Mavic točkovima koji nov u toj kombinaciji košta 800 eura, što je opet za bicikl takve specifikacije osetno jeftinije od ostalih renomiranih proizvođača.
Za kraj samo da napomenem da sam od ovog bicikla napokon dobio sve ono što sam želeo. Dakle drumaša koji je dovoljno agilan, okretan i umereno lak da ga koristim za sportsko rekreativne vožnje od po 50 do 100 km dnevno, bicikl kao prevozno sredstvo koji nije previše fancy i preskup da mogu da sa njim odem do teretane, zakljčam ga na sar vremena i ne brinem da li je u međuvremenu nestao, a isto tako mogu da ga opremim blatobranima i koristim u mokrim zimskim danima ili čak i bisagama i sa njim se zaputim na lagane do umerene ture ili čak i na brevet od po nekoliko stotina km. Svakako je da nije najlepši bicikl koji se može kupiti, ali ono što zauzvrat pruža mislim da ga svakako izdvaja iz ponude...