Lanac i istrosenost
#5
Postavljeno 26 August 2008 - 08:51 PM
Vrlo prosto - staviš na najveću šajbnu (tj. najveći lančanik na pogonu) - povučeš lanac od šajbne i ako se ispod lanca vide dva zupca to je to - odradio je svoje i zreo je za zamenu.
Ako se vide dva zupca malo si zakasnio sa zamenom . Ključ za merenje istegnutosti je najpouzdanije rešenje, takodje i kontrolisanje kilometraže koju lanac prelazi imajući u vidu način vožnje koji je različit kod svake osobe. Ovo sa šajbnom je dobro proveravati posle kritične kilometraže.
Sad pitanje. Čuo sam da do istezanja lanca dolazi zbog trošenja pinova i da što je ulje kvalitetnije više sprečava tj. usporava istezanje. Da li je ovo tačno? Šta se na lancu zapravo isteže?
#6
Postavljeno 26 August 2008 - 09:00 PM
#7
Postavljeno 26 August 2008 - 09:49 PM
Čuo sam da do istezanja lanca dolazi zbog trošenja pinova i da što je ulje kvalitetnije više sprečava tj. usporava istezanje. Da li je ovo tačno? Šta se na lancu zapravo isteže?
Vec sam negde pisao o eksperimentu koji su Ameri odradili bas vezano za trajnost lanaca, lubrikaciju istih...
Elem, eksperiment se sastojao u neprekidnom visesatnom radu 2 lanca - jedan podmazan - drugi apsolutno suv.
Rezultat - potrosenost oba lanca je bila IDENTICNA. Dakle, ono sto lanas i lancanike NAJVISE upropastava u "stvarnom svetu" je prljavstina koja se hvata na njega - kod drumasa nesto manje, ali kod nas koji vozimo po terenu - mnogo vise. U ovim slucajevima, podmazivaci sluze kako da lanac radi tise ( mozda deluje smesno, ali i to zna da dosta smeta i nervira ), tako i da zastiti od te iste prljavstine, koja se ponasa gotovo kao sitna fina smirgla pri voznji. Treci faktor je da menjanje brzina ide "mekse". Ono sto je mnogo vaznije od toga da li je lanac podmazan, je izabrati PRAVO sredstvo za podmazivanje u zavisnosti od vremenskih uslova, kao i vrste podloge. Ukoliko je u pitanju suvo vreme i suv i prasnjav teren - kardinalna greska je koristiti neka teza ulja. Za ovakve uslove postoje tzv. "suvi podmazivaci" na bazi voska i teflona, koji minimalno skupljaju prljavstinu, a vrse funkciju lubrifikacije.
Nasuprot tome, kisa, blato, sneg i sl - koristiti tzv. "wet lube" podmazivace koji su pravljeni da traju i u tezim uslovima eksploatacije.
Na vek lanca i lancanika naravno utice umnogome i nacin voznje - tezi prenosi i forsiranje naravno da za posledicu imaju vecu silu na iste, pa samim tim ce i krace trajati. Takodje prenosi tipa napred srednja - pozadi najveca dovode lanac u veci ugao nego sto bi rebalo, pa i to ima za posledicu kraci vek. Na lancu su najvise izlozeni habanju pinovi, jer na njih konstantno nalezu zupcanici - kako prednji, tako i zadnji. Kod tog dela je i najvidljivije trosenje.
A da moze i bez podmazivanja uopste, evo i dokaza:
viewtopic.php?f=14&t=578
MTB do groba a i posle...
#8
Postavljeno 26 August 2008 - 11:19 PM
http://www.sheldonbr...com/chains.html
poz
#9
Postavljeno 09 September 2008 - 02:03 PM
Lenjirom se meri tako sto uzmete lenjir koji ima podeoke u inchima, stavite O'' na sredinu nitne koja spaja dve karike lanca i onda 24 karike dalje treba da se poklopi sredina nitne sa podeokom od 12".
Ako je sredina nitne izmedju 12" i 1/16" sve je ok, ako je posle 1/16" treba da se menja lanac, a ako je posle 2/16" verovatno su istroseni i lancani barem oni koje vozite najcesce i verovatno ce trebati da se menjaju.
Ovo je u sustini prevod onog uputstva sa Sheldon Brown-ovog sajta (ko nije razumeo na engleskom) .
poz
#12
Postavljeno 09 September 2008 - 11:38 PM
slucajevima, podmazivaci sluze kako da lanac radi tise ( mozda deluje smesno, ali i to zna da dosta smeta i nervira ), tako i da zastiti od te iste prljavstine, koja se ponasa gotovo kao sitna fina smirgla pri voznji. Treci faktor je da menjanje brzina ide "mekse".
Danas sam od zezanja malo vozio potpuno 'suv' bajk - lanac i kaseta izribani i odmašćeni, pogon brisan krpom do sjaja. Rezultati -
škripa - nije strašno kao kod onih jednom-podmazanih bicikala, ali nervira. Izraženija sa svakim odstupanjem lanca od uzdužne ose bajka.
menjanje brzina - OSETNO teže, izraženo trenje
Dodao bih ovde da se verovatno i povećano trenje u samom lancu pri svakom savijanju karika odražava gubitkom nekog dela uložene energije.
Eto, koliko da niko ne mora da to radi sam da bi video šta će da se desi. Jedina prednost ovog sistema su blistavo čisti lanac i kaseta, idealno za poziranje
#15
Postavljeno 06 March 2009 - 03:13 PM
#16
Postavljeno 06 March 2009 - 03:30 PM
#18
Postavljeno 06 March 2009 - 04:57 PM
ja ga jednostavno trošim, kako se inače troši. Ako ti je kaseta načeta i preskače na novi lanac, uzmi novu i vozi je dok se lanac malo ne istegne. Posle vrati staru kasetu.Momci jedan savet da date. Svi zele da sacuvaju lanac dok ja obrnuto. Kako ga brze istrositi. Ima li neko neku ideju
ALI
Šta će ti se tada desiti sa šajbnama pogona...
#19
Postavljeno 29 May 2009 - 04:52 PM
E sada, da li ja mogu da namestim od starog lanca tu spojnicu na nov lanac, (PRIDE JE DRUGI PROIZVODJAC, MADA SU TE SPOLJNE PLOCICE SKORO ISTE KOD OBA PROIZVODJACA, AKO NE MOZDA SU I ISTE), to je tehnicki izvodljivo, lako se uradi, ali me interesuje da li ce da smeta, jer jeste ona istegnuta jer je sa starog, ali opet to istgnuce nije veliko, jer kad se ceo lanac izduzi za NAJVISHE 3 mm onda se jedna plocica izduzi neuporedivo manje! Znam da je u masinstvu mm veliko neshto kao kuca, ali opet, da ja probam pa ako ne preskace na toj spojnici onda je uredu! Jer tako ga lakse skidam i odrzavam-shta mislite??? Bilo bi dobro da je to neko vec probao pa da mi kaze odmah!
Drugo, taj KMC Z50 je slab kvalitet, brzo ulegne a izdrzi 2000 km bez problema, shto je ok, a cena nekih 450din-vrh!!!
Sta mislite o ovome!!!!
3 članova čita ovu temu
0 članova, 3 gosta, 0 anonimnih korisnika