Jump to content


Fotografije

Materijali ramova - čelik, aluminijum, karbon


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
664 odgovora na ovu temu

#41 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 17 November 2017 - 09:42 AM

Slazem se s tobom, to su bili vrhunski i prelep bicikli. I sam bi voleo kada bih imao neki u top stanju iz tog vremena. Koliko su vredni govori i cinjenica dase na e-bay vrhuski bicikli u top stanju prodaju od npr. od  2 pa sve do 10000 e. Oni sad vise imaju kolekcionarsku vrednost jer ih je vrlo malo prezivelo  a da su u top stanju. Narvno ovo se odnosi samo na najbolje sto je tada pravljeno. Te columbus cevi jesu pravljene preko 40 godina ali zadnji modeli koji su bili u nekoj masovnoj upotrebi pre nekih 20 god. Medjutim nisu iste cevi bile pre 20 i 40 godina. Kako je konkurencija diktirala, svakih par godina su izbacivali sve lakse i lakse ramove, do ovih o kojima pricamo u obliku deteline i tih sa unutrasnjim spiralama. Njih su doterali da budu kao pero i mnogo laksi nego ti od pre 40 god. I pucali su masovno i ti i ja eto znamo za mnoge primerke, meni cak jedan polomljn truli iza kuce. Svako od tih ramova kada bi sad dao nekom pro-tour vozacu, ne verujem da bi izdrzali ni godinu dana. A tad su ih ti vozaci vozili. Sada po neko ko na zapadu ima taj bicilk, mozda ga provoza nedeljom ko paradnog konja da se pohvali kolegama, ali to ne bi izdrzalo bilo kog ozbiljnog vozaca. 


  • 0

#42 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 17 November 2017 - 10:17 AM

Ovo sam zaboravio, taj montagner sa columbus cevima je pukao na moje oci. Taj covek je krenuo iz moje radionice koja je na uzbrdici ustao, okrenuo par puta pedale i on je pukao na pola. To je bilo pre 20 godina. Pre nekih mozda 8 godina tom istom cveku, koji je u medjuvremenu postao jos jaci a da kazem i bahatiji vozac, napravim scotta cr-1 carbonca. On ga vozi kao da je kako on sam kaze, tudj. Znaci i po kamenjaru i izivljavanje sa njegovih 90 kg i nista tom ramu ne moze. Prosele godine je udario u kola preleteo bicikl preko kola i malo se iskrivila kuka menjaca koja je kod prvih cr-1 bila integrisana sa ramom, nije mogla da se menja posebno. I dalje se vozi. Ali zato sve drugo je uspeo da polom na tom biciklu sto je od aluminijuma, ne znam koliko tockova, menjaca itd. Ne kazem da je al. los, nego koliko je carbon dobar i jak. On je za mene bio pravi realan test materijala.  Kad sam video sta to izdrzava i sam sam pre nekih 5 godina kupio carbon i nemam zamerki. 


  • 0

#43 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 17 November 2017 - 10:20 AM

20170910_143214.jpg
 
Ovaj nije pukao, ovako su se radili ramovi 50tih- ranih 60tih, oprema je kasnija iz 70tih godina
Pritom ovaj ram je preziveo udar sa strane, pa je ispravljan, unutra je bio napunjen zemljom, kao saksija, inace  francuska proizvodnja.
 
Trkacka upotreba je nesto drugo, tu su druga pravila igre.

  • 0

#44 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 17 November 2017 - 10:27 AM

Lepo, samo sam ja mislio na nesto ovako :)

https://www.ebay.com...gsAAOSwVA5aCvBC


  • 0

#45 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 17 November 2017 - 10:54 AM

NE sporim da ce ram koji se vozi na trkama verovatno puci na kraju(to su mi svedocili prijatelji takmicari), ali za amatersku upotrebu ako je radjen bez defekta u izradi, to traje zivotni vek korisnika...

... pod uslovom da ne doživi pad, ne sklizne i zakači nešto prilikom naslanjanja, ne odskoči kamen u vožnji i udari ga, itd, itd. Praktično sve ono čega se ljudi plaše u vezi karbona ultralake metalne ramove ugrožava još više. Stranice njihovih cevi su bukvalno debljine kao kod konzervi. Ram koji opisuješ da je preživeo udare, ispravljanja i slično jednostavno nije ta kategorija, njega nećeš tako lako doterati do onih 7,2 kg ali je zato mnogo izdržljiviji. Uostalom, šezdesetih nisu ni postojale tako lake cevi o kojima je ovde reč.

Ovo sve pišem kao neko ko lično preferira metalne ramove iz čisto subjektivnih razloga, a probao sam razne skupe karbonce.
  • 0

#46 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 17 November 2017 - 12:17 PM

Ma nije to bas tako :)

Imam i takmicarski ram iz 90tih, on je pokupuo sve sto pominjes (udar u rupu, udar auta, visestruki udarci cekicem (pokusaj uterivanja debljih guma)), pad na kamen, rezanje zadnjeg mosta testerom, ispravljen sa polugama)

 

Naravno da nece ici na trke vise, ali sad da ga provozas, bas nista se nece desiti (inace japanska proizvodnja), da ti ne ispricam gde je sve ispravljan ne bi ni provalio ako nisi verziran.

 

To je bas celik za trku, profesionalni model, ima nosace za tablice, model ima takmicarsku istoriju na Tour de France.

 

inace NOS ram ide preko 5000 evra taj model.

To je jednostavno zilavo, jako zilavo isto ima spiralna ojacanja na celiku.

 

NAravno to su sve ramovi za bicikliste oko 60-70kg zive vage, nije to bicikl da neko od 110kg sedne na njega, onda ce se ponasati kao zvaka.

 

DSCF9384.jpg


  • 0

#47 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 17 November 2017 - 12:54 PM

Bax, ne vidim dobro na slici, cevi su tebi varene jedna za drugu, nisu uvlacene u muf? Na slikama se vidi var?


  • 0

#48 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 17 November 2017 - 01:52 PM

Oba sa slika su klasicni ramovi sa mufovima, nama varova. 

 

Cevi montirane u mufove i onda nalivene brejzovanjem.

 

Od svega sto imam, bas nista nije vareno, sve je sa mufovima, cak i aluminijumski ram imam sa mufovima.

Aluminijum je nekad srafljen u mufove, i onda nalivan epoxy lepokom, to nije bas pobedilo zub vrememena, hoce da se raspadne  epoxy posle par decenija...

 

Nekoliko  francuza ima unutrasnje skrivene mufove sto je bila njihova specijalnost jedno vreme.


  • 0

#49 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 18 November 2017 - 07:24 AM

Dobar čelični ram (koji nije napravljen da bude toliko lak da snaga bude kompromitovana) će trajati decenijama. Naravno, biće za oko kilogram teži od dobrog aluminijumskog, verovatno još više u odnosu na karbonski. Superlaki čelični (pa i alu) ramovi će biti osetljivi na ulubljenje cevi udarcem, zbog cevi većeg prečnika, a (pre)tankih zidova.

 

Pucanje čeličnog rama iznenada, bez najave? Obično se prvo jave pukotine, koje vremenom rastu po "obimu" cevi, ali ne postaju šire, pa ko ne gleda dobro, ne kontroliše ram s vremena na vreme, može se desiti da zaista iznenada pukne.

 

Ovako izgledaju pukotine:

3549685864_49416b6b2b.jpg

 

Ramovi obično dozvoljavaju da se bezbedno stigne do kuće, kada se ovakve pukotine jave. Ne i kada se ostave duže vreme da "rastu".

 

Problem kod karbona je što se nedostaci ne vide toliko lako i što pucanje bude iznenadno.

 

Ovde je zanimljiv (istina, 20 godina star) test nekoliko ramova. Karbon, aluminijum i čelik (kako sa mufovima spajan mesingom, tako i vareni). Uzorci su statistički zanemarivog broja (po jedan od svake "fele"), ali zanimljivo je da su se KARBONSKI i alu ramovi pokazali boljim od čeličnih. Što se čelika tiče - mufovani prođe bolje od varenih. Opterećenje za test je namerno uzeto da bude prilično veliko, kako bi se simulirali ekstremni uslovi (težak i jak vozač, koji ne štedi ram). Izabrani ramovi su iz kategorije laganih, drumskih.

 

https://www.sheldonb...atigue_test.htm

 

Poduži, pomalo naporan, ali (barem za mene) poučan video sa objašnjenjem kako pregledati karbonski ram (i viljušku):

 


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#50 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3316 posts

Postavljeno 18 November 2017 - 09:44 AM

Zanimljivi su ovi klipovi... Pogotovo je zanimljiva činjenica koju pominje čovek, a koja se tako često i lako zaboravlja, a koja je i logična, a to je da što manje materijala i što lakši materijal imate u upotrebi za proizvodnju, znači da je takav materijal prilagođen više smanjenju težine i performansama a manje se gleda na životni vek materijala, a to je ono što mnogi od nas, rekreativaca, koji kupujemo korišćene biciklove, lako zaboravljama i samo želimo da imamo što lakše bicikle da bismo uzbrdo išli sa što manje napora. 

 

Međutim, imajući u vidu neke prethodne testove sa opterećenjem različličitih vrsta materijala, takođe je stvarno zanimljivo to koliko svašta nešto karbon može da podnese. Ali kao što već mnogi rekoše, problem kod karbona jeste što praktično istrošenost vlakana se teško može uočiti okom i vizuelnom inspekcijom.

 

Ono što konkretno kod karbona mene interesuje jeste njegova sposobnost da dugoročno gledano opstane u da tako kažemo ekstremnim vremenskim prilikama...

Na šta konkretno mislim? Pa recimo da većina ljudi koji potroše više od 1000 ili 2000 eura na bicikl od kompozitnih materijala, takav bicikl po pravilu drže u suvoj, zatvorenoj prostoriji sa optimizovanom sobnom temperaturom. Ima među nama i takvih slučajeva koji verovatno imaju i posebne krevete za bicikl! :) Sigurno je da takav način čuvanja bicikla ne može da škodi, ali pitam se šta se konkretno dešava sa onim biciklima od skupog karbona koji se čuvaju u garažama koje se ne greju, gde zimi može biti i -15, 20 a leti preko 35 stepeni? Koliko je karbon otporan na takve temperaturne varijacije, i još bolje pitanje, koliko je otporan kada te uslove pomnožimo sa 15, 20 godina? Ima li to ikakve veze, a ako nema baš nikakve, zašto onda većina ozbiljnijih rekreativaca po lepom vremenu uvek vozi svoj skup, nalickan karbonski bicikl, a zimi, po lošem i hladnom vremenu, vlažnim u usoljenim putevima, uglavnom neku aluminijku sa "slabijom opremom"?


  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#51 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8932 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 18 November 2017 - 09:50 AM

dodatni problem kod kise, zime i soli je svarivanje delova (pogotovo kombinacija aluminijuma sa drugim metalom), kao i delaminacija karbona kada metalni umetci u istom zardjaju.

mislim da je celik tu najzahvalniji.


Poslato sa sokocala mobilnoga
  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#52 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 18 November 2017 - 07:22 PM

Znaci ja vozim trkacki bicikl od tanjenih cevi star 70ak godina, jos Mnogo komada starih 30-40-20 godina. Jednostavno su napravljenu da budu za zivotni vek korosnika. To su sve top Columbus, Reynolds, Miyata celici, i deo njih su bili trkacki celici znaci imam i sl, slx, 653, fm1, 531 . Ako nema defekta u izradi to jednostavno traje za zivota korisnika. Japanski ramovi su posebno trajni jer su radjeni izuzetno precizno, majstor bi radio obrade na takozvanim vrelim tackama kako ne bi doslo nikad do pucanja, takozvano tanjenje mufova.
takodje hromiranje je radjeno da bi se pojacao muf pored estetike. ne bi im cene isle na 10tine 1000 evra,da nemaju svevremensku vrednost, jednostavno investiras u njega kao u zlato i raste mu vrednost sa godinama, to drugi materijali nece nikad imati...

Sent from my PAP5044DUO using Tapatalk
  • 0

#53 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 18 November 2017 - 09:18 PM

Ljudi koji te bicikle plaćaju petocifreno ih ne kupuju radi vožnje, njih trajnost ne interesuje. Uzgred, koliko ramova imaš od cevi Columbis Spirit?

Ono što konkretno kod karbona mene interesuje jeste njegova sposobnost da dugoročno gledano opstane u da tako kažemo ekstremnim vremenskim prilikama...

Razmišljaj o karboni kao o fensi plastici. Znači termalno i hemijski je vrlo inertan, na većinu stvari koje pominješ jednostavno ne reaguje. Problemi su ultraljubičasto zračenje (rešava se adekvatnim lakom) i moguća galvanska reakcija s metalima (problem prvenstveno kod metalnih umetaka u ramu).
  • 0

#54 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 18 November 2017 - 10:36 PM

Nemam Spirit, hteo sam da uzmem jedan ali sam ispustio, on je jako tanak nesto tipa ispod pola mm. Od novijih Columbusa mozda je Cromor najnoviji koji imam. Ja ih uzimam samo da bi ih vozio, imam mozda jedan koji se ne vozi, koji je vanvremenski. Ostali su u redovnoj upotrebi, naravno ne trkam se, vec voznja radi uzivanja.

Sent from my PAP5044DUO using Tapatalk
  • 0

#55 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 18 November 2017 - 11:08 PM

I ne kažem da ti ne voziš, ali ti teško da si deo publike koja nabija tolike cene :-)

Javi kako Spirit trpi krivljenja i ispravljanja, kad nabaviš. Nemam ličnog iskustva, ali video sam da ljudi Spirit često kupuju i voze podrazumevajući ograničen rok upotrebe. milovuk1967 čak nije vozio Spirit, ali imao je slično iskustvo.
  • 0

#56 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 18 November 2017 - 11:18 PM

Ima celika koji ne mogu da podnesu hladno centriranje, cak im to pise u deklaraciji, ali generalno si zahvalni za ispravljanje.

Uglavnom ako ima ljudi koji vole i cene celik ili ih zanima, mogu da podelim iskustva. Ja nisam zatvoren za druge materijale, ali svoju kolekciju gradim da polako napreduje kako je napredovao biciklizam. Tako da sad sam negde na periodu kad su poceli da se istrazuju novi materijali :)
ako nista drugo imam verovatno najstariji alu bicikl na ovoj temi Stratos iz 1981,pa mozemo i tu neko poredjenje da damo :)

cd2703b75cb78c786376c0818b889333.jpg
  • 0

#57 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5518 posts

Postavljeno 21 November 2017 - 05:08 PM

...ako nista drugo imam verovatno najstariji alu bicikl na ovoj temi Stratos iz 1981,pa mozemo i tu neko poredjenje da damo :)

cd2703b75cb78c786376c0818b889333.jpg

Kettler?

Msm da sam ih uglavnom vidjao sa onom SHIMANO 600ax - aero garniturom sa onim sasavim kurblama/pedalama i zeznutim malim *centralnim* celjustima?


  • 0

#58 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5518 posts

Postavljeno 21 November 2017 - 05:11 PM

Ovako izgledaju pukotine:

3549685864_49416b6b2b.jpg

 

 

nekako mi vise lici na titanijumski neko celicni (pa cak ni prohromski) ram (zavar)?!?!


  • 0

#59 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5518 posts

Postavljeno 21 November 2017 - 05:12 PM

https://www.facebook...53551284784451/


  • 0

#60 Bole

Bole
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 504 posts
  • LocationHighpoint Club

Postavljeno 21 November 2017 - 07:00 PM

Za početak pogledaj OVO. i OVO.

 

Kao što rekoše ljudi pre mene problem kod karbona je njegovo svojstvo - catastrophic failure. Drugi problem je laboratorija vs real life. Postoje mnogi klipovi koji pokazuju superiornu snagu karbona ali oni su, bar oni koje sam ja pogledao, besmisleni jer se karbonski ram tako ne opterećuje u eksploataciji. Ja sam inače čovek kome je pukao karbonski ram ali sam dobro prošao. 

 

Statistika kaže (imao uvid u statistike jedne od najvećih kompanija) da sa nakon trke na 3 od 10 ramova javljaju pukotine i ti ramovi/viljuške se odmah odbacuju. Govorimo o vrhunskim ramovima i vrhunskim vozačima naravno.

 

Ukratko, ne postoji ni jedan jedini razlog (osim šminke, pozeraja i kompleksa) da rekreativci voze karbon. Ko kupuje karbn ne kupuje ga zbog dugotrajnosti nego zbog visokih performansi (u teoriji) a visoke performanse dolaze sa kratkim vekom trajanja kao i kod mnogih drugih stvari.

 

Kupovina karbonaca na našim oglasima je veoma rizično jer je žeđ velika a odgovornost nikakva (čast izuzecima). Golim okom može da se na slikama vide čude nalepnice gde ih originalno nema, poremećeno tkanje, pukotine. Nije vredno rizika posebno što na karbonu viđam više medveda nego pristojnih atleta tako da ušteda na masi bicikla nema smisla.


  • 3




1 članova čita ovu temu

0 članova, 1 gosta, 0 anonimnih korisnika