1.
Zanima me sta najvise utice na to da bajs ide brzije/lakse ?
-veci tocak
-tanja guma
-kvalitetniji pogon/kaseta/lanac
-bolji tocak/glave tocka
2.
Koliko ce biti teze izlaziti na uspone s vecim tockom i da li je to istina (28/29 u odnosu na 26) , posto vidim u aplikaciji strava uvek na uspone su prvi ljudi s drumasima i hibridima.
3.
Koliko ce se dobiti na brzini ako se na mtb 26" sirina gume 2.1 s kramponima , stave neke uze gume bez krampona.Cuo sam od poznanika od kad je stavio uze gume da mu sad bajs ide lakse, sta god to znacilo
4.
Uporedio sam moj mtb s mtb-om od drugara koji ima glave tocka deore , a ja kripton i kada sednes na moj bajs i odgnures se nogom moj predje 50m dok njegov predje 200m , naravno na istom mestu/putu ,e sad je pitanje da li zbog toga sto su deore glave ili mozda su manje stegnute ? oba bajs su alu s istim velicinom i sirinom gume.
Nadam se da nisam mnogo ubio u pojam
Odgovoriću iz nekog svog ugla i iskustva, uz sve moguće ograde i rezerve - ti sebi proceni i izvagaj.
1.
Kod bicikla, kada se pređe nekih 25, a pogotovo 30 km/h, ubedljivo najveći faktor je otpor vazduha, ili vetar. Bicikli na kojima se sedi polegnutije, sa skupljenijim rukama i uže postavljenim nogama se po pravilu lakše voze brzo.
Sledeća bitna stvar su točkovi. Generalno, točkovi prečnika 622 mm (28" i 29eri) su optimalan odnos maksimalnog prečnika (i bržeg kotrljanja preko nesavršenog terena) i ne prevelike veličine da budu nezgrapni.
Još bitnije od samih točkova je kvalitet guma. Što je guma ćelavija i što su joj zidovi "mekši", tj. što manje gubitaka pravi pri savijanju i ispravljanju, to se točak lakše i bžre kotrlja. Guma krutih zidova (bilo da su debeli zbog zaštite, ili je samo loša i jeftina karkasa same gume) se sporije i teže kotrlja. Isto tako - što su izraženije šare (ili kramponi), to se teže i sporije kotrlja.
Glave točkova deluju pod tako velikom polugom (pola prečnika felne) da je njihov otpor zanemariv, koliko god bile dobre/loše, samo ako su ispravne, da imaju ležajeve koji su podmazani i bez oštećenja.
Lanac i zupčanici - samo da su što više u liniji i da ne "preskaču". Cena i sam kvalitet tu igraju najmanju ulogu. Veća razlika se postiže kad se, na biciklu sa brzinama, lanac postavi u kombinaciju prendjih i zadnjih zupčanika tako da je što manje ukošen (a da je stepen prenosa odgovarajući, naravno).
2.
Sam prečnik točka je manje bitan kod samog uspona. Važnija je forma bicikliste i, ako je u top formi, težina prtljaga i samog bicikla. Tu je uključena i težina samih guma, naravno. Uže gume su obično i nešto lakše, pa su, po dobroj podlozi, nešto malo brže od širih na usponu.
3.
Dobije se dosta, s tim što je ćelavost gume tu od većeg značaja, nego sama širina. Pogotovo kod tako malih točkova (26") je čak i bolje da ne budu previše tanke gume, jer se time gubi i na prečniku, i onako već malog, točka.
4.
Bitna je šara gume - koje su ćelavije? Isto tako, iz tačke 1 - kvalitet same gume igra značajnu ulogu. Na kraju, a ne najmanje važno - na koji pritisak su bile naduvane? Puno puta mi se desilo da se ljudi oduševe kako im brže ide bicikl, a ja samo stigao naduvati gume.
Sam otpor ležajeva se može meriti tek kad je sve ovo prethodno izjednačeno. I tu, čak i ako se pri takvom testu može izmeriti razlika, u vožnji će ona (ako su ležajevi ispravni i podmazani) biti zanemariva i neosetna.