Pa dobro koliko treba vremena da se "zamori" i pukne obicna pamucna krpa (ne mora karbonska) u odnosu na metal?
Pamučna krpa, kao i karbonska vlakna ne može da sačini ram bicikla. Pošto izdržava samo istezanje. Da bi se ram napravio, potrebno je da njegove cevi izdrže i sabijanje, kao i uvijanje. Kod karbonskih ramova se koristi epoksi ispuna kako bi mu dala te karakteristike. Testovima je utvrđeno da je otpornost tih materijala na sabijanje za oko 20% manja od otpornosti na istezanje. I dalje su višestruko jači od svih metala i po tom pitanju.
Pucanje se dešava vrlo brzo ako je sila koja deluje dovoljno blizu granice nosivosti. Od reda veličina nekoliko stotina ciklusa, nekad i manje. Što je sila dalje od te vrednosti, to je prag pucanja dalje - veći broj ciklusa. Preko određenog broja se smatra da je konstrukcija bezbedna za dugoročnu upotrebu.
Slazes se valjda da je taj broj zamornih oscilacija u odnosu na metal prakticno beskonacan?
Karbonski nisu svi takvi, a celicni i alu su kao svi takvi?
Daj budi dosledan...
Nista karbon nije osetljiviji od aluminijuma i celika cak sta vise od oba je odporniji.... i ne puca kao casa vina kao sto smo mogli da procitamo na nekim od linkova koje je neko ranije ovde okacio.
Šta je tu nedosledno? Napisao sam da "nisu svi takvi" misleći na ramove - što pričam od početka. Materijal je "alat", ali nije garancija da će proizvod biti dobar (niti loš). To zavisi od dizajna i izrade.
-sto se pucanja tice tamo gde puca karbon, puca i metal koji god.
Zavisi šta i kako porediš. Ako porediš karbonsku i čeličnu cev iste dužine i težine, karbonska će biti jača u svakom smislu, osim u slučaju udarca oštrim predmetom (ivicom), kada će se pri manjoj sili javiti oštećenje (u odnosu na silu potrebnu da ošteti čelik).
Ako porediš cevi iste dužine i nosivosti, karbonska cev će biti osetno krhkija na udarce, dok će pucanje usled zamora zavisiti od opterećenja. I karbonska će biti lakša za nekih barem 60%. Do određene granice opterećenja od oko 50% nosivosti, čelik ima teorijski beskonačan vek, a preko te granice će karbonska biti dugotrajnija (mada će i u prvom slučaju vek karbonske biti praktično beskonačan, meren milijardama ciklusa).
Ako se porede cevi iste dužine, ali se karbonska konstruiše da bude pola težine čelične, karbonska će biti puno jača, ali i dalje nešto osetljivija na udarce.
Problemi se javljaju kod lošeg dizajna i izrade (jedno ne isključuje drugo). Kod dizajna mislim na projektovanje planiranih opterećenja (po smeru i intenzitetu), a pod izradom kod čelika uglavnom bude problem pri varenju (spajanju ako se "lepi" mesingom), a kod karbona slaganje slojeva - ne sme biti vazduha i naboranosti, a veoma je važno obratiti pažnju i na smer vlakana, kao i na vrstu (krutost) vlakana koja se koriste.
-sto se krpljenja tice (jer i to navodis kao prednost), i karbon se krpi kao i sve drugo, ne mora da se baci
I onaj video klip iz trek fabrike je jako mator, karbonski ramovi se odavno ne prave vise na takav nacin.
Kod čelika se pukotine usled zamora po pravilu javljaju na površini i mogu se primetiti na vreme. Kod karbona to nije (uvek) slučaj. Po meni je to bitna razlika sa bezbednosnog aspekta.
Inače, na krpljenje gledam kao na nužno zlo dok se ne stigne do kuće, a za dalje samo ako to izvodi neko ko pravi ramove i zaista zna šta radi.