Podmazivanje
#1
Posted 01 July 2006 - 08:36 PM
Mnogi i ne znaju kako je ogromna razlika u funkcionisanju dobro i loše
podmazanog bicikla. Dobro podmazan bicikl (naravno mislim na određene delove istog), klizi bez škripanja i trenja. On štedi i čuva svoje delove a vlasniku garantuje sigurnu vožnju i uštedu znatnih sredstava koje bi dao zbog zamene propalih delova.
Podmazivanje treba obaviti pre nego što za to bude kasno, upotrebljavajući prave materjale i vodeći računa o čistoći.
Dva najveća neprijatelja kugličnih ležajeva su prljavština i voda.
Kod čistih, dobro podmazanih ležajeva, nema kontakta između
metalnih delova. Umesto toga, tanak film klizavog lublikanta razdvaja
metalne delove i smanuje otpor i trenje te sprečava habanje i trošenje
metalnih površina. Ma koliko površina metala izgledala glatko, pod
mikriskopom ona liči na planinski reljef. Ukoliko metal dodirne metal,
strašne stvari se događaju. Planine rastu a doline i knjoni se produbljuju.
Veliki uzročnik oštećenja ležajeva je prljavština. Sitne čestice prljavštine
se ponašaju kao šmirgla i stvaraju trajna oštećenja metala.
Još gora je voda koja stvara rđu i hemijski jede metal. U tom slučaju na
scenu stupa dovoljna količina masti koja oblaže i popunjava prostor pa
prljavština i voda nemaju šanse da dođu do metala (kuglageri ili kablovi
kočnica i menjača). Dobre masti jednostavno apsorbuju deo vode. Višak
masti ne može načiniti nikakvu štetu jer je lager jednostavno istisne ono
što mu nije potrebno.
Masti su, na opšte iznenađenje, mešavina ulja i sapuna (nije za pranje).
Sapun je najčešće napravljen od litijuma i takve masti se nazivaju
litijumskim.
U nekim mastima se umesto sapuna nalazi beli cink oksid. To su bazične
masti i one su dobar lubifikant. Naravno da bi se njihova osnovna svojstva
poboljšala, dodaju im se razni aditivi. Najvažniji od njih je onaj koji
omogučava da mast apsorbuje vlagu. Ovi aditivi se razlikuju od proizvođača do proizvođača, nisu kompatibilni, pa masti ne treba mešati. Posebno dobre su teflonske i molibdenove masti (obavezne za ležaje pogonskog lančanika)
Sledeća dva značajna proizvoda za bicikliste su odstranjivači vlage i
voskovi.
Važno je znati da odstranjivači vlage mogu razlagati masti i da ih nikada ne treba mešati. Odtranjivači vlage nisu posebno dobro sredstvo za
podmazivanje.
Vosak je dobro sredstvo za podmazivanje lanca jer nije lepljiv tako da ne
privlači i ne zadržava sitne čestice prljavštine.
Vosak treba nanositi na čist suv metal inače se zadržava iznad prljavštine
ili vlage i ne podmazuje. Vosak je takođe dobar za vođice lanca kod zadnjeg menjača kao i za kočioni mehanizam.
Mana mu je cena i činjenica da se mora nanositi prilično često.
Ulja sa mogu primenjivati isključivo za podmazivanje lanca i menjače koji
se nalaze u zadnjoj osovini. Ukliko upotrebljavate ulje za lanac, neka to
bude gusto lepljivo ulje, otporno na vlagu. To su obično ulja viskoziteta
SAE 80 ili SAE 100 (automobilska ulja za menjače i diferencijale).
2. Karakteristike različitih sredstava za podmazivanje
ULJA: Lako se nanose, prodiru ali lako i odlaze sa zadatog im mesta
(kugličnih ležaja ili kablova). Veoma primenjljivi na lance ali skupljaju
prljavštinu. Najbolja ulja za lanac su gusta i vodootporna. Pored
specijalnih ulja (pazite, neka od njih nisu vodootporna) koja se
kupuju u biciklističkim radnjama (znači skupa), vrlo su upotrebljiva
motorna ulja SAE 40 a još bolja ulja za menjače SAE 80 (čak i 120).
Ulje je lubifikant za zadnje lančanike i menjače koji se nalaze u zadnjoj
osovini.
MASTI: Ulja mešana sa sapunima. Aditivi poboljšavaju svojstva i absorbuju
vlagu. Za razliku od ulja, masti ostaju tamo gde ih stavite pa deluju kao
dobra zaštita od prljavštine i vode. Najbolje masti imaju u sebi i čestice
čvrstih lubifikatora (teflon, molibden). Upotrebljavaju se kod kugličnih
ležajeva, kablova za kočnice i menjač (osim onih postvljenih teflonom
ili goreteksom), šticne sedišta, srednji pogon, sve šrafove i igle kao
i za sva mesta gde aluminijum dolazi u dodir sa čelikom. Masti su
najšire upotrebljavani lubifikant na biciklu.
SINTETIČKA ULJA I MASTI: Ovi lubifikanti su sintetizovani od raznih
hemikalija umesto da su rafinisani iz sirove nafte.To im daje veću čistoću, bolja fizička svojstva, i duži vek trajanja jer nemaju tendenciju da se skore u dodiru sa vazduhom. Koštaju skuplje ali se toplo preporučuju posbno u delovima izloženim većem stresu.
ČVRSTI LUBIFIKATORI: Teflon, grafit, Molibden disulfid. Najčešće, dobro usitnjeni (prah) i pomešani sa mašću, ili u formi spreja. Rade pod ekstremnim pritiscima i ostaju tamo gde su naneseni. Veoma korisni dodaci mastima ili lubifikatorima lanca.
ODSTRANJIVAČI VLAGE: Lagana ulja koja koriste elektrohemijske procese kako bi se smestili između metala i vlage. Predupređuju i štite od korozije. Nisu dobri kao lubifikanti. Mogu da razgrade neke masti. Najpoznatiji među njima je WD 40. Upotrebljivi za zaštitu tek očišćenog lanca, odstranjivanje vode sa zadnjeg lančanika, kao i za sprečavanje korozije svuda, uključujući i unutrašnjost cevi rama.
VOSAK: Ne mešajte ga sa pčelinjim ili onim za sveće. To su čvrsta ulja
dobra za podmazivanje lanca ili vođica kočnica, koja se na žalost teško
nanose. Za upotrebu se pripremaju topljenjem ili mešanjem sa nekim
omekšivačem. Posle nanošenja ovi omekšivači isparavaju a ostaje čist vosak.
ODMAŠČIVAČI: Koriste se za čišćenje i pranje kugličnih lešajeva i lanca.
Odsranjuju sve masti i nečistoće. Čišćenje je prvi i verovatno najvažniji
korak u efikasnom podmazivanju. Pored skupih specijalnih odmaščivača,
za naše prilike može i beli čist alkohol, čist beli benzin, benzin sa
pumpe, ali pri pranju u obicnom benzinu oprez - plasticni i gumeni delovi mogu biti upropasceni ako se potope u isti!!
3. Konkretna primena ovih sredstava na određene sklopove bicikla
LANAC: U osnovi postoje tri metode:
1. Gusto ulje
2. Podmazivač koji isparava i ostavlja tanak film od voska
3. Potapanje lanca u vreo tečni vosak
Koja god metoda da se upotrebljava:
- lubifikant mora prodreti do skrivenih unutrašnjih delova lanca i
do malog prostora između spoljne i unutrašnje pločice.
- lubifikant mora biti u kontaktu sa metalom a ne na prljavštini
koja se nalazi na lancu.
Prvi korak kod podmazivanja lanca je dobro i detaljno čišćenje.
Može se upotrebljavati specijalni alat ispunjem odmaščivačem.
Naravno bolje je skinuti lanac i potopiti ga u odmaščivač.
Ukoliko je lanac vlažan, prvo primeniti odstranjivač vlage.
Zatim odstraniti vlagu i višak odstranjivača vlage sa čistom krpom.
Potapanje u vreo vosak je složeniji postupak, traje oko jedan sat
ali daje odlične rezultate. Posle ovakog tretmana lanac će biti krut
jedno vreme pa je i menjanje brzina teže.
Gusta ulja moraju biti vodootporna. Nanošenje je lako i brzo.
Za zimske ili terenske vožnje i putovanja to je jeftina metoda sa
brzom aplikacijom.
Primena lubifikanta koji brzo isparava i ostavlja tanak sloj voska je
dobra ali skupa metoda. Ovaj postupak se mora često ponavljati.
ZADNJI LANČANICI: Proveravati posle svake duge vožnje po kiši
ili jednom nedeljno. Podmazivati najmanje jednom mesečno.
Dobro naprskati sa WD 40 i tako odstraniti vodu i prljavštinu.
Paziti da WD 40 ne prodre do kugličnog ležaja točka. Ostaviti da
se osuši. Obrisati čistom krpom. Sipati ulje okrećuči točak. Ulje
za menjač viskoziteta 80 ili 100 će odlično poslužiti u nedostatku
specijalnih (skupih) ulja.
ŠRAFOVI ZA BLATOBRANE I GEPEK, OSTALE NAVRTKE I ŠRAFOVI:
Odšrafiti sve šrafove i navrtke, namazati ih tankim slojem masti i sve
ponovo sklopiti.
ŠTICNA, LULA i NJIHOVE IGLE: Podmazati jednom godišnje.
Skinuti delove, namazati ih spolja i iznutra mašću. Vašno je
namazati šticnu spolja jer na taj način može se lako štelovati
visina sedišta (neće zapeći).
KABLOVI: Ukoliko nisu postavljeni teflonom ili goreteksom,
treba ih pregledati a po potrebi i podmazati svakih 6 meseci.
Izvuku se i očiste sajle. Zatim se namažu mašću i pažljivo vrate
u bužir. To će omogućiti da kabl lagano klizi kroz bužir i sprečavaće
prodiranje prljavštine i vode. Teflonom postavljeni kablovi moraju
biti suvi i čisti – zabranjeno je podmazivati. Kablove za menjače
tretirati na isti način svaka 4 meseca. Kablove za menjače koji
se nalaze u zadnjoj osovini treba podmazati uljem.
RUČICE MENJAČA I KOČNICA: Većina novijih modela ne zahteva
podmazivanje. Redovno ih čistite od prljavštine a ako je baš
potrebno stavite malo WD 40.
KOČNICE: Većina problema može biti izbegnuta redovnim
čišćenjem a zatim nanošenjem veoma tankog sloja masti,
voska ili odstranjivača vlage koji nije lepljiv. Teška ulja privlače
prljavštinu i ne treba ih upotrebljavati. Nipošto ne mastiti
kočione gumice.
OSOVINE TOČKOVA: Proveravati na nedeljnoj bazi ili posle
dugih vožnji. Prisloniti uvo na viljušku i okretati točak i osluškivati
zvuk. Upotrbljabati dobre sintetičke masti i dobro napuniti ležajeve.
Kod rasklapanja se zahteva apsolutna čistoća.
LEŽAJEVI PREDNJE VILJUŠKE: Najopterećeniji ležajevi na biciklu.
Karakteriše ih veliko opterećenje i mali opseg pokreta. Preporučuje
se upotreba najkvalitetnijih sintetičkih masti sa dodatkom aditiva.
Preporučuje se i investicija u specijalne zaštitnike. Dobro ih napuniti
mašću a višak delimično obrisati. Ostaviti malo masti da služi kao
brana za vlagu i prljavštinu. Proveravati posle svake vožnje po kiši ili
u redovnim vremenskim intervalima.
POGONSKA OSOVINA: Ukoliko p.o. nije predviđen za injekciono
podmazivanje, preporučljivo je čišćenje i podmazivanje dvaput godišnje.
Upotrebljavajte kvalitetnu mast. Dobro namažite ležajeve. Višak masti ne
šteti.
PEDALE: Pokušajte da napunite pedale mašću uklonivši zaštitnu kapicu
na kraju pedale. Ukoliko ove kapice nema, razmontirajte, očistite i dobro
podmažite pedale dvaput godišnje. Ukoliko praktikujete terensku vožnju
sa puno vode, podmažite pedale češće. Za SPD pedale potrebni su
specijalni alati. Važno je znati da su kuglični ležajevi veoma mali i
podložni koroziji ukoliko nema dovoljno masti ili ukoliko prodre voda.
Ne podmazujte pedale uljem i nipošto sa strane bliže kurblama jer
ćete jedino postići da se sakuplja prljavština i da se razgradi mast.
VAŽNE NAPOMENE:- ukoliko vozite po blatu i vodi, proverite svaki pokretni deo i po potrebi podmažite. Lanac uvek.
- Ne podmazujte krajeve glavne osovine na koje se montiraju kurble.
Osovina i kurble moraju biti suve i dobro nalegati jedne na druge.
PROVERA POSLE SVAKE ZIMSKE ILI MOKRE VOŽNJE:
1. Operite vodom bicikl (može i deterdžent za sudove)
2. Ostavite da se dobro ocedi
3. Dobro očistite lanac od prljavštine i masti (nepotrebno
ukoliko se koristi vosak)
4. Očistite zadnji lančanik sa WD 40
5. Proverite osovine osluškujući. Čistom krpom obrišite
prljavštinu ili višak masti. Ako konstrukcija kućišta to
omogučava, injektirajte mast.
6. Proverite kočnice. Ako je potrebno prsnite malo WD 40
(nipošto ne na gumice) a posle namažite tankim slojem masti
7. Proverite pedale. Očistite čistom krpom. Ako je moguće
injektirajte mast.
8. Očistite menjače čistom krpom ili WD 40. Proverite da se
brzine menjaju lako i tačno.
9. Kapnite malo ulja na zadnje zupčanike okrećuči točak.
10. Nauljite lanac
To sve traje 10ak minuta a bicikl je spreman za novu vožnju.
Leti, po suvom ovo treba raditi jednom nedeljno.
MTB do groba a i posle...
#3
Posted 03 July 2006 - 03:01 PM
Najbolje mi se pokazao Pedro`s Extra Dry Lube, jako malo sakuplja prasinu i postojan je, po jedna kap na svaki drugi link i to je to. Takodje se odlicno pokazao i Motorex Dry Lube ali posto malo vise "hvata" prasinu redje ga koristim, mada ga uvek imam u rezervi ako Pedrosa nestane.
Naravno, skidanje lanca posle svake 4-5 voznje u zavisnosti od zaprljanostii i detaljno pranje u faminu, nikada ne stavljam novo ulje preko starog!
eto toliko od mene
#4
Posted 03 July 2006 - 07:12 PM
Suva ulja i voskovi su odlicni za odrzavanje lanca, ali im je limitirano dejstvo na SUVE uslove. Takodje, nisu za duge voznje, jer lanac ostane "suv" a to nije nikako dobro. Jedno od njih je "dry oil" zefal proizvodjaca, weldtite "dry chain wax", kao i teflonski sprej sa slike holandske proizvodnje. Odlicni su i pedrovi podmazivaci, kao i motorex, uostalom, motorex masti i ulja preporucuje MANITOU za odrzavanje njihovih amortizera. U uslovima kise, snega i sl. koriste se specijalna gusta sinteticka ulja kao npr. "finish line", Hanseline - nemacko ulje specijalno napravljeno za MTB voznje sa dodatkom grafita, kao i sinteticka ulja koja se mogu koristiti osim za motore i za lanac.
Od domacih spravica odlicno se pokazao Famol sprej Krusevacke fabrike ulja, postojan je i za duze ture.
Sto se masti tice, ja koristim weldtite crvenu teflonsku mast u tubi i ona se pokazala vrhunskom za lezaje vrata, kod nabli i sl.
Gde kupiti - od domacih farbara, preko Intersporta, domacih biciklistickih radnji i servisa, pa do Madjarske i dalje...
MTB do groba a i posle...
#7
Posted 05 July 2006 - 10:41 AM
Prodaje Bianchi, Motorex i SIDI, a ima i egzoticne audio uredjaje tipa Audiomeca, Triangle, Clearaudio ako te zanima nisam bio tamo od letos, proveri!
#8
Posted 20 March 2009 - 03:01 PM
Naravno, pozeljno bi bilo da ima za nabaviti u Bg-u.
#10
Posted 20 March 2009 - 05:07 PM
#11
Posted 20 March 2009 - 05:36 PM
#12
Posted 22 March 2009 - 09:54 AM
ZADNJI LANČANICI: Proveravati posle svake duge vožnje po kiši
ili jednom nedeljno. Podmazivati najmanje jednom mesečno.
Dobro naprskati sa WD 40 i tako odstraniti vodu i prljavštinu.
Paziti da WD 40 ne prodre do kugličnog ležaja točka.
Ja ovo ne bih preporucio, i pored upozorenja. Zadnje lancanike ne treba podmazivati. Za redovno odrzavanje je dovoljno ciscenje grubom cetkom za zupcanike, a sa vremena na vreme, detaljno ciscenje obaviti skidanjem kasete i potapanjem u odmascivas (ako se koristi ulje za podmazivanje lanca), ili toplu vodu i tecnost za pranje sudova, ako se koriste voskovi. Kao odmascivac se moze koristiti i WD40, ali posle toga oprati vodom i tecnoscu za sudove.
Kao sto je misaxtr upozorio, upotreba WD40 dok su lancanici na biciklu je rizicna, jer WD40 moze da prodre do lezajeva, ali moze i da kontaminira (disk) kocnice - skoro je ne moguce sa sigurnoscu spreciti da aerosol stigne i do diska...
Evo, jedno pitanjce. Ima li nesto efikasno za podmazivanje lanca, a da ne "omrsim" nogavice, ako ponekad taknu lanac?
Naravno, pozeljno bi bilo da ima za nabaviti u Bg-u.
1) kao sto su vec gore napisali - detaljno ocistiti lanac gore pomenutim metodama. (za lako skidanje lanca, bez alata, preporucio bih SRAM-ov powerlink ili ekvivalent - cak i na Shimanovim lancima umesto njihovog pina za lanac (9 fazni). SRAM-ova karika za 8 (i manje brzina) ne pasuje na shimanove lance za 6-7-8 brzina, pa ako hocete da koristite njihov Powerlink, najbolje je da promenite ceo lanac na SRAM, Wipperman ili KMC koji koriste kariku za razdvajanje, a ne pin kao Shimano).
2) Ja sam odustao od koriscenja ulja za podmazivanje, i koristim iskljucivo vosak (u mom slucaju Rock&Roll Extreme). Da, nanosim ga svake ili svake druge voznje, ali dok traje, radi odlicno, ne skuplja prljavstinu, pa samim tim ako ti i dodirne nogavicu, nije strasno, a i pantalone se peru mnogo lakse nego ako ih je prljavo ulje usvinjilo...
Rock&Roll nisam vidjao so srpskim radnjama, tu ti ostali mogu vise pomoci, ali po gore navedenom imas i drugih podmazivaca na bazi voska u Srbiji...
#15
Posted 15 May 2010 - 03:12 PM
1. Uopšte o podmazivanju (lubifikaciji)
OSOVINE TOČKOVA: Proveravati na nedeljnoj bazi ili posle
dugih vožnji. Prisloniti uvo na viljušku i okretati točak i osluškivati
zvuk. Upotrbljabati dobre sintetičke masti i dobro napuniti ležajeve.
Kod rasklapanja se zahteva apsolutna čistoća.
Leti, po suvom ovo treba raditi jednom nedeljno.
Eh sada...Odmah da napomenem da sam absolutni početnik i u MTB Cross Country vožnji i u servisiranju bicikla. U februaru sam kupio Capriolo Komodo koji je bio snižen 50% i u glavnom sam zadovoljan sa njim.
Bio sam 4 puta da se vozam po Fruškoj Gori prešao sam odprilike 80-100 km. I počeo sam da čitam o servisiranju i podmazivanju.
Posle Fruškogorskog pešačkog maratona je bicikli bio jako-jako prljav i oprao sam ga i rasklopio sam prednju glavu. Glava je QANDO sa kuglicama od 4 mm. Rasklopio sam podmazao ga sa tavotom (to su mi preporučili u ovlašćenom servisu Capriola i u još jednoj radnji). Nakrkao sam puno-puno masti poređao sam nove kuglice vratio sve na svoje mesto i gle.. podmazani prednji točak se vrti od prilike pola toliko vremena nego zadnji koji nisam ni pipnuo. Moram napomenuti da poklopac na kuglice sam zategao samo ručno i šrafove koji idu preko poklopca takođe. Prednji točak ni približno nisam toliko zategao kada sam ga vratio kao zadnji, ali opet...Jednostavno se vidi da se točak koči...
Predhodno je u glavi bio neki mnogo tvđi mast nego tavota...Takav mast nigde nisam našao da kupim.
Gde sam pogrešio??
Kada ređam kuglice treba da se dodiruju ili moram ostaviti koji milimetar između njih???
#20
Posted 22 September 2010 - 10:00 PM
Kojim uljem bih mogao da podmazujem lanac a da ne skuplja mnooogo prasinu jer uglavnom vozim po seoskim putevima/kozjim stazama gde ima dosta svega?
Nekim teflonskim uljem, " Finish line" i sl.
Bitno je da lanac posle podmazivanja ostane "suv" da se prasina(smirgla) ne bi lepila na njega.
Ako pak nemas nesto od teflonskih i "suvih" podmazivaca, obrisi lanac krpom posle podmazivanja da smanjis koliko toliko prikupljanje necistoca.
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users