Auh. Da probam da pokrijem redom...
Dropovi na drumskom volanu nude položaj koji je niži od onog na šamaraljkama, a iz kog kočnice i menjači i dalje mogu da se dohvate; ne postoji ni jedan drugi oblik volana koji ima ovako nešto. Šta nam znači taj niži položaj? Prvo, aerodinamičniji je (jeste, možeš da saviješ laktove na ručicama kočnica, ali možeš isto tako i u dropovima, pa si još niži). Drugo, stabilniji je (niži centar mase, pod uslovom da je položaj dobar i da odgovara fizičkoj spremi vozača). Treće, jednostavno je drugačiji (mišići u nogama se drugačije aktiviraju, istežu se leđa, skida se težina sa sedla i prebacuje na ruke).
Naravno da cikloturisti i dugoprugaši ne biraju drumski volan zbog drumskih komponenti, to je netačno na više nivoa. Ako je nekome do drumskog pogona i kasete sa ravnim volanom, drumski menjači za ravan volan odavno postoje, ali nešto mislim da su takvi u ovoj priči u manjini. Rekreativcu koji vozi hiljadu kilometara u cugu, ili koji vozi deset dana za redom sa pedeset kila opreme na biciklu trebaju niski prenosi, uz dovoljno gust raspored da može nađe pravu kadencu za umorne noge uz poslednje brdo ili u pedeset kilometara vetra u grudi. Rekao bih da je njima nekompatibilnost drumskih i planinskih komponenti problem sad kada se teško nalazi tripl za drum, to i jeste jedan od razloga zašto Trek 520 dolazi sa bar end menjačima.
Oni koriste drumski volan baš zbog gorenavedena tri razloga. Nije bitno gde je volan postavljen u odnosu na sedlo, mogu šamaraljke da budu u visini sedla ako je tako najudobnije - i dalje će dropovi da daju aerodinamičniju poziciju uz vetar, stabilniju nizbrdo ili samo promenu na par minuta, da se lakše pregura sedmi sat u sedlu. Iskreno, meni nije pitanje zašto bi iko vozio drumski volan, već zašto ne bi (na primer, zato što se vozi tehnički zahtevan teren pa je potrebna kontrola koju nudi ravan volan, ili zato što se voze kraće deonice bez preterane žurbe, pa je jako uspravan položaj udobniji).
Opet se pitam da li si nekad gledao neku ciklokros trku, ako misliš da nema iznenadnog ili jakog kočenja. Zapravo, ravan volan bi realno bio praktičniji za uslove CX trka, kao i bar malo šire gume, možda i neki laganiji amortizer. CX bicikli izgledaju tako kako izgledaju samo zbog propisa koji čuvaju tradiciju. Na svu sreću, 90% neasfaltiranih puteva nisu ni blizu tako zahtevni kao staze za ciklokros. Može to da se vozi i na čistokrvnom drumašu ako treba (pogledaj Strade Bianche ili Tro Bro Leon), ali je na prilagođenom biciklu ipak brže i ugodnije.
Na kraju, geometrija. Ne znam ko je tebe šta ubeđivao, ali ja nisam video nikog ko tvrdi da teži točkovi, duža zadnja vila i međuosovinsko i druge promene ne utiču na vožnju, naprotiv. Cela poenta je da se gravel bicikl ne ponaša isto kao CX bicikl, koji se ne ponaša kao putnički bicikl, koji se ne ponaša kao standardni drumski bicikl. Ne razumem se baš u finese planinskog bicikla, ali da probam da napravim paralelu: enduro bicikl može lepo da se vozi i niz planine i po livadama i planinskim stazama, pa to ne znači da su DH ili XC bicikli samo plod marketinga. Ili ti misliš da jesu?
Niko ne tvrdi ni da je ta geometrija nešto novo i nikad viđeno. Činjenica je samo da već dugo nečeg takvog nije bilo na tržištu, a sada postoji. Moglo je da se nabudži kombinovanjem raznih novih, polovnih, i delova rađenoj po meri, ali nije moglo da se kupi u prodavnici, novo i kompletno. Kažeš, Mason Bokeh je kao stari MTB, samo sa fensi vilom. Pa, pre pet godina nisi mogao da kupiš bicikl koji je kao stari MTB, samo sa modernim alu ramom, karbonskom vilom i drumskom garniturom sa hidrauličnim kočnicama. Samo me živo zanima šta je to urađeno pogrešno da ljudi koji godišnje prelaze hiljade kilometara po makadamu i koji imaju decenije iskustva u dizajnu bicikala to ne vide, pa neko ko ne zna čemu služe dropovi na drumskom volanu treba da ih nauči.